بعد از حدود 50 سال، یک پایگاه اسرائیلی اخیرا فیلمی کوتاه از لحظه اعدام «الی کوهن» یکی از مشهورترین جاسوس‌های اسرائیلی در سوریه را منتشر کرده است.

 به گزارش مشرق، یک پایگاه اسرائیلی روز سه شنبه (دیروز) فیلم کوتاهی از لحظه اعدام «الی کوهن» جاسوس معروف اسرائیلی در مرکز دمشق منتشر کرد.

پایگاه اسرائیلی «ان آر جی»، (NRG) فیلم لحظه اعدام کوهن را، به واسطه تروریست‌های معارض سوری به دست آورده که یکی از دفاتر تلویزیونی سوریه را اشغال کرده بودند و بعد از پیدا کردن فیلم آن را به طرف‌های اسرائیلی تحویل داده‌اند.

این فیلم لحظه آویزان ماندن کوهن از چوبه دار و لحظه پایین آوردن جسدش را نشان می‌دهد؛ جاسوسی که در شکست جبهه عربی در جنگ شش روزه اعراب با رژیم صهیونیستی در سال 1967 نقش داشته است.

الی کوهن از یهودیان مصر بود که در سال 1924 در شهر بندری اسکندریه به دنیا آمد، او یکی از مشهورترین جاسوس‌های اسرائیلی بود که با اسم مستعار «کامل امین ثابت» در سوریه جاسوسی می‌کرد و بعد از اینکه هویتش برملا شد با وجود تلاش‌های زیاد برای جلوگیری از اعدامش، ساعت 3 بامداد 18 «مِی» سال 1965 در میدان «المرجه» در مرکز دمشق اعدام شد.

{$sepehr_media_1771056_400_300}

رژیم صهیونیستی همواره کوهن را یکی از مهم ترین جاسوس‌های خود معرفی کرده، «ایوی شکول» نخست وزیر پیشین اسرائیل اعلام کرده بود اطلاعاتی که کوهن فراهم کرده بود منجر شد تا اسرائیل در جنگ 1967 پیروز شود.

کوهن که در مصر در زمینه مهاجرت دادن یهودی‌های مصری به اسرائیل فعالیت می‌کرد در سال 1957 به استخدام اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی درآمد و در دومین تلاش‌اش موفق شده بود به خدمت موساد درآید.

سازمان جاسوسی اسرائیل از او خواسته بود در قالب یک تاجر سوری که سال‌ها در آرژانتین زندگی کرده به سوریه برود و به عمق دولت این کشور و حزب بعث نفوذ کند.

کوهن چهار سال در مراکز قدرت در سوریه نفوذ کرد تا جایی که روزنامه‌های اسرائیلی و عربی آن زمان او را یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای عهده دار شدن وزارت خارجه سوریه یا یکی از سران حزب بعث معرفی کرده بودند.

او سرانجام در روز 17 می محاکمه و بامداد روز بعد (18 می) سال 1965 اعدام شد. روایت‌های زیادی از چگونگی فاش شدن هویت او و بازداشت او منتشر شده یکی از این روایت‌ها حاکی است که سه افسر سازمان اطلاعات سوریه هنگامی که او را بازداشت کرده بودند به او گفته بودند «بازی تمام شد».

در پی انتشار این خبر شبکه یک اسرائیل در اشاره به انتشار این ویدیو به وسیله گروهک‌های تروریستی معارض سوری که در رسانه‌های غربی «انقلابی‌» خوانده می‌شوند اعلام کرده که این مسأله دلیل دیگری بر رابطه خاص اسرائیل و «انقلابی‌های» سوریه است.

با توجه به اینکه محل دفن کوهن همچنان ناشناس است، این شبکه مدعی شده که تلاش ها برای بازگرداندن جسد او به اسرائیل همچنان ادامه دارد؛ فیلم جاسوس غیرممکن درباره زندگی او ساخته شده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    7 2
    روحم خنک شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس