آیت‌الله سبحانی در پیامی به بزرگداشت موسوی گرمارودی نوشت: ترکیب‌بند عاشورایی و شعر بلند این شاعر خوش‌قریحه درباره زینب کبری (س) از اشعاری است که تا ابد بر تارک شعر فارسی می‌درخشد

به گزارش مشرق، بیست و هشتمین شب شاعر پاسداشت سیدعلی موسوی گرمارودی با حضور جمع کثیری از چهره‌های فرهنگی هنری در سازمان رسانه‌ای هنری اوج برگزار شد.

*توفیق خواندن نهج‌البلاغه را با ترجمه گرمارودی پیدا کردم

بهاالدین خرمشاهی، حافظ‌پژوه در این مراسم با اشاره به سابقه دوستی خود با موسوی گرمارودی گفت: دوستی من با موسوی گرمارودی شاید به 40 سال می‌کشد یعنی 38 سال پس از انقلاب و چند سال پیش از آن بوده است. ارادت به نام ایشان با مجله نگین آغاز شد که شخصیت متفاوت ایشان را از قلم‌شان شناختم.

وی افزود: من شعر هم می‌گویم و سه دفتر تاکنون چاپ کرده‌‌ام اما اگر 30 دفتر هم چاپ کنم باز هم به گرد شعر استاد گرمارودی نمی‌رسم. من توفیق ویرایش آثار ایشان را داشته‌ام که ابتدا قرآن کریم و بعد از آن ترجمه نهج‌البلاغه را ویرایش کرده‌ام که پس از آن پی‌گفتاری نیز بر آنها نوشته‌ام.

خرمشاهی گفت: من 50 سال بال بال می‌زدم تا نهج‌البلاغه را بخوانم اما توفیق پیدا کردم که با فصیح‌ترین ترجمه که همان ترجمه استاد گرمارودی است این کتاب را خواندم ابتدا فکر می‌کردم که نهج‌البلاغه یک کتاب مذهبی است و باید مانند سایر کتاب‌های مذهبی خوانده شود اما بعداً دیدم خیر این کتاب برای همه جهان است.

*ترکیب‌بند عاشورایی گرمارودی درباره زینب‌ کبری(س) بر تارک شعر فارسی می‌درخشد

در ادامه این مراسم پیام آیت‌الله سبحانی توسط نماینده دفتر ایشان برای موسوی گرمارودی خوانده شد، متن این پیام به این شرح است:

تردیدی نیست که هیچ آیین و مسلکی به اندازه اسلام مردم را به دانش‌اندوزی دعوت نکرده است و همین نکته یکی از بهترین‌ نشانه‌های حقانیت آن است. چه بسیار روشن است که متولیان مکاتب دروغین همواره در پی آنند که از جهل مردم سود برند و نان نادانی مردم خورند و همیشه نگرانند مبادا کسانی را که چنان بردگان به زیر سلطه خویش کشیده‌اند از سرچشمه زلال معرفت سیراب شوند و بندهای بردگی را که سایه تاریک جهل علت اصلی آن است بگسلند. همان‌گونه که دانش را در این مکتب ارج و قرب است از دانشمند و شاعر و راهنمای فکر و اندیشه مردم نیز بهترین تجلیل‌ها و تمجیدها شده است که این همه بی‌حکمت و علت نیست زیرا اکثر و یا همه گرفتاری‌ها و سیه‌روزی‌ها و بدبختی‌های جوامع بشری ریشه در جهل و بی‌دینی مردم دارد و آنچه مایه سعادت آدمی است در دو کلمه کوتاه نهفته است؛ دانش و دیانت. تکریم و بزرگداشت شاعران و عالمان راههای گوناگون و مصداق‌های فراوان دارد و یکی از بهترین آنها تکریم آنها در زمان حیات خود آنان است. یکی از این عالمان و شاعران که این جلسه به نام و برای تکریم او برگزار شده جناب آقای موسوی گرمارودی شاعر آیینی بلندآوازه و مترجم قرآن کریم، صحیفه سجادیه و اخیراً نهج‌البلاغه هستند. ویژگی مهم ایشان استفاده از توان علمی و قریحه شاعری در راه ترویج مکتب اهل بیت و پاسداشت ارزش‌های اخلاقی و نظام اسلامی است. ترکیب‌بند عاشورایی و شعر بلند این شاعر خوش‌قریحه درباره زینب کبری (ع) از اشعاری است که تا ابد بر تارک شعر فارسی می‌درخشد؛ نیز قصیده قرای ایشان در وصف معلم امت شیخ مفید در بیش از 20 سال پیش از قصیده‌های فراموش نشدنی است که سخن را با چند بیت از آن به پایان می‌برم.

*درخواست موسوی گرمارودی از امیرالمومنین(ع)

سیدعلی موسوی گرمارودی در پایان این مراسم ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم گفت: من اصرار کردم که ما گوشه‌ای بودیم و چنین مراسمی لازم نیست بعد از اتمام ترجمه نهج‌البلاغه به حضرت امیر عرض کردم این بضاعت مزجا بود و کورسوی امیدی است که آن‌سو گوشه‌ چشمی به ما کنید.

وی افزود: به همین کارهای اسلامی و ایرانی دل‌خوش هستم و معتقدم که در گوشه‌گوشه‌ این کشور افرادی هستند که بیشتر از من صاحبت صلاحیت هستند تا از آنها قدردانی شود.

در بخشی از این مراسم حجت‌الاسلام محمدحسین انصاری‌نژاد قصیده‌ای به عنوان پگاه گرمارود را به استاد گرمارودی تقدیم کرد. همچنین دو ماهنامه فرهنگ امروز و خردنامه نیز از سوی مسئولان آنها به استاد گرمارودی اهدا شد. همچنین سعید حدادیان یکی از اشعار سیدعلی موسوی گرمارودی را برای حاضرین قرائت کرد.

در این مراسم غلامعلی حدادعادل، بهاءالدین خرمشاهی، مهدی چمران، حجت‌الاسلام مهدی‌راد، حجت‌الاسلام فلاح‌زاده، حجت‌‌الاسلام سیدمحمود دعایی، مجتبی رحمان‌دوست، مرتضی امیری اسفندقه، حجت‌الاسلام زائری و جمع کثیری از چهره‌های فرهنگی حضور داشتند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس