هاشمی رفسنجانی از آغاز سال جاری نظریه‌ای را با پایه تضعیف نظامی برای پیشرفت مطرح کرده که با هیچ یک از اصول نظامی، سیاست خارجی و حتی دینی همخوانی ندارد.

سرویس سیاست مشرق - به تازگی در سیاست داخلی کشورمان باب شده تا طی ژست‌های سیاسی و بدون پشتوانه علمی و عملی موضوع نظامی‌گری را منکوب و از سوی دیگر به دیپلماسی بدون پشتوانه پر و بال دهند. حاصل این پروبال‌ دادن‌ها نیز نظریه اخیر هاشمی رفسنجانی مبنی بر کاهش نیروی نظامی برای رسیدن به رشد اقتصادی است.

هاشمی به دنبال ژاپنیزه و آلمانیزه کردن ایران است؛ البته ژاپن و آلمانی که بعد از جنگ جهانی دوم از داشتن نیروی نظامی بالاجبار محروم شده‌اند؛ این همان مفهومی است که در توئیتر عیدانه هاشمی رفسنجانی که «دنیای امروز را دنیای گفتمان است نه موشک‌» وجود داشت که البته بعد از مدتی آن را تکذیب کرد. اما این نظریه از سوی هاشمی با سخنرانی در جمع معلمان و مدیران آموزش و پرورش که بیان داشت از هزینه نظامی برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان باید صرف‌نظر کرد به گونه دیگری مطرح شد که دیگر قابل تکذیب نیست.

توئیت دیگر هاشمی که «‌محمد جواد ظریف را به عنوان الگوی انقلابی‌گری معرفی می‌کرد» نیز در همین راستا معنا می‌یابد که مانند پازلی می‌توان این موارد را کنار هم قرار داد و تصویری از نظریه خاص روزهای کهولت سن هاشمی رفسنجانی را از آن استخراج کرد؛ نظریه «اشغال برای پیشرفت»‌ که بر اساس آن هاشمی با کنار گذاشتن نظامی‌گری مطرح می‌کند، زمینه نفوذ و اشغال و تسلیم‌پذیری را در کشور بایستی فراهم نمود و در این راه هزینه نظامی را کاهش داده و از موشک صرف‌نظر کنیم تا به پیشرفت برسیم.

نگاهی تک بعدی و به اصطلاح صلح‌طلبی که به شرایط خاص ایران در خاورمیانه پرتنش و هیاهو نگاه نمی‌کند و خطر تروریسم و افراطی‌گری و تخریب کشور را برای پیشرفت به جان می‌خرد. این درحالی است که این فرمول خطرناک بیشتر می‌رود ایران را به کشورهایی مانند عراق و افغانستان تبدیل کند تا آلمان و ژاپن پیشرفته. دوقطبی سازی کاذبی که اینطور وانمود می‌کند که هزینه‌های سنگین نظامی باعث عقب‌ماندگی کشور شده است که اگر یک دو دوتا چهارتای ساده بکنیم می‌توانیم به بطلان آن به خوبی برسیم و به این سوال پاسخ بدهیم که چرا حتما برای پیشرفت باید از بودجه نظامی و امنیت کم کنیم؟ آیا سایر موارد هدر رفت در کشور نمی‌تواند این نقیصه را پر کند؟

از سوی دیگر صرف‌نظر کردن از امنیت خود به معنای صرف‌نظر کردن از پیشرفت اقتصادی است؛ چراکه در مفهوم مصطلح اقتصادی، سرمایه‌ ترسوست و هر جا که سرمایه‌گذار احساس کند که مال و منالش دچار خسران می‌شود از سرمایه‌گذاری اجتناب می‌کند و همین موضوع به فرار سرمایه که پایه و اساس اقتصاد پویاست می‌انجامد.

اشغال برای پیشرفت؛ قماری با حد نصاب بالای سوختن و شکست خوردن است. چشم پوشی از امنیت برای پیشرفت از جمله نسخه‌های شاذی است که با هیچ یک از اصول اقتصادی، سیاسی، نظامی و دیپلماسی همخوانی ندارد. نه با اصل سرمایه و امنیت سازگار است و نه با دیپلماسی و بازدارندگی که یکی از اصول اساسی سیاست خارجی امروز جهان است، همخوانی دارد. این روزها در همین راستا اهداف برجام نیز به شدت تقلیل داده شده و به جای رفع تحریم‌ها و گشایش اقتصادی که پیشتر دولت وعده آنرا داده بود موضوع رفع شدن سایه جنگ از سر ایران به مدد برجام مطرح می شود که اصل بازدارندگی و پشتوانه دیپلماسی ظریف را انکار می‌کند و این سئوال منطقی را ایجاد می‌کند که اگر آمریکایی‌ها با سد نظامیان ایران روبرو نمی‌شدند، چه نیازی به چانه زنی برای این منظور بود؟!

از سوی دیگر این نظریه با کدام اصل شرعی و دینی حکومت اسلامی همخوانی دارد و کجای اسلام آمده است که مسلمانان باید به تضعیف نظامی خود بپردازند تا پیشرفت کنند؟ به هر جهت این نگاه تک بعدی که سعی دارد مانند یک تعمیرکار ناشی با یک ابزار و نه جعبه ابزار تمامی پیچ و مهره‌های مختلف را باز کند، بیشتر از پیش منسوخ و شکست خورده می‌نماید و اهداف پنهانی در خود دارد که نتیجه آن جز تضعیف ایران نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 43
  • ناشناس ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    تا حالا میگفتن صنعت هسته ای مانع پیشرفت ایران است اما وقتی با بتن ریزی تاسیسات هسته ای تحریمها لغو نشد و گشایش اقتصادی حاصل نشد حالا بفکر بتن ریزی صنایع موشکی و نظامی به بهانه گشایش اقتصادی افتاده اند !
  • نسل اول انقلاب ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    در شرایطی که دور تا دور کشور را پایگاههای نظامی دشمن فرا گرفته هرکس از مذاکره بدون موشک و تضعیف بنیه دفاعی کشور سخن بگوید یا جاهل است و یا خائن است .
  • نسل اول انقلاب ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی باید بداند که علت پیشرفت چین و ژاپن در این است که مفسدین اقتصادی را اعدام می کنند و ذخیره نظام معرفی نمی کنند !
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    سریع القلم هم همینو می گه می گه دروازها رو باز کنید تا توسعه بیاد اما توسعه که نمیاد هیچ بلکه میشیم عراق و سوریه و ناامنی میاد
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    سریع القلم هم همینو می گه می گه دروازها رو باز کنید تا توسعه بیاد اما توسعه که نمیاد هیچ بلکه میشیم عراق و سوریه و ناامنی میاد
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    پس چرا احمدی نژاد و حامیان او اعدام نمی شوند؟
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    به سخنان هاشمی اهمیت ندهید چراکه ارزش رسانه ای ندارد
  • انقلابی ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    حتما خائنه شک نکن.جهل کجا بود عین روز روشنه اگر قدرت نداشته باشیم سوریه پیش ایران گلستانه و ما رو درون جهنمی میندازن که صغیروکبیری باقی نمونه
  • رضا ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    اکبراقا کی میخواد قبول کنه که دیگه پیر شده من با یک شرطی با نظر اکبراقا در خصوص نیروی نظامی موافقم فقط ایشون قبول کنه که یک.ماه بدون محافظ , در ملا عام تردد کنه
  • طوفان ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    نشر این مطالب و دست گرفتن انچه که خودتان میدانید پایه مستدلی نداشته و فقط برای تخریبه به درد خوتان و همفکرانتان میخورد .
  • امین ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    جناب آقای هاشمی الحمدالله شما و اطرافیانتون به حد کافی مال و ثروت دارین برین همون آلمان و ژاپن زندگی کنین تا فشار اقتصادی روی شما نباشه اون دسته طرفداران نظام سرمایه داری و دوستداران تدبیر هم به حد کافی دارن اگر خدایی نکرده بازم دست خبیث دشمنی به این ملت دراز شد جمع کنند کاسه کوزشونو برم تو غرب پناهنده بشن بعد که آبا از آسیاب افتاد برگردن دوباره خون ملت و بکنند تو شیشه نیروی نظامی هم وظیفشه لابد پول میگیره جون بده خدا نگذره از اونی که به نظامیا این ملت زخم زبون بزنه
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    دوست عزیزم شاید داری اشتباه می کنی اونهایی که باید اعدام شوند مدیران حرام خوار و تکنوکرات و اقا زاده فاسد است
  • کاپیتان ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    ما دو راه بیشتر نداریم یا این که مقاومت کنیم که نتیجه اش پیروزی در اقتصاد فرهنگ و همه چیزه یا سر تسلیم فرو بیاریم که اون موقع میبینی به چه خاک سیاهی میشینیم تحقیر تاریخی قوم آریایی جز این دوراه قسم میخورم والله بالله راه دیگری نیست یا میجنگی و پیروز میشی یا تسلیم میشی تا سرتو ببرن
  • ناشناس ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    نظریات هاشمی برنامه کاربردی دولت روحانی است .
  • عادل ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    دیگه وقت بازنشستگی ایشونه برن سد لتیان و بقیه عمر را جت اسکیت کنند
  • جان فدای هاشمی ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    هر وقت جرات کردی هویت واقعی ات رو زیر کامنت من بذاری همچین توقعی ازین ابرمرد داشته باش جرات داری بذار : تلفن و... نمی خام شماره ملی فقط

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس