کد خبر 418237
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۱

اگر عربستان سعودی و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس خواستار دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای هستند، باید آن را به مانند دانشمندان ایرانی با استناد به توانایی‌های داخلی خود به دست آورند.

به گزارش مشرق، نام "ترکی الفیصل" برای بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مسائل امنیتی و سیاسی در منطقه آشناست. رئیس سابق دستگاه امنیتی عربستان سعودی یکی از افرادیست که نقش پررنگی در وقوع بحرانهای مزمن در خاورمیانه و متعاقبا در داخل عربستان داشته است.

حمایت از گروههای تکفیری در منطقه، تقابل تمام عیار با ایران، ایجاد بحرانهای امنیتی مزمن در عراق از طریق بمب گذاری و ارعاب و ... از جمله دستپختهای ترکی الفیصل می باشد. وی در مصاحبه اخیر خود با سی ان ان ضمن انتقاد از سیاستهای اوباما در قبال ایران ، به نکات قابل تاملی اشاره کرده است:
"همه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، داشتن دستاوردی اتمی مشابه دستاوردهای ایران را خواهند خواست.البته ما هم از توافق هسته ای با ایران استقبال می کنیم! اما هر چیزی که ایران از این توافق به دست آورد، همه دنیا همان چیز را خواهند خواست؛ منظور من غنی‌سازی اورانیوم، پیشرفت‌های تکنیکی در زمینه انرژی هسته‌ای و استفاده از انرژی هسته‌ای برای تولید برق است.پس از توافق هسته‌ای، یک جهش ( در توان هسته ای ایران صورت خواهد گرفت و ما می‌خواهیم مطمئن شویم که عقب نمی‌مانیم!"

ترکی الفیصل دقیقا این اظهار نظر  را همزمان با برگزاری نشست کمپ دیوید بیان کرده است، اظهارنظری مضحکانه که طرح آن صرفا از سوی فردی مانند ترکی الفیصل قابل توجیه است!وی مدعی شده است که اعراب از توافق هسته ای ایران و اعضای 1+5 استقبال می کنند. این در حالیست که در جریان مذاکرات آذرماه سال گذشته در شهر وین و در حالی که بنا بر روایاتی مستند همه چیز آماده توافق بر سر کلیات بود، سفر سعود الفیصل به اتریش و دیدار وی با جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا همه معادلات را بر هم زد. ریاض نهایت تلاش خود را در مسیر جلوگیری از توافق هسته ای ایران و اعضای 1+5 به کارگرفته و این روند همچنان از طرق مستقیم و غیر مستقیم ( از جمله تقویت لابی های عربی و نفتی ) ادامه دارد.

نکته دیگر اینکه اگر عربستان سعودی و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس خواستار دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای هستند، باید آن را به مانند دانشمندان ایرانی با استناد به توانایی های داخلی خود به دست آورند. با این حال این توانایی در میان کشورهای عربی وجود ندارد. افرادی مانند ترکی الفیصل و دیگر شاهزادگان سعودی کشورشان را به گونه ای طی دهه های اخیر هدایت و مدیریت کرده اند که " ناتوانی داخلی" روح جاری بر کالبد آن است.

اتکای اعراب نسبت به پول نفت و وابستگی آنها به ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی در همین مسیر قابل تحلیل و ارزیابی است. ترکی الفیصل نه تنها طرفدار وابستگی ریاض به ایالات متحده آمریکا می باشد، بلکه معتقد است که آل سعود باید هر چه سریع تر پیوند مستقیمی با رژیم اشغالگر قدس برقرار سازد تا راحت تر بتواند از تروریسم تکفیری در خاورمیانه و کشورهایی مانند سوریه و عراق و یمن حمایت کند.

کارنامه سیاه و ننگین ترکی الفیصل ،از ماهیت تروریستی وی به وضوح پرده بر می دارد. در تابستان سال 1392 و  درحالی که غزه هدف حملات تل‌آویو بود،  ترکی الفیصل در نشست صلح اسرائیل ! شرکت کرد . این اقدام وقیحانه ترکی الفیصل منجر به خشم ملت عربستان و برگزاری تجمعات مختلف مردمی در حمایت از مردم و ساکنان نوار غزه در این کشور شد. با این حال وقاحت ترکی الفیصل به این نقطه ختم نشد. در بهمن ماه سال 1392، ترکی الفیصل در جریان برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ حمایت کامل خود را از زیپی لیونی وزیر امور خارجه  سابق رژیم صهیونیستی و راهکارهای وی در خصوص بحران  فلسطین اعلام کرد.

ترکی الفیصل به سبب مواضع آشکار صهیونیست پسند خود، حتی در نزد برخی از شاهزادگان دربار آل سعود نیز منفور است. چندی پیش "سعود بن سیف النصر" شاهزاده سعودی در صفحه توئیتر خود در خصوص ترکی الفیصل نوشت:
" او وارث صهیونیسم و جاسوس اسرائیل است. ترکی الفیصل  از سوی ریاض مکلف شده تا روابط این کشور با رژیم صهیونیستی را بهبود ببخشد."

در هر حال ضجه های ترکی الفیصل در خصوص فعالیتهای هسته ای صلح آمیز کشورمان به جایی نخواهد رسید. آنچه مسلم است اینکه ترکی الفیصل نماد گره خوردگی آل سعود و رژیم اشغالگر قدس در منطقه محسوب می شود. این ترکیب و دو جزء اصلی آن یعنی ریاض و تل آویو هر دو در آینده ای نزدیک محکوم به سقوط و فنا هستند. نباید فراموش کرد که ترکی الفیصل ،بندر بن سلطان، ملک سلمان و سعود الفیصل جملگی در مسیر تقابل با جمهوری اسلامی ایران از هیچ گونه اقدام وقیحانه ای فروگذار نکرده اند اما نتیجه این تقابل در نهایت چیزی جز روسیاهی و شکست آل سعود نبوده و نخواهد بود. در چنین شرایطی شنیدن صدای ضجه های ترکی الفیصل بیش از هر موقعیتی دیگر شنیدنی است. بدیهی است که ترکی الفیصل جرئی از پازل شکست تمام عیار عربستان سعودی در خاورمیانه و جهان می باشد. پازلی که زمان زیادی تا تکمیل آن باقی نمانده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس