کد خبر 631273
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰

یک روزنامه آمریکایی گزارش داده وزرای خارجه و دفاع این کشور بر سر مفاد توافق آتش‌بس مسکو-واشنگتن در سوریه اختلاف دارند.

به گزارش مشرق، یک روزنامه آمریکایی گزارش داده توافق آتش‌بس بین آمریکا و روسیه اختلافات بین جان کری و اشتون کارتر، وزرای خارجه و دفاع آمریکا در دولت این کشور را بیشتر کرده است.

به نوشته «نیویورک‌تایمز»، «اشتون کارتر» نسبت به «جان کری» نگاه محافظه‌کارانه‌تری درباره انجام عملیات مشترک با روسیه برای هدف قرار دادن تروریست‌ها در سوریه که جزء مفاد توافق جدید است، دارد.

آقای کارتر در واقع، در یک ویدئو کنفرانس با کاخ سفید هفته گذشته مخالفت خود را هم با این طرح ابراز کر؛ موضوعی که باعث مأیوس شدن جان کری شد که لحظاتی بعد به این بحث پیوست. علی‌رغم این، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا پس از ساعت‌ها بحث و جدل، سرانجام طرح حمله مشترک واشنگتن و مسکو به مواضع تروریست‌ها در سوریه را تأیید کرد.

یا وجود این، مقام‌های پنتاگون، کماکان به این طرح به دید تردید می‌نگرند.

نیویورک‌تایمز می‌گوید مقام‌های وزارت دفاع آمریکا در نشستی روز سه‌شنبه در ساختمان پنتاگون حتی بر سر اینکه اگر توافق آتش‌بس هفت روز پایدار بماند (بخش اولیه توافق آتش‌بس)، در روز هشتم وزارت دفاع وظیفه‌ خودش در این توافق را به انجام برساند، با یکدیگر موافق نبوده‌اند.

طبق توافق آتش‌بس، در صورت توقف خشونت در سوریه برای هفت روز، آمریکا و روسیه در روز هشتم بایستی همکاری گسترده‌ای با یکدیگر را آغاز کنند و ارتش آمریکا بایستی اطلاعات خود در زمینه مواضع داعش در سوریه را در اختیار روسیه قرار دهد.

«جفری هاریگیان»، فرمانده ستاد مرکزی نیروی هوایی آمریکا در یک کنفرانس ویدئویی در پاسخ به سوالی در همین مورد به خبرنگاران گفت: «من نمی‌گویم بله یا خیر. اینکه ما بگوییم به یکباره وارد چنین طرحی می‌شویم، شتابزده است.»

 مقام‌های کاخ سفید هم تردیدهای خاص خود را درباره طرح مذکور اعلام کردند. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت: «من فکر می‌کنم ما دلایلی داریم برای اینکه مظنون باشیم به اینکه روس‌ها بتوانند این توافق را به همان صورت گفته شده اجرا کنند. اما باید ببینیم چه می‌شود.»

نیویورک‌تایمز نوشته اختلاف بین کری و کارتر، منعکس‌کننده چالش‌هایی است که در سیاست‌های اوباما در خصوص سوریه وجود دارد. برخی منتقدان اوباما، از او به دلیل عدم استفاده زودهنگام از زور نظامی در سوریه انتقاد می‌کنند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس