کد خبر 631912
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه گفت که امریکایی‌ها به همراه عربستانی‌ها، اماراتی‌ها و اردنی‌ها در حال آموزش یک گروه شبه نظامی و امنیتی در اردن هستند که هیچ اطلاعاتی درباره آن در دست نیست.

 به گزارش مشرق، آتش بسی که بعد از توافق امریکا و روسیه از روز عید قربان در سوریه جاری شده محل شبهات بسیاری است. هر دو طرف نسبت به شکست آن هشدار می دهند و می گویند این آخرین فرصتی است که می تواند به جنگ – بحران سوریه پایان دهد. در غیر این صورت ممکن است اتفاقات پیش بینی نشده ای روی دهد. نگرانی ها روز به روز از نقض آتش بس افزایش می ِیابد و دو طرف یکدیگر را به نقض آن متهم می کنند.

در حالی که به روشنی شاهدیم که جیش الفتح (همان جبهه النصره دیروز) و داعش و برخی گروه های مسلح مخالف حکومت بشار اسد که به گروه های تکفیری و تروریستی نزدیک هستند، آتش بس را نپذیرفته اند و همچنان در حال جنگ هستند. در عین حال این را هم می دانیم که امریکایی ها و روس ها بر سر حمله به جیش الفتح به توافق نرسیده اند و با وجود این که امریکایی ها القاعده را دشمن سرسخت خود می دانند و این را هم می دانند که جیش الفتح یا همان جبهه النصره ارتباطات تنگاتنگی با القاعده دارد بر خلاف اصرار روسیه مبنی بر لزوم حمله به آن، از یورش به آن خودداری می کنند. در حالی که خود امریکایی ها جبهه النصره را وارد فهرست گروه های تروریستی خود کرده اند. بهانه امریکایی ها این است که جبهه النصره مورد حمایت متحدان منطقه ای ما (عربستان سعودی، قطر، ترکیه و امارات متحده عربی) است و آنها مخالف حمله به این گروه هستند.

امریکا روسیه و سوریه را متهم می کند که آتش بس را نقض کرده اند. در مقابل روسیه و سوریه نیز مخالفان مسلح مورد حمایت امریکا را متهم می کنند که آتش بس را زیر پا گذاشته اند. امریکا مدعی است راه موسوم به کاستلو که راهی استراتژیک محسوب می شود و حلب را به مرز ترکیه می رساند، طرف روسی و سوری تخلیه نکرده و اجازه نمی دهد کمک های انسان دوستانه به شهر حلب برسد. در مقابل نیروهای امریکایی در اقدامی عجیب که برای نخستین بار رخ می دهد شهر تل ابیض در نزدیکی رقه در سوریه را به تصرف خود در آورده اند و پرچم امریکا را بر فراز آن برفراشته اند. روسیه می گوید این اقدام امریکا نقض آتش بس است.

 امریکا همچنین تلاش دارد القا کند که توافق صورت گرفته میان روسیه و امریکا شامل کنار رفتن بشار اسد از قدرت بر اساس فرمولی اعلام نشده اما مورد توافق دو طرف نیز می شود. در حالی که روسیه این ادعا را رد می کند و می گوید به هیچ وجه بر سر کنار رفتن بشار اسد از قدرت با امریکا توافق نکرده است.

کارشناسان می گویند که تمامی این اتفاقات و اتهام زنی ها دو واقعیت را نشان می دهد. اول این که امریکایی ها به دنبال طولانی کردن جنگ سوریه هستند. تا به کی مشخص نیست. اما احتمال داده می شود هدف حداقل تا انتخابات ریاست جمهوری امریکا باشد. دوم این که امریکایی ها به دنبال بهانه ای برای اثبات نقض آتش بس از سوی طرف مقابل هستند. سوالی که در این جا مطرح می شود این است که، اگر آتش بس نقض شود چه می شود که این قدر نسبت به آن هشدار می دهند و تلاش دارند القا کنند که این آخرین شانس آتش بس در سوریه است؟

برخی رسانه ها و منابع مطلع می گویند امریکایی ها درصدد طراحی توطئه ای تازه علیه بشار اسد هستند. توطئه ای که می تواند به تغییر معادلات حاکم بر سوریه منجر شود. هیچ کس هنوز جزئیات بیشتری نمی داند، فقط روشن است که پنهانی دسیسه ای در حال طراحی است. نه زمان اجرای آن مشخص است و نه اصولا کسی می داند تا چه اندازه امکان اجرای آن وجود دارد. یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه گفت که امریکایی ها به همراه عربستانی ها، اماراتی ها و اردنی ها در حال آموزش یک گروه شبه نظامی و امنیتی در اردن هستند که هیچ اطلاعاتی درباره آن در دست نیست. این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود گفت که در تلاشیم اطلاعات بیشتری از این گروه و برنامه ای که این چهار کشور در اردن دنبال می کنند به دست آوریم اما همچنان اطلاعات و سرنخ های ما ناچیز است.

پیش از این سیمور هرش، روزنامه نگار مشهور امریکایی که در مقاله ای، درباره شکست سیاست های امنیتی امریکا علیه حکومت سوریه نوشته بود که در طول حدود پنج سال و نیم بحران جاری در سوریه سی آی ای شش بار تلاش کرد به واسطه گروه های تکفیری که مورد حمایت عربستان سعودی بودند به دمشق یورش ببرد و کار بشار اسد را تمام کند که ناکام ماند. آخرین آن توسط جیش الاسلام، یک گروه تروریستی مورد حمایت عربستان سعودی و شخص بندر بن سلطان، رئیس سابق سازمان امنیت عربستان صورت گرفت که در این حمله که از خاک اردن فرماندهی می شد، بنا بود به طور گسترده از سلاح شیمیایی نیز استفاده شود که قبل از رسیدن این گروه به دمشق شکست سنگینی خورد که باعث سرخوردگی شدید امریکایی ها شد. گفته می َشد جیش الاسلام در آن موقع 15 هزار نیروی مسلح دارد و کار آموزش نظامی آنها نیز با هماهنگی عربستان و امریکا توسط مستشاران پاکستانی صورت می گیرد. بخش عمده ای از اعضای جیش الاسلام در حال حاضر به جیش الفتح پیوسته اند. البته هنوز تعدادی از آنها تلاش می کنند به طور مستقل به فعالیت خود ادامه دهند.

آیا این بار امریکایی ها تلاش دارند مجددا شانس خود را بیازمایند و حمله مشابهی ترتیب دهند؟ آیا آن چه هنوز اطلاعات دقیقی از آن به دست نیامده است، به همین موضوع باز می گردد؟ آیا این که امریکایی ها و مخالفان دنبال بهانه ای هستند تا وانمود کنند که ارتش سوریه و روسیه آتش بس را نقض کرده اند برای این است که توطئه تازه ای را از اردن پیاده کنند؟ هنوز کسی چیزی نمی داند اما برای همه روشن است که از یک سو فضا ملتهب است و امیدی به بهبود اوضاع نیست و از سوی دیگر توطئه ای فاش نشده وجود دارد.
 
منبع: دیپلماسی ایرانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • سید پرهام ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 0
    سفیانی در راه است .........
  • ابراهيم ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 0
    شايد و شايد و شايد سفياني ملعون در راه است!!!!!
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 0
    خیلی وقت بود دنبال این خبر بودم. دقت کنید.. سفیانی از منطقه وادی یابس(استان درعا مرز اردن وسوریه)ظهور میکند. اللهم عجل لولیک الفرج
  • ناشناس ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 0
    برطبق روایات سفیانی ملعون از منطقه مرزی بین اردن وسوریه خروج میکند .
  • معصومه رنجبر ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 0
    نزديكي ظهور اقا صلوات
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 1
    سفیانی کجا بود ، شما هم حالتون خوش نیست !!! باید به فکر بود تا آمریکایی ها موفق نشن اینی که میگین سفیانی نزدیک است یعنی تسلیم شدید؟؟؟؟ و اینم بدونید فقط شما نیستید که روایات شیعه رو میخونید کفار هم میخونن برا ضربه زدن به اسلام و یا تفرقه بین مسلمونا تو رو خدا بصیرت .........
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 1
    و باز هم جنوب سوریه! واقعا خسته نشدید انقدر نوشتید قراره از اردن حملات گسترده لی به دمشق صورت بگیره؟ جدیدا میچسبونید به مقام آگاه بی نام در وزارت خارجه؟ و البته زمان نامشخص؟ خخخخخ
  • آریایی مسلمان ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    زنده باد جمهوری اسلامی ایران
  • ثانی م ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    هر توطئه ای رخ بده از نظر من روسیه مسئوله و مقصر.چطور می تونه کودتا در ترکیه را رصد کنه ولی نمی تونه کودتا بیخ گوش نیروهاش در سوریه ی همپیمانش رو متوجه بشه
  • محمد ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 0
    دوست عزیز مثل اینکه دراین تحلیل شما دزدیعنی امریکاواعوان وانصارش گناهی ندارندوتقصیرمتوجه صاحب خانه است که احیانا درخانه رامحکم نبسته ونه دزد
  • رضا ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 0
    البته اوضاع کنونی سوریه و معادلات منطقه ای و بین المللی و سکوت معنا دار روس ها در قضیه آتش بس اخیر نشان از توافقی بالاتر از به اصطلاح آتش بس دارد . آمریکا آتش بس را برای بازیابی توان و اتحاد نیرو های وابسته به خود و عربستان و ترکیه می خواهددر واقع هدف آمریکا خرید زمان است ،که به نظر من روس ها هم این موضوع را می دانندوبا هماهنگی آن ها این کار صورت گرفته است،شاید در پس پرده توافقی بزرگ در صفحه شطرنج روسیه و آمریکا صورت گرفته است که البته تحولات چند روز آینده این موضوع را اثبات یا نفی خواهد کرد . ولی آن چه مسلم است هدف آمریکا و هم پیمانان عربی و ترکش ضربه زدن به سوریه و حمله نهایی به آن از طریق جنوب سوریه و شمال اردن که همان وادی یابس یا حوران فعلیست می باشد. به دلایلی 1- کشور اردن مستعد ترین محل برای فعالیت های تروریستی می باشد به خصوص که دارای خیل عظیم جمعیت دروزی که مخالفان سر سخت حکومت علوی سوریه هستند می باشد 2-در میان کشور های عربی اردن سیاست های مکارانه و مزورانه ای در قبال بحران سوریه در پیش گرفته و این بهترین فرصت برای گرو های ترو ریستی هم پیمان غرب و آل سعود است که بدون هیچ گونه حساسیت خاص بین المللی از طریق اردن و با کمک آمریکا اسراییل و شیوخ خلیج فارس و با استفاده از خرید زمان از طریق آتش بس به صورت برق آسا کار بشار اسد را تمام کنند.
  • مهدی ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    ســــــــــــفـــــــــــــــیــــــــــــــــــانـــــــــــــــــی
  • ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 0
    روسیه روراست نیست
  • ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    1 0
    آیا سفیانی خروج میکند?
  • مهدی ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    2 0
    مرگ بر تمام کسانی که در داخل و خارج از امریکا حمایت مبکنند و سعی در موجه جلوه دادن جنایات این گرگ ضفتان وحشی دارند
  • ALI ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    سلام سختیش همین 2 ساله توبه وخودسازی وامادگی برای در رکاب بودن یاران امام زمان
  • منتظر ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    بر طبق روایات قیام سفیانی در ماه رجب شروع میشود یعنی از فروردین ماه سال آینده اما قبل از آن باید منتظر یک زلزله در دمشق بود و همچنین کشته شدن حاکم سوریه که همان بشار اسد است وهمچنین مرگ یا بر کناری ملک سلمان در عربستان واختلاف ودرگیری بر سرجانشینیش و تشکیل حکومت در یمن (که البته همزمان با قیام سفیانی صورت میگیرد)اگر اینها اتفاق افتاد باید منتظر صیحه آسمانی در ماه رمضان باشیم وانتظار فرج ان شاء الله
  • ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    1 0
    ظهوررررررررررررررررررررر نزدیکه ان شاءالله
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    1 0
    jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس