کد خبر 633068
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی دو دلیل تشدید درگیری بین ریاض و تهران در منطقه را «قدرت رو به گسترش ایران» و «پادشاه جدید جنگ طلب عربستان سعودی» خوانده است.

به گزارش مشرق، در حالی که حمایت‌های پیدا و پنهان آمریکا از گروه‌های مسلح و تروریستی مخالف دولت سوریه ادامه دارد، یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به «جنگ سوریه» و نقش کشورهای منطقه از قبیل ایران و عربستان سعودی پرداخته است.

نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان «پاسخ‌هایی رو راست به سوالات اساسی درباره جنگ سوریه»، به طور مفصل به درگیری چند ساله در این کشور بحران زده از سال 2011 تاکنون پرداخته است.

در بخشی از این گزارش مفصل سوال شده است که «چه کشورهایی درگیر جنگ سوریه هستند و چرا؟».

این روزنامه آمریکایی در پاسخ به این سوال، ایران را اولین کشوری خوانده که به تقویت دولت سوریه و ارسال و اعزام تجهیزات و نیروی نظامی مشغول شده است.

نیویورک تایمز می‌نویسد: «ایران، اولین کشوری بود که برای تقویت آقای اسد تجیهزات و سرباز  فرستاد. ایران، سوریه را برای استراتژی امنیت خود، کشوری سرنوشت ساز و حساس می‌داند. سوریه برای ایران دسترسی به لبنان و در نتیجه حزب‌الله را فراهم می‌کند؛ گروهی که تهران از آن برای تاثیرگذاری منطقه‌ای و وزنه تقابل و تعادلی در مقابل اسرائیل استفاده می‌کند».

این رسانه غربی در ادامه گزارش، به نقش عربستان سعودی و دخالت آن در بحران سوریه و تداوم حمایت‌های آن از گروه‌های مختلف مخالف دولت سوریه اشاره می‌کند.

روزنامه آمریکایی تصریح می‌کند: «عربستان سعودی به امید جایگزینی آقای اسد با یک دولت دوستانه‌تر با عربستان سعودی و همچنین مقابله با نفوذ و تاثیرگذاری ایران، از شورشیان سوری حمایت کرد».

نیویورک تایمز می‌افزاید: «عربستان سعودی و ایران، برای دهه‌های متمادی رقیب بوده‌ و گاهی اوقات، در حال جنگیدن در جنگی شبیه به جنگ سرد برای تسلط و غلبه منطقه‌ای بوده‌اند. دیگر کشورهای عربی از قبیل اردن، قطر و امارات عربی متحده هم از شورشیان (سوری) حمایت کرده‌اند».

در ادامه گزارش این روزنامه پرتیراژ آمریکایی دلایلی برای تشدید درگیری منطقه‌ای عربستان سعودی و ایران برشمرده است.

نیویورک تایمز درباره دلایل می‌نویسد: «قدرت رو به گسترش ایران، خلاء قدرت منطقه‌ای ناشی از سقوط صدام حسین در سال 2003 در عراق و خلاءهای سیاسی بیشتر ایجادشده ناشی از بهار عربی، یک پادشاه جدید جنگ طلب در عربستان سعودی و ترس سعودی از کمتر شدن خصومت آمریکا در قبال ایران».

این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود، به نقش آمریکا در جنگ سوریه اشاره و تصریح می‌کند: «آمریکا برای شورشیان سوریه، سلاح می‌فرستد. این کشور این کار را در ابتدا به دلیل مخالفت با آقای اسد که دشمنی دیرینه  با آمریکا دارد، انجام داد و بعدا گروه‌های شورشی را برای جنگ با داعش تشویق کرد».

نیویورک تایمز درباره نقش ترکیه در سوریه اینطور می‌نویسد: «ترکیه به شورشیان سوریه پناه داد و داوطلبان خارجی را به سوریه گسیل کرد. ترکیه به دنبال آن بود که آقای اسد را تضعیف و محتملا ساقط کند. بعدها، این کشور برای مقابله با گروه‌های سوری کُرد اقدام کرد چرا که درباره تقویت شورش کُردها در ترکیه نگران شد».
 
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس