کد خبر 629302
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸

محمدرضا زائری گفت: اینکه مستندنگاران ما سراغ سوژه‌های قبلی نمی‌روند و آن‌ها را تکراری می‌دانند به دلیل نبود خلاقیت است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، نویسنده و منتقد در دومین کارگاه اردوی سه روزه مستندنگاری اسالم که از سوی بنیاد شعر و ادبیات داستانی در این شهر برگزار شد، افزود: برای مستندنگار، چیزی تحت عنوان سوژه تکراری وجود ندارد؛ چون هر موضوع، لایه‌های زیادی دارد که همیشه می‌توان سراغش رفت و آنچه به موضوع اهمیت می‌بخشد، همان چیزی است که ما به آن اضافه می‌کنیم.

نویسنده کتاب «گفت: بگو، می‌گویم» که عنوان «مستند، واقعیت، ادبیات» را برای کارگاه خود انتخاب کرده بود، ادامه داد: مستندنگاری، محدود به یکی دو قالب نیست و حاشیه‌نگاری، واگویه، روستانگاری، گزارش ـ گفتگو، حاشیه‌نویسی، یادداشت سفر، اعتراف‌نامه، خاطرات، شهرنوشت، کارنامه، رویدادنگاری، تک‌نگاری مکان و ... قالب‌هایی هستند که مجموعا در مستندنگاری جای می‌گیرند.

زائری با بیان این‌که درست نویسی، کار مورخان و خوب‌نویسی کار نویسندگان است، خاطرنشان کرد: مستندنگاری هم دارای درام، تعلیق، طنز و رویکرد انتقادی است و از این باب، شباهت زیادی با سایر قالب‌های نوشتاری دارد.

این نویسنده به هنرجویان کارگاهش تأکید کرد که کارشان را مدام بازنویسی کرده و آن را بلندبلند بخوانند تا موسیقی متن، آشکار شود و معایب کار درآید.

زائری همچنین با در اختیار گذاشتن متون متعدد و متفاوتی از نمونه‌های مستندنگاری، هنرجویانش را به نقد و بررسی آن‌ها دعوت کرد و کارگاه خود را با خوانش و نقد این دسته از آثار به پایان برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس