این روزها در حالی شاهد رونمایی از خودروهای مونتاژ فرانسوی هستیم که تجربه نیم قرنی صنعت خودروسازی کشور نشان می‌دهد مونتاژکاری راه نجات این صنعت نخواهد بود.

به گزارش مشرق، عمر صنعت خودروسازی کشور به بیش از نیم قرن می‌رسد که 30 سال ابتدایی آن با مونتاژکاری سپری شد و پس از آن کم‌کم داخلی‌سازی قطعات و حرکت به سمت تولید خودرو ملی شکل گرفت. به این ترتیب تعداد قطعه‌سازان کشور که روزی به اندازه انگشتان دست بودند، حالا به بیش از 1500 واحد رسیده و توان بالایی برای توسعه ساخت داخلی خودروها در کشور فراهم شده است. 

اما در چنین شرایطی شاهد رونمایی از خودروهایی هستیم که در واقع صنعت خودروی ایران را محکوم به عقبگرد می‌کند و چیزی جز مونتاژکاری برای صنعت خودروسازی کشورمان ندارد.

رنو ساندرو استپ وی از جمله محصولاتی است که طی روزهای اخیر با حضور رئیس سازمان گسترش در شرکت پارس خودرو رونمایی شد، مراسمی که البته عدم حضور وزیر صنعت و یا حتی معاون صنایع وی را در آن نباید نادیده گرفته شود. 

در عین حال، تولید انبوه این خودرو نیز در شرایطی آغاز شده که به گفته معاون رئیس سازمان استاندارد، هیچ مجوزی از سوی سازمان استاندارد برای تولید این محصول صادر نشده است. 

* مونتاژکاری دستاوردی برای خودروسازی کشور ندارد

ساندرو شاسی بلند به عنوان یک محصول قدیمی فرانسوی‌ در شرایطی وارد خط تولید پارس‌ خودرو شده است که هیچ اطلاعاتی در مورد میزان داخلی‌سازی این خودرو ارائه نشده و ظاهراً قرار است همچنان صنعت خودروسازی ایران توسط فرانسوی‌ها چپاول شود. به این ترتیب متأسفانه سرمایه ایرانی به جای اینکه صرف توسعه محصول ایرانی شود، صرف مونتاژ خودروهای خارجی می‌شود و از منابع مالی و بازار پرعطش ایران برای توسعه محصول فرانسوی‌ها بهره‌برداری می‌شود. 

در واقع صنعت خودروی ایران پس از پنجاه سال فعالیت، مونتاژ کار محصولات دیگران می‌شود و تمام تلاش‌های صورت‌گرفته برای داخلی‌سازی خودروها و رشد صنعت خودروسازی زیر پا گذاشته می‌شود. 

در این میان، حضور برخی مسئولان دولتی در مراسم رونمایی از چنین محصولاتی جای سؤال دارد،مشخص نیست چرا برای حق‌العمل کاری خودروهای خارجی جشن گرفته می‌شود و این کار به عنوان افتخاری برای خودروسازی ایران مطرح می‌شود. صنعت خودرویی که لوکوموتیو بخش صنعت بوده،عامل مهمی در رشد صنعتی کشور به حساب می‌آید و حالا در حال عقب‌گرد به دهه چهل است. این اتفاق این سؤال را در پی دارد که آیا چنین تولیداتی جایگاهی در سند چشم‌انداز صنعت خودرو کشور دارند و اصولاً وزارت صنعت تا چه میزان بر صرف بودجه شرکت‌های خودروساز در چنین پروژه‌هایی نظارت دارد؟ 

* سهم مونتاژکاری در درآمد ناخالص ملی

بیش از 60 صنعت به طور مستقیم با صنعت خودروسازی در ارتباط هستند و این صنعت بزرگ سهم زیادی در اشتغال‌زایی و درآمد ناخالص ملی دارد.

از این رو اتخاذ هر تصمیمی در صنعت خودرو و به کارگیری مدیران باسابقه یا کم‌سابقه با کارنامه کاری قوی یا ضعیف می‌تواند تأثیر مستقیمی در نقش خودروسازی در شاخص‌های کلان اقتصادی کشور داشته باشد.حرکت به سمت مونتاژکاری خودروهای خارجی در بلندمدت می‌تواند باعث ضعیف شدن صنعت قطعه‌سازی کشور شود و اشتغال بیش از 7500 نفر را در این بخش تهدید کند. این در حالی است که با وجود تأکید مسئولان اجرایی کشور بر افزایش اشتغال در کشور، سرمایه صنعت خودروسازی صرف مونتاژکاری می‌شود که با فراگیر شدن آن، علاوه بر عدم ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، شاهد کاهش شاغلان در این صنعت نیز خواهیم بود. 

در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که آیا مونتاژکاری کمکی به افزایش اشتغال کشور و رشد بهره‌وری خواهد کرد یا پایه‌های توسعه و شکوفایی صنعتی را نابود می‌کند؟ در عین حال چه آینده‌ای باید برای صنایع بزرگ وابسته به صنعت خودروسازی مانند صنایع آلومینیوم، فولاد، نساجی، پتروشیمی، ماشین‌سازی، قالب‌سازی، الکترونیک و... متصور شویم؟ 

از سویی اگر چه ممکن است مونتاژکاری، نرخ تولید و آمار فروش خودروسازان بزرگ را در ابتدا افزایش دهد، اما نادیده گرفتن این مسئله از سوی وزارت صنعت باعث رشد رویه مونتاژکاری در سایر خودروسازان خصوصی نیز خواهد شد و با گذشت زمان، خودروسازان بزرگ داخلی دچار افت بازار و فروش خود خواهند شد، چرا که مونتاژکاری، هزینه تولید را در مقایسه با داخلی‌سازی افزایش می‌دهد و قدرت رقابت با خودروسازان خصوصی کوچک را نیز کاهش خواهد داد.

* وزارت صنعت دقیقاً چه کار می‌کند؟ 

روند مونتاژکاری خودرو توسط شرکت‌های بزرگ خودروساز تنها به ساندرو شاسی بلند ختم نمی‌شود، بلکه پیش از آن نیز شاهد مونتاژ محصولات چانگان توسط گروه سایپا بودیم. علاوه بر این، بحث آغاز تولید محصولات پژو در ایران با داخلی‌سازی 20 درصدی نیز جای تأمل دارد.

جالب‌تر از این مسئله، واکنش وزارت صنعت به موضوع مشارکت خودروسازان ایرانی با شرکت‌های خارجی است، به طوری که با وجود تأکید قانون بر لزوم شروع تولید خودرو در کشور با داخلی‌سازی حداقل 40 درصدی، مسئولان وزارت صنعت تولید محصولات پژو با داخلی‌سازی 20 درصدی را امری قابل قبول دانسته و هیچ الزامی برای رعایت این اصل قانونی توسط خودروسازان ایجاد نمی‌کنند.

در نتیجه مدیران مونتاژی همچنان به کار خود ادامه می‌دهند و وزارت صنعت و به ویژه شخص وزیر نیز اقدام عملی برای برگرداندن صنعت خودروسازی از رویه مونتاژکاری به طراحی و تولید خودروهای داخلی نمی‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    عقبگرد! کی رو به جلو بوده؟
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    دولت تدبیر!
  • محمود ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    خاصیت اصلاح طلبهاست مصرف گرائی وحاضر خوری
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    مونتاژ اتومبیل فرانسوی بهتر از مونتاژ چینی است
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    همون بهتر که مونتاژ بشه. اگه داخلی سازی بشه از کیفیت خودرو چیزی نمی مونه.
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    هر روز بدتر از دیروز !
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    مردم هم از تولیدات داخلی راضی نیستند فقط این نیست که محصول تولید داخل باشد با هر کیفیتی الان می دانم این مونتاژ را مصرف کننده بهتر استقبال می کند تا تولید بی کیفیت داخلی را که هزارها نفر را در کشور به کشتن می دهد تولید داخلی خوب است اما نه به قیمت جان ده ها هزار نفر در سال مثلا پراید تولید داخلی است خوب است؟ مایع ننگ است لذا اول کیفیت را خوب کنیم بعد دنبال تاکید بر تولید داخلی باشیم همچون گذشته مدیران صنعت خودرو ضعیف عمل کرده اند چه آنهائی که باصطلاح بر تولید داخلی تاکید داشتند و چه اینهائی که مونتاژ کاری میکنند
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    بهترست مونتاژ شود ولی خودروی بروز و با کیفیت و قیمت ارزان/ جان مردم و اقتصاد مهمتر از پز خودکفایی الکی است.
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    صنعتی هم بود که بخواد به عقب و جلو بره
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    فرض کنید من تنها میوه فروشی شهر را دارم رفتم هماهنگ کردم میوه هم بخواد وارد شهر بشه باید 3 4 5 و حتی 6 برابر قیمت عادی وارد بشه مثلا پرتغال کیلویی 30 هزار تومن !!!! الان عشقم می کشه آشغال میوه خراب کرمو رو 2 3 برابر قیمت بدم مردم مجبورن بخرن همینی که هست !!! این دقیقا داستان مجموعه مونتاژکاریه داخل کشوره ، آقا عشقشون می کشه مردمو کیسه کنن ، مردم عرضه داشته باشن نخرن مافیا ورشکست بشه .
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    گمان نکنید ایرانیها توان ساخت خودرو ندارند! یا باید حالا حالاها مونتاژ کنند! نه. مساله این است که ایرانیها هنوز جرات ندارند کار غربیها را زیر سوال ببرد. این مساله دلیل فرهنگی دارد و در عمق احساس حقارت صدها ساله ایرانیها به غرب و بیگانه پرستی نهادینه شده در این ملت ریشه دارد. چرا راه دور برویم؟ خودروی پیکان را را یادمان هست؟ همه یادتان هستند که سیم کاپوت پیکان در طرف راست ماشین بود و راننده باید به سمت راست یکطرفی خم می شد تا سیم کاپوت را بکشد! حال آنکه سیم کاپوت باید زیر پای راننده باشد!! قضیه این بود که که پیکان یک خودرو انگلیسی بود. انگلیسها فرمان را برای استفاده در ایران بردند به سمت چپ اما سیم کاپوت را در همان سمت راست گذاشتند! در غربزدگی ایرانیها همین بس که چهل سال جرات نکردند که روی حرف انگلیس حرف بزنند و این سیم کاپوت را ببرند سمت چپ! آیا این کار تکنولوژی و علم پیشرزفته ای لازم داشت؟ یک سوراخ سمت چپ می خواست! چرا پس مهندسان ایرانی جرات چنین کاری پیدا نکردند؟ چون می گفتند وقتی انگلیسی ها کاری انجام داده اند حتما درست دیگر!! کی جرات دارد روی حرف یک غربی حرف بزند؟ این یعنی غربزدگی. همیشه غربی باید کاری بکند تا ما تقلید کنیم. چه در نفت چه در اقتصاد چه در علوم جامعه شناسی و روانشناسی چه در صنعت و.. اسم این تقلید هم کار کارشناس و نخبگی و ژنرال بودن است. کسی که بگوید مرده شوی غرب را ببرند کار را بدهید دست خود نیروهای ایرانی بیسواد و افراطی و بی شناسنامه و ویرانگر و بی کفایت و.. است.
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    دوره محمود خیلی جلو رفتین؟
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    تا وقتیکه این دوشرکت داخلی ، دولتی باشن، و مورد حمایت تام. تا منافع یک عده موجود رو تامین کنن.وضع خودرو سازی بدتر میشه که بهتر نمیشه. در ضمن خودرو ساندرو به اصطلاح جدید،هیچ فرقی با قبلی نداشته،(ی زه رو سپر جلو و عقب اضافه شده با باربند)چه برسه به اسم شاسی بلند، این خودرو یه هاچ بک بیشتر نیست. نه که خودرو سازیمون بکر مونده، که افتخار بعضی هاست... صبر کنید پژو 208 برسه ، بعد ببیند این خودرو نیمه شاسی هم نیست.
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    نمیدونم عقبه این شجره خبیثه به کجا میرسه که این همه خسارت جانی و مادی به مردم وارد میکنه و بساطش جمع نمیشه!؟؟؟؟؟
  • پویا ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    صنعت با مدیریت دولتی بهتر از این نمیشه وقتی که دولت به کارخانجات دولتی به عنوان منبع درآمد نگاه میکنه نباید انتظار داشت که پراید و ۴۰۵ بعد از گذشت بیست سال تولید متوقف بشه...
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    در جایی که مدیریت و بدنه هر دو بسیجی بودند آری. خیلی پیشرفتیم. در صنایع نظامی و فضایی.
  • ی دهه هفتادی ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    کاشکی به عصر اسب و گاری و کالسکه برگردیم! اینا آرامش را از ما گرفتن . بشر چند هزار سال با اسب سر کرد تا شروع شد این 2-3 قرن اخیر لعنتی . باز هم میتونیم به اون قرون طلایی برگردیم
  • saeed ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    خودروی شاسی بلند.... جوک میگی مشرق... به خودروی هاچ بک میگی شاسی بلند
  • شهریار ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    ترکیب جمعیتی ما " اقلیت خائن و اکثریت نادان "ودر نتیجه منفعت طلبی شخصی چنین سرنوشتی را رقم خواهد زد.
  • ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    اشکالی نداره ایران و ایرانی از اول بدبخت بوده
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    عقب گرد ؟ از سال 76 تا 95 داره پراید با یک شکل تولید میشه از سال 76 تا 95 پژو 405 داره با یک شکل تولید میشه . الان دقیقا کجا رو به جلو بوده ؟؟؟
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    پشتشون گرمه مردمم سکوت کردن گنده تر شدن
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    فرانسوی ها در صنعت خودرو ، فرانسوی ها در قرادادهای IPC صنعت نفت ، فرانسوی ها در قرارداد بزرگ توسعه ایستگاه راه آهن تهران، فرانسوی ها در فروش هواپیما... فرانسوی ها اینجا ، فرانسوی ها اونجا، فرانسوی ها همه جا...
  • ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    باشه احمدی نژاد خوبه!
  • ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    خاصیت اصول گراها راهم دیدیم یک جور می گویید عقب گرد که انگار تا حالا داشتیم جلو می رفتیم
  • ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    راست می گی در غربزدگی ایرانی ها همین بس که تو با پرچم سوئد داری بقیه رو بخاطر غربزدگی سرزنش می کنی
  • ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    به خدا اگه قراره زیر بار استعمار باشیم 100 رحمت به استعمار امریکا که این فرانسویها از اول برنامه داشتن برای نابودی استقلال صنایع ایران.
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    شبکه استراتژیست: ⭕️مواظب سرتان باشید! دیوارهای ذهنی از دیوارهای فیزیکی سخت ترند⭕️ دانشمندی آزمایشی بسیار جالب طراحی و اجرا کرد: او آکواریومی را با دیواری شیشه ای به دو قسمت تقسیم کرد. در یک قسمت ماهی بزرگی انداخت و در قسمت دیگر ماهی کوچک تری که غذای مورد علاقه ی ماهی بزرگ تر بود. دانشمند به ماهی بزرگ تر هیچ غذایی نداد تا تنها غذایش همان ماهی دیگر درون آکواریم باشد. مطابق انتظار او برای خوردن ماهی کوچک تر بارها و بارها به طرفش حمله کرد، اما هر بار به دیواری نامرئی برخورد نمود. دیوار شیشه ای به راحتی او را از غذای محبوب و لذیذش جدا کرده بود. بالا خره بعد از مدتی، از حمله به ماهی کوچک منصرف شد. او باور کرده بود که رفتن به طرف دیگر آکواریوم و خوردن ماهی کوچک تر کاری غیر ممکن است. دانشمند شیشه وسط را برداشت، اما ماهی بزرگ تر هرگز به سمت ماهی کوچک حمله نکرد. او حتی به قسمت دیگر آکواریوم شنا نکرد. اما چرا؟ دیوار شیشه ای دیگر وجود فیزیکی نداشت، اما ماهی بزرگ درون ذهنش دیواری شیشه ای ساخته بود. دیواری که شکستنش از شکستن هر دیوار واقعی سخت تر بود. دیوار باور خودش. باورش به محدودیت.
  • ناشناس ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    خاصیت دولت امید رو گفت..
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    دولت های قبل هم همین بودن
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    بشرطی که خودرو باشه نه فرغون مدیران خودرویی مملکت ما بجای بازدید از خط تولید خودروها به انبار اشغالهای فرانسوی و چینی مراجعه میکنن
  • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    سردار حاجی زاده حرف خیلی قشنگی زد پاسپورت مدیران خودرویی را 5 سال ضبط کن صنعت خودرو سازی می شه در حد کشور های اروپایی حالا نه المان یا امریکا ، در حد قابل قبول اما چه کنیم من توی ایرانی حاضر نیستیم عین پدرانمون مبارزه کنیم و این مافیا را به شکست بکشانیم و همین که یک ابنبات دادن دستمون دامن را ول کرده و خود را خلاص. خدایی ما ها فرقی با مسلمانان جنگ احد که برای تقسیم غنائم دستور پیغمبر را نادیده گرفتن و چوبش را هم خوردند داریم نه نداریم حداقل مثل پدرانمون هم نیستیم. تا یک سپر عوض می شه همه حمله بسوی نمایندگی ها واسه پیش خرید کردن خودرو های بی کیفیت تا وقتی اینطوری هستیم حقمون همینه وضعمون همینه بدبختیمون همینه لاغمون هم همون مدیران نجومی و شیشلیک خور هستند که زن و بچه شون را بفرستند فرنگ دو تابعیتی بشوند کیف دنیا را بکنند و به ریش من و تو هم بخندند ایا حق ما بیشتر از این است وقتی بخاطر شکم که نه شکم بلکه بخاطر طمع بیشتر انقلاب و نهاد های انقلابی را فروختیم و به تفکرسکولاری رای دادیم نتیجه اش بهتر از این نخواهد شد من نمی گم احمدی نزاد خوب بود من از اون هم گله دارم تو که یک انقلابی بودی چرا این صنعت را تغییر ندادی چرا گذاشتی وضع به این شکل پیش بره من گله ام از تو بیشتر از سکولارهاست چون تکلیف این افراد و این تکنوکرات ها معلومه اما تو چرا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس