موضوع جذب فاینانس از سوی کمپانی سازنده‌ و مجوز اوفک به عنوان «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» در آمریکا بهانه‌ای شد تا پیش‌قراردادهای مختلف خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ‌ به تعویق بیفتد‌.

سرویس اقتصاد مشرق - 8 ماه پس از روز اجرای برجام، خبر اعطای مجوز فروش 17 فرورند ایرباس فرانسوی و 80 فروند بوئینگ امریکایی از سوی اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی تحت نظارت وزارت خزانه‌داری آمریکا) از سوی رسانه های امریکایی و اروپایی مخابره شد.

مجوزی که حاکی از آن است اوفک اجازه داده است تا ایرباس 17 فروند از دو مدل A-320s و A-330sخود و بوئینگ 80 فروند از خانواده نسل جدید 737 «بوئینگ 737 مکس 8» و همچنین مدل‌های 300ER و 900 از خانواده بوئینگ 777 را به ایران بفروشد.

موضوع جذب فاینانس از سوی کمپانی سازنده‌ و مجوز اوفک (Office of Foreign Assets Control) به عنوان «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» در آمریکا بهانه‌ای شد تا پیش‌قراردادهای مختلف خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ‌ به تعویق بیفتد‌ این در حالی است که ‌در یکی از بندهای توافق هسته‌ای، واشنگتن ملزم شده تحریم فروش هواپیما به ایران را رفع کند اما به هر حال صدور مجوز اوفک یک سال به طول انجامید.

خرید هواپیما از امریکا با پول جیب مردم / قیمت واقعی 97 هواپیما دارای مجوزپنجشنبه گذشته، اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل، از حل مسایل بانکی و فاینانس سه‌جانبه بین ایران، ایرباس و شرکت فاینانسر و برگزاری پنجمین مذاکره حضوری با بوئینگ در ایران گفت و اعلام کرد، خرید 111 فروند هواپیمای ایرباس به ارزش کمتر از 10 میلیارد دلار و امضاء قرارداد با بوئینگ در آینده نزدیک، از دیگر مواردی است که فخریه کاشان به آن اشاره کرده است.

این صحبت های معاون آخوندی در حالیست که میزان حجم فروش ایرباس طبق مجوز وزارت خزانه داری امریکا بیش از 17 فروند هواپیما نمی تواند باشد و عنوان خرید 111 فروند هواپیمای ایرباس صرفا جنبه تبلیغاتی دارد.

از سوی دیگر، فخریه کاشان برای اینکه حساسیت ها را نسبت به حجم مالی خرید هواپیما کاهش دهد، به رقم زیر 10 میلیارد دلار اشاره نموده است که عددی غیر واقعی به نظر می رسد. قیمت 17 فروند ایرباس بصورت پایه حدود 3 میلیارد دلار می شود که در صورت درخواست آپشن های اضافی این رقم افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین می بایست رقم 17.6 میلیارد دلاری که رسانه های امریکایی همچون آسوشیتدپرس به آن اذعان نموده اند را به رقم فوق اضافه نمود. خریدی که در اوضاع بد مالی دولت و در حالی که اکثر صنایع کشور ورشکست گردیده اند، صورت می پذیرد و نتیجه آن چیزی جز شکستن کمر اقتصاد کشور نخواهد بود.

در خصوص نحوه پرداخت پیش از این در زمان مطرح شدن خرید ایرباس، آخوندی در برنامه ای در رسانه ملی اعلام کرده بود:

«آنچه ما توافق کرده ایم یک سرمایه گذاری خارجی واقعی (FDI) است. جز 15 درصدی که ما باید به تدریج از قرارداد خرید هواپیماها پرداخت کنیم، مابقی مبلغ توسط طرف قرارداد تامین یا تنظیم خواهد شد.»

و در ادامه تامین این 15 درصد از منابع صندوق توسعه ملی مطرح گردید، بطوریکه مدیرعامل این صندوق از اخصاص 1.3 میلیارد دلار در سال 95 برای خرید هواپیما سخن گفت ولی آنچه مشخص است بر اساس اساسنامه صندوق توسعه ملی تنها بخش خصوصی می تواند از این تسهیلات بهره مند شود و ایران ایر به علت ساختار دولتی خود منع قانونی خواهد داشت. آخوندی 6 روز قبل از  به این مسئله اذعان نمود:

«درحال حاضر بوئينگ درحال مذاكره با همه ايرلاين‌هاي داخلي است و اين مذاكرات منحصر به ايران اير نيست ما از همه پشتيباني مي‌كنيم و بقيه كمپاني‌ها نيز در حال مذاكر با شركت‌هاي هوايي ايراني هستند. درخصوص تامين مالي اتفاقا ايران اير تنها شركتي است كه به دليل دولتي بودن نمي‌تواند از خدمات صندوق توسعه ملي استفاده كند.»

از سوی دیگر CNN در گزارشی به محدودیت های مالی این قرارداد اشاره کرده است و نوشت:

«محدودیت های ایالات متحده در زمینه بانکی باقی مانده است. از جمله ممنوعیت معاملات دلاری. بانک ها تا زمانی که عدم جریمه شدن از سوی امریکا برای آن ها شفاف نشود تمایلی به همکاری با ایران نخواهند داشت.»

از سوی دیگر هیچ منبع خارجی به لیزینگ یا سرمایه گذاری خارجی در نحوه پرداخت خرید هواپیماها نپرداخته و هیچ مدرکی که نشان دهد، مسیر برای این ورود سرمایه به کشور بصورت FDI از سوی مقامات دولتی ارائه نگردیده است.

مسلما اگر مسیر پرداخت بصورت سرمایه گذاری مستقیم خارجی فراهم بود، دولت یازدهم به سفارش این تعداد فروند هواپیما بسنده نمی کرد و همه 500 فروند هواپیمایی که اعلام کرده است مورد نیاز کشور می باشد را به ایرباس و بوئینگ سفارش می داد.

دو روز قبل نیز روزنامه آفتاب یزد حامی دولت به این مسئله اعتراف کرد و نوشت:

سعید مقیمی مشاور و کاشناس خطوط هوایی تجاری در اینباره به آفتاب یزد گفت: «آنها آمده‌اند تا برای سرمایه‌گذاری در کشور مجاب شوند. بدیهی است که شرکت‌های بزرگ هواپیمایی خارجی به خوبی از مشکلات داخلی ما آگاه هستند و به راحتی ریسک سرمایه‌گذاری در ایران را نخواهند پذیرفت.»

به نظر می رسد دولت برای جبران حیثیت و بهره گیری انتخاباتی، از منابع محدود مالی داخلی برای خرید این هواپیماها اقدام خواهد کرد تا فاز اول این خرید قبل از شروع رقابت های انتخاباتی به اجرا در آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    مطلب خیلی ضعیفی بود
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    به هر حال هرجور نگاه کنیم... ناوگان هواپیماهای کشور از کهنه هم کهنه ترند... به هر حال باید از هر موقعیتی استفاده شود... به جای گیر دادن جناحی... همکاری و مشاوره به هم بدهیم... اصلا شاید این چند ماه ...آخر دولت تدبیر و امید باشه. گیرهای ناجوانمردانه ندیم...!!!
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    چرا ایرباس 17 تا و بوئینگ 80 تا ؟! چقدر اروپایی ها بدبختن
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    فقط ایران ایر شرکتهای خصوصی رو جمع کنید
  • علي ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    زمان احمدي نژاد ما فقط ميتونستيم آفتابه وارد كشور كنيم اونم از كشور گينه كوناكوري
  • حسین ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    حضرت اگر کوچکترین مطالعه مدیریتی و یک مقدار تفکر داشته باشند میدونند که خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس ریسک زمینگیر شدن بسیار بالا داره، بوئینگ که آمریکایی هست و مشخصه که بسیاری مقامات آمریکایی‌ با یک خط نامه جلوی فروش قطعات را می‌تونن بگیرن. ایرباس هم که دست فرنسویهایی هست که حتی برای یک مقطع نگذاشتن قطعات ماشینهای کم مشتریشون به ایران صادر بشه ، هیچ شکی‌ نیست که در صورت بروز کوچکترین اختلاف نظر سیاسی و حتی اقتصادی با غربی‌ها فروش قطعات متوقف و کّل ناوگان هوایی‌ ما زمینگیر می‌شه.یعنی‌ این مسئله مثل روز روشن و حتمی هست. گزینه‌‌های مناسب embraer برزیلی هست که حتی خود آمریکا و کشورهای اروپایی‌ مشتری اون هستن یا sukhoi superjet روسیه که کّل تستها و استانداردهای اروپایی‌ را گذرانده و سوئیس و بلژیک و ایتالیا و ایرلند هم اون را خریداری کردن یا سفارش دادن.
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    پاسخ به ميل "علي" به لطف كار هاي انجام شده در دوران دكتر احمدي نژاد اقاي روحاني طلاي هستهاي را داد و اب نبات گرفت ( همان چيز هائي كه دولت جيبوتى هم دارد ! همه خوب ميدانند كه در دولت ششم (دوران روحاني و....) كه داوطلبانه و بدون هيچ بستانكاري همه چيز را تعطيل كردهبودند حتى "اره برقى"
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    بازم حرف حرف حرف حرف... دیگه خسته شدیم ازت مشرق جان
  • مهدی از قم ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    دوست عزیز اگر واردات ارزش است که ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه الان پرافتخارترین شاه های تاریخ بودند.هنوز اینقدر درک شما از مسائل پایین است که این چیزها رو نمیفهمید؟؟؟؟؟
  • مهدی از قم ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    این همه هواپیما به نظر شما توجیه دارد؟؟؟؟؟در این وضعی که موارد مهمی مثل تعطیلی کارخانه ها رکود مسکن وام ازدواج و...که به اکثریت جامعه مربوط است بیاییم این همه پول را صرف چیزی کنیم که در بهترین مورد به 5درصد مردم سرویس میدهد کار به جای است؟؟؟؟
  • مهدی از قم ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    میخواهی چیکار کنه؟؟؟؟؟؟پشتک و بارو خوبه؟؟؟؟
  • ناشناس ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    مشرق :اگر از روس خریداری می کردیم به به چهه چهه می کردی آره؟
  • ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    خوب مشاوره می دهیم با پول کل این هواپیماها دولت می تواند 5میلیون و دویست هزار فرصت شغلی در داخل ایجاد کند تا مردم هم دل شان به زندگی گرم شده و به این دولت بار دیگر رای دهند بازهم مشاوره اقتصادی خواستی بگو ولی گوش مهندس مسعود نیلی و استاد تاریخ دان لیلاز و آقای ترکان اقتصاد دانان این دولت به این حرف ها گوششان بدهکار نیست و وزیر اقتصاد این دولت از ترس آقایون یواشکی به رئیس جمهور محترممان نامه می نویسند که یکیش برملا شد و وزیر اقتصاد از ترس همه حرف هایش را تکذیب کردند در حالی که نامه آن 4 وزیر کاملا دقیق و وطن پرستانه و دل سوزانه بود با تشکرپس بگذار تا کار از کار نگذشته بلکه جناب آقای روحانی متوجه وخامت اوضاع شوند
  • ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    امبرائر برزیل از موتور ساخت آمریکا استفاده میکنه. مث میتسوبیشی ژاپن . همون سوخو میمونه برا ما که اونم قطعات آمریکایی داره . باید دید اونم نیاز به اجازه آمریکا داره؟؟؟
  • آریایی مسلمان ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    یا الله ایران را دچار انقلاب صنعتی کن . باید هواپیما بسازیم . در هر ابعادی . افغانستان و تاجیکستان و عراقم میاریم پای کار
  • ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    امبرائر که فقط بدنه ساز است و کل موتور هایش را از امریکا میخرد.
  • ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    دولت تکدوره ای یازدهم مثل آفتاب لب بومه ! با کارهای تأسف باری که کرده ، خودش به زودی افول میکنه . به هر حال ، کار از نصیحت و اندرز گذشته و نباید زیاد گیر بدید !! فقط باید مراقب باشید که بیش از این خودشو به در و دیوار نکوبه !!!!!!!
  • ناشناس ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    تعداد هواپیماهای ناوگان هوایی کشور در طول 8 سال دولت قبل دو برابر شد.
  • ناشناس ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    قرار بود با فایناس خریداری شوند نه از بودجه کشور !
  • ناشناس ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    برای کشوری که 8 میلیون نفر بیکار دارد خرید هواپیما در الویت نیست .
  • آریایی مسلمان ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    زمانی که احمدی نژاد اومد ایران حدود70 هواپیما داشت که بعضن واسه قبل انقلاب بود. زمانی که احمدی نژاد میرفت ایران بیش از 200 فروند هواپیما داشت.
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    رئیس سوخو گفته بود بیایید 100 فروند بخرید قطعه سازی شم تا ی درصدی بهتون میدیم. ی اعتباری هم برامون میشد پروژه ی هواپیمای ایرانی رو تکمیل کنیم. سالی 20 فروند میدادن . قرارداد همون موقع بسته بودیم الا نزدیک 20 فروند دریافت کرده بودیم شاید
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    خرید این هواپیماها باعث جلوگیری از خروج 4 میلیارد دلار از کشور خواهد شد که همین الانشم ایرلاین های خارجی دارن از جابجایی مسافران ایرانی پول هنگفتی در میارن
  • مسعود ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    مشرق مخالفتت با دولت رو تو هر زمینه ای میپذیرم به جز این مورد ناوگان هوایی ما به چند برابر این تعداد نیاز داره به هر قیمتی که شده بحث امنیت مردمه شوخی بردار و خسیس بازی نیست
  • ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    سالانه 25000 کشته در جاده ها داریم در 20 سال گذشته چند نفر در حادثه سقوط هواپیما در گذشته اند؟
  • مهدی 90085 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    به هر حال قطار به همدان نرسید همه میگویند به زودی !!!!!!!!!!!!! فکر کنم میخوان سور پریزمون کنن با هواپیما بریم مشهد و....البته با کرایه قطار؟؟
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    واقعن ایرانی ها ی اونور آب سالی 4 میلیارد دلار پول هواپیما میدن؟!
  • سر بدار ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    امام راحل ما -رضوان‌الله تعالی علیه- می‌فرمودند رابطه بین یک ملت بپا خواسته برای رهایی از چنگال چپاولگران بین المللی با یک چپاولگر عالمخوارهمیشه به ضرر ملت مظلوم و به نفع چپاولگر است ما این قطع رابطه را به فال نیک می گیریم. 19/1/1359 ملت ایران اگر می خواست صلح آمریکائئ بکند همان اول از امریکاجدا نمی شد و قطع روابط نمی کرد و دستش را از ایران کوتاه نمی کردو جاسوسان آن را بیرون نمی کرد ما نمی توانیم صلحی را بپذیریم که طرح آمریکائئ دارد. شهریور 1362 می خواهی بیدار باشی می خواهی مستقل باشی باید جورش را بکشی! می خواهی ذلیل باشی برو پیوند کن با آمریکا همه این حرفها تمام می شود جنگ هیچ نمی شود. پیوند کن با شوروی باز هم نمیشود 1/1/1364
  • رضا ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    عزیزم کاش فقط اونور آب بود اون ور آب و اینور آب
  • رضا ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    خوب یعنی چه چون می خواهیم مستقل باشیم باید سوار شتر شویم؟چین و روسیه که بزرگترین دشمنان آمریکا هستند هنوز از بوئینگ و ایرباس استفاده می کنند و روسیه با آن صنعت نظامی پیشرفته از فرانسه ناو جنگی می خرد چون ارزان تر است
  • رضا ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    عزیزم چرا شما پذیرای مطلب مغرضانه نگارنده میشوی؟این 17 فروند هواپیماهایی است که در سال های 2016 و 2017 قرار است وارد شوند و مجوز فروش بقیه هم ظرف یکی دو ماه صادر خواهد شد تا سقف 111 عدد علاوه بر این ایران 29 فروند بوئینگ 737 هم اجاره خواهد کرد