بعد از به سر انجام نرسیدن طرح خرید لوازم خانگی تولید داخل به دلیل تامین نشدن منابع مالی، بانک مرکزی طرح خرید با کارت اعتباری را کلید زد که انتقادهای جدی به آن وارد است.

به گزارش مشرق، اواخر مهر ماه سال 94 بود که شورای پول و اعتبار اعلام کرد در راستای تحقق اهداف دولت  و برای ایجاد تحرک در اقتصاد، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ایجاد فضای رقابتی بین آنها در فروش محصولات داخلی، اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی  را از طریق تسهیلات خرید دین و مرابحه مصوب کرد.طرح خرید قسطی لوازم خانگی ایرانی از سوی وزارت صنعت دنبال شد اما بر اساس اطلاعات موجود به دلیل تامین نشدن منابع مالی، این طرح به مرحلهء اجرا نرسید.

دولت برای تحرک به بازارهای خودرو و لوازم خانگی تولید داخل دو طرح را به طور همزمان در دستور کار قرار داد، اول طرح پرداخت وام برای خرید خودرو و دوم پرداخت وام با سود 18درصدی برای خرید لوازم خانگی تولید داخل که طرح اول با استقبال مردم رو به رو شد و تعداد زیادی از خودروهای شرکتهای مطرح به فروش رفت.

اما درباره طرح خرید لوازم خانگی داخلی باید گفت این طرح به دلیل عدم استقبال مردم و تامین نشدن منابع مالی مورد نیاز در آن برهه، از سوی دولت پی‌گیری نشد.

بعد از مدتی بانک مرکزی اعلام کرد که طرح کارتهای اعتباری طلایی، نقره ای و برنزی 30،50 و 10 میلیون تومانی با نرخ سود 18 درصدی از مهرماه سال جاری کلید زده می‌شود. بر اساس اعلام مسئولان بانک مرکزی، خرید کالاهای اساسی یا خرید خودرو، جعاله تامین مسکن و حتی پرداخت هزینه‌های درمان و غیره از مواردی است که می‌توان از آن بهره برد و دامنه این کارتها شامل تمامی کالاها و خدمات می‌شود.

به گفته  معاون نظارتی بانک مرکزی، کارت‌های اعتباری با 2 هدف کلی‌ خروج از رکود، افزایش تقاضای کل و ایجاد قدرت خرید برای مردم و تسهیل ارائه خدمات بانکی در بخش تسهیلات خرد صادر می‌شود.

به نظر می‌رسد هدف از بکارگیری روشهای مختلف برای تقویت بخش اقتصادی، رونق تولید و اشتغال زایی در کشور است. در واقع همانطور که مقامهای مختلف دولتی نیز تاکید کرده‌اند طرحهای اقتصادی کوتاه مدت  با هدف خروج از رکود دنبال می‌شود.

اما باید توجه کرد، نبود شرط خرید کالاهای داخلی درطرح کارت های اعتباری 50 میلیون تومانی باعث رونق واردات و همچنین تولید درخارج از کشور می شود.

در رابطه با کارت های اعتباری خرید کالا توجه به چند نکته دارای اهمیت است، اول اینکه نرخ سود 18 درصدی این کارتها متناسب با نرخ تورم تعیین نشده است. با توجه به نرخ تورم کشور که حدودا 9درصد است نباید اختلاف نرخ سود و نرخ تورم تا این اندازه بالا باشدف از طرفی این اختلاف حتما در استقبال یا عدم استقبال مردم از این طرح اثر گذار است.

نکته بعدی اینکه برای جذاب شدن این طرح می‌توان اقساط بلند مدت‌تر برای متقاضیان در نظر گرفت تا اقشار محروم‌تر جامعه نیز امکان استفاده از این طرح را داشته باشند. در این رابطه قاضی پور عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد، مدت اقساط این کارتهای اعتباری 5 ساله باشد تا انگیزه برای استقبال از این کارت ها وجود داشته باشد.

نحوه عملیاتی شدن این طرح به این شکل است که صاحبان کارتهای اعتباری در طول ماه خرید خود را انجام داده و با توجه به توافقی که از قبل با بانک عامل خود داشته‌اند، نسبت به پرداخت اقساط بین 12 تا 36 ماه اقدام می کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مرتضی ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    هیچ کارت اعتباری نمی تواند کمک کنند تا موقعی که دولت ما توجه به تولید ندارد و هنوز اميدش به کشورهای خارجی و طبل تو خالی برجام است و قرارداد با خارجی ها و غارتگران کشور دیده میشود وقتی که نمونه قرارداد ها در نفت و خودرو یک سویه و به نفع طرف خارجی است امید رونق داخلی بسیار عجیب است وقتی تنها حرف دولت پس از سه سال برجام برجام برجام است که توخالی بودن آن مشخص است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس