کد خبر 632962
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲

منبع نظامی سوریه گفت: در صورت شکست تلاش‌ها برای آشتی در «دوما» و «جوبر» در ریف دمشق، ارتش سوریه آماده حمله به این مناطق است.

به گزارش مشرق، یک منبع نظامی سوریه اظهار داشت: نیروهایی از ارتش سوریه پس از سیطره بر حوش الفاره همچنان شهر دوما در استان ریف دمشق را در محاصره خود داشته و منتظر پاسخ شمار زیادی از اهالی این شهر به آشتی ملی و تکرار تجربه شهر داریا هستند.

این منبع افزود: در صورت شکست تلاش‌ها برای آشتی ملی در دوما ارتش شروع به پیشروی به سوی محورهای جدیدی در این شهر خواهد کرد.

منبع سوری تصریح کرد: به اعتقاد ارتش سوریه، راهبرد محاصره دوما از طریق سیطره بر مناطق پیرامون آن شامل کشتزارهای الریحان و حوش الفاره و تسلط آتش باری بر اتوبان حرستا و تامین امنیت ضاحیه الاسد تحرکات تروریست‌ها را تضعیف کرده و آنها را در تنگنا قرار خواهد داد.

وی امکان آشتی در حرستا و عربین را نامعلوم خواند و گفت: گروه‌های تروریستی در این مناطق همچنان مخالف آشتی بوده و با فشار بر اهالی این مناطق آنها را تهدید می‌کنند، از همین رو ارتش سوریه تنها یک سناریو پیش رو دارد و آن هم اقدام به عملیات نظامی پس از محاصره این تروریست‌هاست تا آنها را همچون تجربه داریا وادار به تسلیم شدن کند.

در همین حال منطقه «جوبر» در همجواری دمشق شاهد درگیری‌های شدید و شلیک گلوله‌های خمپاره به  سوی غیرنظامیان در منطقه العباسین و کراجات دمشق است، ارتش تلاش تروریست‌ها برای رسیدن به دمشق و ایجاد خطر برای پایتخت را دفع کرده و حتی چند عملیات پاتک نیز علیه این منطقه انجام داده است.

گروه‌های تروریستی در پاسخ به پیشروی ارتش با گلوله باران غیرنظامیان در منطقه العباسین و الکراجات قصد باج گیری از ارتش و مقابله با پیشروی آن را دارند.

پس از موفقیت بزرگ ارتش و دولت سوریه در بیرون راندن گروه‌های تروریستی از شهر داریا بدون جنگ و درگیری دولت و ارتش سوریه برای اجرای چنین طرحی درباره المعضمیه در حومه دمشق و دوما تلاش می کنند که این تلاش‌ها نشان دهنده موفقیت دولت سوریه برای تثبیت امنیت پایتخت و پیرامون آن بدون درگیری است.

در حال حاضر نگاه‌ها به شهر دوما دوخته شده و روس‌ها از مدت‌ها پیش بر قضیه آشتی در این منطقه نظارت دارند، مذاکره با شوراهای نظامی و محلی دوما از طریق هیئت‌هایی از جمله هیئت‌های وزارت آشتی ملی سوریه برای بستن پرونده غیرنظامیانی که جیش الاسلام با حمله به شهر عدرا ربود، ادامه دارد.

مقامات سوری و روسیه به اجرای طرح مشابه داریا در دوما چشم دوخته‌اند بخصوص که از یک سال پیش با نظارت روسیه، آتش‌بس در این شهر برقرار شده است.

با این حال یک مقام مسئول سوری گفت مسئله دوما، پیچیده است و بدون در نظر گرفتن ملاحظات منطقه‌ای و بین المللی، نمی‌توان آن را در تنور آشتی‌های فعلی وارد کرد به‌ویژه این‌که گروه تروریستی جیش الاسلام یک طرف اساسی در مذاکرات قلمداد می‌شود.
 
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس