کد خبر 629134
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۴

سخنگوی وزارت دفاع آلمان از برنامه ریزی های انجام شده برای انهدام ۵۵۱ تن از ترکیبات تسلیحات شیمیایی مربوط به دوره حکومت قذافی حاکم سرنگون شده لیبی، تا پایان سال جاری میلادی خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، مقامات آلمانی اعلام کردند که حدود 551 تن از ترکیبات دو کاربرده برنامه تسلیحات شیمیایی «محمد قذافی» رهبر سرنگون شده کشور لیبی را تا پایان سال جاری میلادی نابود می کنند.
 
بر این اساس، این مواد شیمیایی برای انهدام به آلمان فرستاده شده اند.
 
لیبی در سال 2014میلادی انبار تسلیحات شیمیایی خود را منهدم کرد اما با این وجود، مواد خطرناکی همچنان در این کشور باقی مانده بود که نگرانی بین المللی را برانگیخته بود.
شرکت آلمانی « GEKA»، مستقر در مونستر در جنوب هامبورگ موظف شده است تا این مواد شیمیایی را از بین ببرد.
 
«بوریس نانت» سخنگوی وزارت دفاع آلمان امروز جمعه اعلام کرد که عملیات تخریب و نابودی این مواد شیمیایی تا دسامبر سال جاری میلادی به اتمام خواهد رسید.
 
بر این اساس، مواد شیمیایی سمی در آخر فهرست انباری قرار دارند که جامعه بین الملل نگران بود بعد از سقوط حکومت قذافی در لیبی در سال 2011 میلادی به دست گروه های افراط گرا و یا دولت های شرور بیفتد.
 
آسوشیتدپرس در خبر خود نوشت که کشور لیبی در ماه جولای درخواست رسمی خود برای منع تسلیحات شیمیایی را به منظور دریافت کمک بین المللی برای حذف این نوع تسلیحات مطرح کرد.
 
این خبر در حالی منتشر می شود که کشور لیبی از زمان سرنگونی قذافی در سال 2011 میلادی دچار بی ثباتی سیاسی شد و این کشور در حال حاضر دو پارلمان رقیب و سه دولت و صدها شبه نظامی مسلح دارد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس