نماینده روسیه در شورای امنیت ضمن ابراز تردید نسبت به اعتبار گزارش سازمان ملل در مورد حملات شیمیایی در سوریه، گفت مسکو با اعمال تحریم علیه دمشق مخالف است.

به گزارش مشرق، دولت روسیه روز سه‌شنبه اعتبار و صحت گزارشی را که اخیرا سازمان ملل در مورد حملات شیمیایی در سوریه منتشر و در آن دمشق را به انجام دو مورد از این حملات متهم کرده، زیر سوال برد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از دیروز مذاکرات برای تصمیم‌گیری در مورد نحوه واکنش به این گزارش را آغاز کرده‌اند و همانطور که انتظار می‌رفت، آمریکا، فرانسه و انگلستان تصویب تحریم علیه دولت سوریه را خواستار شده‌اند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، «ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل در پاسخ به این سوال که آیا تصور می‌کند این گزارش برای در دستور کار قرار دادن تدابیر تنبیهی علیه دولت سوریه کافی است یا نه، گفت: «رک بگویم، تصور نمی‌کنم. با این حال همچنان در حال ارزیابی این گزارش هستیم.»

وی که بعد از نشست غیرعلنی شورای امنیت در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، افزود: «در دو مورد حدس زده شده که احتمالا کار طرف سوری بوده است، اما ما سوالاتی بسیار جدی در این رابطه داریم.»

علاوه بر روسیه، چین هم با صدور قطعنامه علیه دولت سوریه مخالف است و این گزارش را برای چنین اقدامی کافی نمی‌داند.

با این حال، «متیو رایکرافت» نماینده انگلستان در سازمان ملل پیش از نشست گفته بود: «چیزی که دنبالش هستیم، اعمال نوعی نظام تحریمی و نوعی حسابرسی از طریق ساز و کارهای بین‌المللی است.»

بر اساس توافقی که در سال 2013 با وساطت مسکو و واشنگتن به دست آمد، دولت سوریه تسلیحات شیمیایی خود را از کشور خارج و امحا کرد. آژانس منع تسلیحات شیمیایی سازمان ملل که وظیفه نظارت بر این فرآیند را داشت، تائید کرده است که تمام تسلیحات شیمیایی موجود در سوریه نابود شده است.

با این حال، کشورهای غربی با طرح ادعای حملات شیمیایی توسط دولت سوریه بعد از توافق سال 2013، می‌گویند شورای امنیت باید تدابیری ذیل بند هفتم منشور ملل متحد علیه دمشق وضع کند.

«سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل روز سه‌شنبه قبل نشست شورای امنیت گفت: «شورا موظف به اقدام فوری است تا نشان دهد که وقتی ما یک ساز و کار تحقیق مشترک ایجاد کرده‌ایم، در مورد حسابرسی واقعی آن جدی بوده‌ایم.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس