کد خبر 629467
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ساخت ۲ واحد نیروگاه هسته‌ای بوشهر در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود از نتایج برجام است که دولت روسیه به تعهدات خود عمل کرده است.

جهانگیری: ساخت ۲ نیروگاه اتمی از نتایج برجام است
به گزارش مشرق، اسحاق جهانگیری صبح امروز در آئین آغاز ساخت 2 واحد نیروگاه هسته‌ای در بوشهر با بیان اینکه در آستانه عید سعید قربان این عملیات اجرایی شد، اظهار داشت: استان بوشهر بیش از 3 دهه است که نام آن در عرصه‌های تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی با رویکرد نیروگاه اتمی بوشهر مزین شده است.

وی با بیان اینکه تولید برق از نیروگاه هسته‌ای بوشهر نام این استان را در جهان شهره کرده است، افزود: تأمین انرژی یکی از نیازهای توسعه اقتصادی در هر کشوری محسوب می‌شود و بسیاری از کارشناسان حل چالش‌های تولید انرژی راهکار مناسب برای توسعه و پیشرفت می‌داند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه سوخت‌های فسیلی تأمین‌کننده انرژی در جهان هستند، خاطرنشان کرد: از ماده‌های سوخت‌های فسیلی در رشته‌های مختلف صنعتی به ویژه صنعت پتروشیمی که صدها محصول از آن تولید می‌شود به دست می‌آید.

جهانگیری با تأکید بر اینکه سوخت‌های فسیلی باید به نسل‌های آینده منتقل شود، گفت: این سوخت‌ها تنها نباید محدود به این نسل شود بلکه نسل‌های آینده باید از این مواد مهم و استراتژیک بهره‌مند شوند.

وی ظرفیت تولید برق از نیروگاه‌های کشور را 75 هزار مگاوات دانست و افزود: در شرایط فعلی سالانه 6 درصد رشد مصرف برق در کشور است که باید 5 هزار مگاوات در سال به تولید برق کشور افزوده شود که برای این مهم طرح‌ها و برنامه‌های پرشتابی تدوین شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه رشد اقتصادی کشور باید به 8 درصد برسد، بیان کرد: رسیدن رشد اقتصادی به 8 درصد یک ضرورت است که در این راستا تولید افزایش 5 هزار مگاوات نیروگاه‌های جدید برق از نیازهای اساسی است.

جهانگیری با بیان اینکه تولید برق در کشور باید متنوع شود، گفت: تنها نباید از سوخت‌های فسیلی در تولید برق استفاده کرد چراکه آثار نامطلوبی در حوزه زیست‌محیطی به‌وجود می‌آورد و برقی ناپایدار ایجاد می‌شود.

وی افزود: تولید برق هسته‌ای علاوه بر اینکه برق پایدار ایجاد می‌کند، ملاحظات زیست‌محیطی و صرفه‌جویی نیز در تولید سوخت‌های فسیلی مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تولید برق هسته‌ای با نگاه اقتصاد مقاومتی مورد توجه است، گفت: نیاز کشور به برق بیش از گذشته است و دنیا با نگاه متفاوت در سیاست جدید برای تولید برق هسته‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ و ایران هزینه‌های متفاوت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زیادی متحمل شده است.

جهانگیری تأکید کرد: عزم راسخ و توانمندی جمهوری اسلامی ایران روز به روز افزایش یافته تا به حق قانونی خود دست یابد که در این راستا شهدای زیادی تقدیم شده است.

وی با بیان اینکه چرخ اقتصاد کشور باید همواره بچرخد، افزود: ما مصمم هستیم هم چرخ هسته‌ای و هم چرخ اقتصادی باهم بچرخد تا حقوق مردم در این راستا تأمین شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و مدیریت رئیس‌جمهور و کارشناسان متخصص ایران با 6 قدرت بزرگ جهانی برجام را امضاء کرد، اظهار داشت: امروز ساخت 2 واحد نیروگاه هسته‌ای بوشهر یکی از مصادیق اراده راسخ بر استقامت ملت ایران در تحقق اهداف خود در ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای با مقاصد صلح‌آمیز است.

جهانگیری با بیان اینکه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در برجام پیش‌بینی شده است، افزود: ساخت این 2 نیروگاه یکی از نمادهای استفاده ابزار و نتایج برجام به‌شمار می‌رود و در این اقدام پایبندی دولت روسیه به‌عنوان یکی از اعضای برجام به نمایش گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه دیگر کشورهای طرف برجام باید به تعهدات خود عمل کنند، بیان کرد: ایران تأکید کرده پایداری برجام منوط به انجام تعهدات طرف مقابل است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه تأمین سوخت هسته‌ای مورد تأکید قرار دارد، خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی، ایران مصمم است چرخه کامل هسته‌ای را در کشور ادامه دهد و ضمن تعهدات کامل به آژانس‌های بین‌المللی و با مقاصد صلح‌آمیز، فعالیت‌های هسته‌ای در زمینه کشاورزی، پزشکی، صنعتی و تولید برق را ادامه دهد.

جهانگیری تأکید کرد: دولت تدبیر و امید عزم خود را برای فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و توسعه همه‌جانبه کشور برای رفع موانع اساسی در توسعه جذب کرده است.

وی توسعه زیرساخت‌های اقتصادی را مورد تأکید قرار داد و افزود: توسعه زیرساخت‌های اقتصادی براساس اقتصاد مقاومتی و استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی و بخش خصوصی، مورد تأکید است که در این راستا برنامه‌ریزی مدونی انجام شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه عزت، مصلحت و حکمت 3 اصل مهم در دستور کار است، گفت: استفاده از شرکای خارجی به ویژه روسیه در دستور کار دولت قرار دارد و کشور روسیه به‌عنوان دوست، شریک راهبردی ایران اسلامی است.

جهانگیری بیان کرد: روسیه اجرای تعهداتش را براساس همکاری‌های دوجانبه مورد تاکید قرار داده و از دیگر برنامه‌های تعامل با کشور دوست و همسایه روسیه، مقابله با تروریسم است که مورد توجه قرار گرفته است.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر توجه به مسائل امنیتی و ایمنی در ساخت نیروگاه اتمی بوشهر بیان کرد: این نیروگاه‌ها با بالاترین استانداردهای صنعت هسته‌ای ساخته می‌شود و از توانمندی کارشناسان و مهندسان ایرانی در ساخت این 2 نیروگاه بهره‌برداری می‌شود.
 
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    باید اسم دومی رو بگذارند " نیروگاه اتمی خلیج فارس" و اسم سومی " نیروگاه اتمی پارس "

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس