به جز یک «جراح قلب» که در حوزه اقتصاد نظر کارشناسی می‌دهد، اصلاح‌طلبان یک استاد تاریخ هم دارند که به عنوان اقتصاددان نظریه‌پردازی می‌کند و نقشه راه برای آینده اقتصاد ایران ترسیم می‌کند!

سرویس اقتصاد مشرق - بارها و بارها سعید لیلاز قائم مقام حزب کارگزاران، در رسانه های زنجیره ای اصلاحات بعنوان یک تئوریسین و تحلیلگر اقتصادی معرفی شده است و از یادداشت ها، مصاحبه ها و سخنرانی های وی در حوزه اقتصاد بهره برده اند.

روزنامه شرق که بخش عمده ای از یادداشت ها و سرمقاله های اقتصادی خود را به لیلاز سپرده است در خصوص وی با تیتر پرسش از جامعه، ‌پاسخ از روشنفکران می نویسد (شماره ۱۷۳۰ - ۱۳۹۲ يکشنبه ۲۲ ارديبهشت) می نویسد:

« سعید لیلاز استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی است که بسیاری از پیش‌بینی‌های او در اواخر دهه‌هاي ٧٠ و ٨٠ در مورد وضع امروز جامعه ایران به درستی به وقوع پیوست. او در اواخر دهه ٧٠ افول جنبش جامعه مدنی در ایران را به علت افزایش قیمت نفت و رشد پدیده پوپولیسم پیش‌بینی کرده بود. عمده تحلیل‌های او در مورد تلاطمات امروز جامعه ایران با تکیه بر نفت و نقد سیاست‌های باز‌توزیعی به جای حرکت به سمت تولید صنعتی صورت گرفت. او که در تحلیل‌های خود از یک‌سو اقتصاد را زیر بنای همه تحولات اجتماعی و سیاسی می‌داند و از مفهوم «توسعه» سخن می‌گوید و از سوی دیگر از نظریات آدام اسمیت بهره می‌گیرد، تمامی اتفاقات اجتماعی تاریخ معاصر ایران نظیر انقلاب اسلامی ٥٧، دوم خرداد ٧٦ و انتخاب محمود احمدی‌نژاد را در سال ٨٤ متاثر از نفت و نوسانات قیمت آن و سلطه اسطوره‌ای نفت بر اقتصاد و سیاست ایرانی می‌داند«.

 
تئوریسین اقتصادی اصلاح طلبان؛ استاد تاریخ دانشگاه 

ده ها یادداشت و مصاحبه اقتصادی را در روزنامه های اصلاح طلب از لیلاز می توان یافت که در قامت یک استاد اقتصاد به نظریه پردازی کرده است و این در حالیست که بر اساس تحقیقی که مشرق از سابقه آکادمیک وی بدست آورده است، سعید لیلاز مهرآبادی فارق التحصیل رشته تاریخ دانشگاه شهید بهشتی می باشد و در حال حاضر بعنوان استاد مدعو در رشته تاریخ در این دانشگاه به تدریس می پردازد.

عدم وجود چهره های شاخص اقتصادی در جبهه اصلاحات موجب شده، یک فارغ التحصیل معمولی رشته تاریخ که حتی عضو هیات علمی دانشگاه نمی باشد، بعنوان تئوریسین اقتصادی در این جبهه مطرح شود. چهره ای که بدلیل فعالیت در فتنه 88، در دادگاه نیز محکوم شده است، جایگاه قائم مقامی حزب کارگزاران سازندگی را پیدا می کند و نظریات اقتصادی وی بعنوان مستندات بخش عمده ای از گزارشات اقتصادی رسانه های اصلاح طلب قرار می گیرد.

عدم حضور چهره های علمی و شاخص اقتصادی در جبهه اصلاحات، منجر شده تا دولت های وابسته یا نزدیک به این جبهه (دولت هاشمی، خاتمی و روحانی) دچار ضعف شدید در تدابیر اقتصادی شوند بطوریکه تورم 49 درصدی و رکود کمر شکن و ورشکستگی 70 درصدی تولیدکنندگان را می توان از جمله نتایج این دولت ها برشمرد.

شایان ذکر است، در انتخابات مجلس 92 نیز با توجه به اینکه مقام معظم رهبری دغدغه اصلی مردم را معشیت و اقتصاد عنوان نمودند، هیچ چهره اقتصادی ای در لیست امید و لیست اعتدال وجود نداشت.

لیلاز البته تنها کارشناس غیرمتخصص جریان اصلاحات نیست. افرادی چون مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با وجود اینکه تخصص خود را پزشک جراح معرفی می‌کنند اما با دفاع از FATF   مطرح می‌کنند که تجارت با جهان لوازمی دارد که ما بایستی این لوازم را بپذیریم تا بتوانیم وارد بازی اقتصادی شویم.

وی در این زمینه مطرح می‌کند:‌ «یکی از دلایلی هم که بانک‌های ایران نتوانستند طبق برجام با بانک‌های خارجی وصل شوند، این است که بانک‌های خارجی می‌گویند در بانک‌های شما به راحتی پولشویی انجام می‌شود که البته حرف درستی است.»

جالب اینجاست که پزشکیان درباره میزان اطلاع از این موضوع با بیان اینکه من جراح قلبم و کارشناس FATF نیستم، می‌گوید: « من به عنوان نماینده نمی‌توانم معاهده FATF را تحلیل و بررسی کنم چون کارشناس این کار نیستم، با توجه به اینکه من اطلاعاتی خیلی جزئی در این زمینه دارم نمی‌توانم این موضوع را تحلیل و بررسی کرده و نظر کارشناسی بدهم. من نمی‌توانم آن را تجزیه و تحلیل کنم و البته جرئت این را دارم که بگویم من اطلاعات زیادی در این خصوص ندارم.» (در این رابطه بیشتر بخوانید - اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 20
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    0 1
    اقتصاد دان فقط شمس الدين حسيني كشتي گير باقي همه بي سواد هستند
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    0 0
    تاریخ اسلام را اگر کسی بفهمد دشمن گفتمان اصلاحطلبی میشود
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    0 0
    نظر خنده دار همین اقای لیلاز رو در مورد فاطمه حسینی در زمان تبلیغ انتخابات هم لینک میکردید! سعید لیلاز: "فاطمه حسینی را نخبه اقتصادی و علمی میدانم!!!" رو چه حسابی مرد نا حسابی همینها فاطمه حسینی رو گذاشتن سر سفره مردم حالا اگر میتونید بلندش کنید از سر سفره! دو دستی چسبیده ول کن نیست فرصت طلبی از نوع صفدر حسینی وقتی قحط الرجال است
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    0 0
    صحبت پزشکیان در این مورد بسیار متین و درست هست ؛ ولی کاش همه و از جمله خود جناب پزشکیان ؛ یاد بگیریم با اطلاعات سطحی و امار توصیفی ؛ تجزیه و تحلیل نکمنیم بلکه متوسلب به علم شویم و از عالمان هر رشته کسب نظر کنیم؛ در ایران یکی از ملاکهای گزینش مدیران ؛ «مطلع » بودن است نه «متخصص و عالم و متعهد » بودن ؛ لذا آینده از آن ایران (بعنوان قدرت اول قاره) نخواهد بود
  • ناشناس ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    0 0
    وقتی یک تاریخ دان در مورد اقتصاد نظر میدهد ! نتیجه می شود رکود شدید اقتصادی و تعطیلی و نیم تعطیل شدن 80 درصد واحدهای تولیدی و صنعتی و افزایش نرخ بیکاری !
  • ناشناس ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    0 0
    جای بسی تاسف است که آقای جراح قلب نمی داند که FATF قلب محور مقاومت را تضعیف می کند و پای داعش را به ایران باز می کند !
  • سعید ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    0 0
    پس اصلاح طلبا هم بی سواد مدعی داشتن و ما خبر نداشتیم!
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    1 0
    اينكه چيزي نيست دكتر احمدي نژاد متخصص در تمام امور بود .
  • سید جواد ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    0 0
    آنها نیازی ندیدند که در لیست 30 نفره انتخابات در تهران حتی یک اقتصاددان باشد.
  • محسن ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    1 0
    خب آقای پزشکیان در عینِ حال که به عنوان نمایندۀ مجلس نظرش را در بارۀ FATF بیان می کند، این را هم می گوید که در این زمینه تخصص ندارد و نظرش نظرِ تخصصی و کارشناسانه نیست. شما دارید حرفِ ایشان را به خودش برمی گردانید!
  • استاد تاریخ ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    0 0
    اصلاح طلبان موجودات جالبی هستن چون تاریخ رو همیشه از آخر به اول می خونن مثل همین داستان مقایسه همیشگی ایران با آلمان و ژاپن درحالی که در خاورمیانه حتی اسراییل هم که بهترین متحد امریکا هست از نظر اقتصادی و صنعتی و صادرات یک دهم آلمان و ژاپن هم نشد ....چون اصولا تبدیل شدن به یک اقتصاد و صنعت واقعی نیاز به فرهنگ دارد چه اون صنعت و قدرت اسمش روسیه و چین باشه چه امریکا فرانسه انگلیس و حتی به زودی هند حالا بگذریم که ژاپن و آلمان قبل از شکست در جنگ ابرقدرت های صنعتی دنیا بودن و نه اینکه بعد از شکست شدن! و دلیل بازسازی اونها بعداز جنگ جهانی هم دقیقا همین پشتوانه بی نظیر علمی صنعتی و فرهنگی اونها بود و اگر نبود ما امروز 200 آلمان و ژاپن در دنیا می داشتیم! ولی نداریم...حالا بگذریم که همین ها زمان حمله ناتو به عراق و افغانستان 15 سال پیش داخل ایران جشن گرفته بود و به هم پیام تبریک می دادن که افغانستان و عراق ده سال دیگه کره و ژاپن میشن!!!!!!!!!!!!!!!!! بحرحال بیچاره ها مغزشون همین قدر می کشه که حرف های کدخدا رو مثل طوطی ترجمه کنن واقعیت این هست که خیلی ها در ایران بی هویت های غرب گرا یا شرق گرا هستن که فقط فارسی صبحت می کنن مثل یه امریکایی فارسی زبان!.....همین
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    0 1
    بنده به عنوان یک اقتصاد دان بی سوادی اقتصادی لیلاز را در محافل اعلام نموده ام و شما باید بدینید که یک با سواد اقتصاد همواره می گوید اگر یک متغیر یک مقدار تغییر کند متغیرهای دیگر چقدر تغییر می کند نه مثل بعضی بی سوادها کلی چیزی بگویند برای انتخابات سال بعد برای انتخاب متخصص مهم است
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    0 0
    طرف مدرک عمران داشت راجب مسائل اقتصادی نظر میداد ! تورم 40% نتیجه کارهاش بود
  • ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    0 0
    شورای نگهبان لازم ندید یک اقتصاد دان را تایید صلاحیت کند
  • م ک ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    نه که نیازی ندیدند، در واقع در توانش نیست. ندارن همچین آدمایی رو.
  • م ک ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    آقای پزشکیان قبل از این اظهارنظر، از FATF حمایت کرده بود. با اینکه همون موقع هم گفت زیاد سر در نمیارم! خب، مرد حسابی، وقتی خودت میگی سر در نمیارم، واسه چی ازش حمایت می کنی؟! زمانی که بازی های سیاسی جای کارشناسی و تخصص و تعهد رو می گیره، نتیجش میشه حفظ منافع یک جریان سیاسی و نابودی منافع ملی.
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    اگر اصلاح طلب نبود كوس رسوايي اش در سراسر دنيا نواخته شده بود!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس