سفر هیئت ایرانی به نیویورک و شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام با اظهار گلایه از اهمال و تعلل آمریکا در اجرای برجام پایان یافت. متقابلاً آمریکا می‌گوید برجام را به طور کامل اجرا کرده است!

به گزارش مشرق، رئیس جمهور در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به گفتن این عبارات بسنده کرد که؛ «ایالات متحده به خوبی می‌داند که برجام، سند چندجانبه است و اهمال نسبت به اجرای آن تخلفی بین‌المللی تلقی خواهد شد و اعتراض جامعه جهانی را برخواهد انگیخت. هرگونه بدعهدی در اجرای برجام، به بی‌اعتباری بیشتر می‌انجامد. تعلل در اجرای تعهدات قانونی اشتباهی راهبردی است که باید فوراً جبران شود.» این سخنان طبعاً می‌شد از سوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز عنوان شود. بعد از سخنرانی روحانی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت «آمریکا همه تعهداتش براساس برجام را انجام داده است.»
 
سحر نوروززاده - مشاور امنیتی کاخ سفید که به تازگی به عنوان سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا معرفی شده- در پاسخ به این سؤال که «آقای روحانی گفتند واشنگتن در اجرای تعهدات برجامی تعلل دارد؛ آیا از این نگرانی‌های دولت ایران آگاهید و آیا برنامه‌ای برای برطرف کردن این نگرانی‌ها دارید؟» تصریح کرد؛ «باید تأکید کنم که آمریکا همه تعهدات برجامی خود را انجام داده است.»
 
خانم سخنگو ادامه داد: «... ولی با همکاری 5 به علاوه یک و ایران تلاشهایمان را ادامه می‌دهیم و تیم‌هایی از وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری با شرکت‌های بین‌المللی در تماس‌اند تا روشن کنند که لغو تحریم‌ها یعنی چه و ما از تجارت مجاز با ایران جلوگیری نمی‌کنیم.»
 
مجری صدای آمریکا به همزمان شدن اعلام خبر صدور مجوز 17 فروند ایرباس و چند فروند بوئینگ به ایران با حضور روحانی در نیویورک هم اشاره کرد و پرسید که آیا این کار «از قبل برنامه‌ریزی شده و هدفمند بود؟» نوروززاده پاسخ داد: «نه، از قبل برنامه‌ریزی نشده بود ولی حل مسائل فنی زمان‌بر بود.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که فعالیت خود را از پنتاگون آغاز کرده افزود: امیدوارم دولت ایران، از این پرنده‌های آهنین درست استفاده کند.
 
آقای روحانی دیروز در بازگشت به تهران نیز گفت: در نیویورک جلسه کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا و در سطح مدیران کل دو جلسه برگزار شد و در جلسه وزرا همه با قاطعیت به آمریکا گفتند که این مواردی که شما انجام می‌دهید با برجام منطبق نیست و باید کار خود را اصلاح کنید و آمریکا هم قول داد روند را اصلاح کند.
 
روحانی افزود: این موضوع مهمی است که در اولین جلسه مشترکی که تشکیل می‌شود 6 کشور موضع واحد دارند یعنی همان موضعی که ایران داشت موضعی بود که آن 6 کشور داشتند. بنابراین از این نظر یک توفیق بود که ما در برجام هم باید از فضای آن استفاده کنیم و هم اگر تخلفی می‌بینیم با قاطعیت با آن برخورد کنیم(!)
 
روحانی این را هم گفت که «رئیس جمهور فرانسه خودش مطرح کرد که ما این همه زحمت کشیده‌ایم و به توافق رسیدیم حال اینکه نمی‌شود کشوری بخواهد اخلال در مسائل بانکی ایجاد کند» اما توضیح نداد که دولت فرانسه در 8 ماهه پس از اجرای برجام و نقض مکرر آن، کدام اعتراض را به دولت آمریکا انجام داده است؟!
 
توقف آقای روحانی در حد گلایه و شکوائیه از آمریکا و دلخوشی به «تذکر» به آمریکا در حالی است که آمریکا به اعتبار گرفتن امتیازهای یکطرفه از دولت روحانی در برجام و همچنین اظهار ضعفی که روحانی و حامیانش در بحبوحه مذاکرات مکرراً انجام دادند، هیچ عامل بازدارنده‌ای در مقابل نقض برجام نمی‌بیند. در حقیقت دولت، تمام امتیازهایی را که می‌شد ضمانت اجرای برجام از سوی آمریکا باشد، پیشاپیش و با سخاوت تمام واگذار کرده است! فرانس پرس و رویترز هم اکنون می‌گویند تحریم‌ها سر جای خود باقی است و هیچ بانک بزرگ یا متوسط اروپایی نمی‌تواند با ایران همکاری کند.
 
همچنین معلوم نیست تذکر کذایی کمیسیون مشترک به آمریکا- که حتی به صورت رسمی در رسانه‌ها منتشر نشده- قرار است به چه کسی بربخورد یا کدام بدعهدی در عدم لغو تحریم‌ها را جبران کند؟
 
یادآور می‌شود در حاشیه گله و شکایت‌های بی‌رمق آقای روحانی، محمد جواد ظریف با جان کری دیدار کرد.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    أه أه أه حالم بهم خورد از این زردنامه خاله زنکیتون جمع کنید این بساط مسخرتونو .
  • امین ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    اگر آنها توافق را پاره کنند ما آن را آتش میزنیم مقام معظم رهبری
  • ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    هههههههههههههههه .
  • ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    این خانم شبیه یهودی هاست.
  • ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    باز هم اعتماد به قول آمريكا در هر صورت امريكا هيچ ضرري نميكند چون چيزي را از دست نداده است اين ايران است كه سانتريفوژ هاي خود را برچيده است اورانيوم غني شده را از كشور خارج كرده است. راكتور را پر از سيمان كرده است .... حالا بدو... تا چك را نقد كني..!!
  • مهدی ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    اینکه سه سطر جواب داده
  • محمد ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    یعنی مردم می توانند به خودشان بقبولانند که باز آمریکا سر دیپلمات های ما کلاه گذاشته است. آیا منتقدان هشدار ندادند که در قبال هر امتیاز ی که می گیرید یک امتیاز بد هید . و دولتی ها یا مسخره می کردنند یا انگ می زدند . و مرتب برای امیر کبیر (خود خوانده )جدید ایران هورا می کشیدند.
  • محمد حسین ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    برجام الان خیلی خوبه.چون هیچ فرقی نکرده زندگیمون چرا که بدترم شده.
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    خودتونو بکشید بالا برید پایین بیاید ملت ایران حامی برجامن. امیدوار بودم انتخابات عظیم خبرگان و مجلس براتون درس شده باشه. شما دیگه خیلی رو دارید خیلی دوست دارم محمودتون تایید صلاحیت شه تا مشخص شه اون بیست و پنج میلیون رای از کجا اومده بود!
  • علیرضا ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    مشرق بعید میدونم تا چهار سال آینده دوام بیاری و سکته نزنی!!! به خودت رحم کن!!!
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    در این بهار برچامی جای شهدای هسته ای حالی نیست چون اگر بودند دق میگردند.
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    از ملتی که برا باحت به آرجانتین میریزند تو خیابون و جشن میگیرند ولی در برابر حبر غنی سازی اورانیوم و قرستادن موجود زنده به فضا میگند برین قیمت گوجه فرنگی رو بیارین پایین انتظار بیشتری هم نمیره. ملت شکم پرستی که پای ماهواره بشینه و به ریش فرهنگ خودش بخنده لیاقتش چیزهای بزرگی هست که در سالهای آینده خواهی دید جوانگ (البته کمی را در سوریه شاهدی)!
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    طبق نظر سنجی های متعدد که فرید ذکریا نیز در مصاحبه دیروز با ظریف به ان اشاره کرد - و البته با تکذیب کمافی السابق ظریف مواجه شد - امید به برجام بشدت در میان مردم رنگ باخته و این روند در حال شتاب گیری است . همین یکساعت پیش داشتم با دوستم که در یکی ازنهادهای مهم مسئولیت دارد صحبت می کردم . وی می گفت تا کنون نظر سنجی های متعددی انجام داده ایم و بالنوعی صحبت فرید ذکریا تایید شد . از طرف دیگر در حال حاضر من تعمدا در میان مردم کوپه و بازار سر صحبت را باز می کنم که بتوانم بازخورد بگیرم . تا این لحظه تقریبا بدون استثنا با هر که صحبت کردم با خشم و خنده ای تلخ از این واقعه درد اور یاد کرد . حال ممکن است اینترنت شما از مریخ وصل باشد . نظر مریخیان را نمی دانم ولی نظر مردم خودم به این غلیظی نیست که شما گفتید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس