کد خبر 628187
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹

نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده‌هایی باورنکردنی به مردم آمریکا داده است که در صورت پیروزی در انتخابات، بسیاری از افراد چشم به راه اجرایی شدن آنها هستند.

 به گزارش مشرق، «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه انتخابات آمریکا به خودش افتخار می کند چرا که می تواند مردم را به راحتی ترغیب و قانع کند. او در پر فروش ترین کتابش که با عنوان «هنر معامله» منتشر شده می گوید: «من با تخیلات مردم بازی می کنم».

ترامپ وعده داده که آشفتگی های سیاسی فعلی واشنگتن را اصلاح می کند، بدون کاهش بودجه آمریکا و با در نظر گرفتن تمامی برنامه ها و پروژه ها این بودجه را تنظیم می کند، از زنان، مهاجرین اسپانیایی تبار و سیاهپوستان مراقبت می کند و به آن ها توجه می کند.

ترامپ مدعی شد: «من به شخصه به همه شما قول می دهم که مردم آمریکا روزی با کاخ سفید تماس بگیرند و از من درخواست کنند که پیروزی های بیش از حد خود را متوقف کنم. روزی فرا خواهد رسید که از من در خواست خواهید کرد که آقای رئیس جمهور دیگر بس است، ما دیگر موفقیت های بیشتری لازم نداریم. خواهید گفت شما چقدر موفق هستید! خیلی زیاد. ما این حجم از موفقیت را لازم نداریم. و من به شما خواهم گفت متاسفم ما باید به پیروزی هایمان ادامه دهیم چون قصد داریم آمریکا را دوباره به بزرگ ترین کشور جهان تبدیل کنیم.»

البته دادن وعده های بزرگ سیاسی همواره راهی بوده برای پیروزی در انتخابات. از طرف دیگر کلینتون نیز وعده های بزرگی مانند حداقل حقوق 15 دلاری، مراقبت رایگان از کودکان و دانش آموزان، جلوگیری از بروز رسوایی های مخرب مالی و غیره به رای دهندگان آمریکایی داده است.

مطمئنا همه وعده هایی ترامپ به مردم، جامه عمل به تن نمی کند. اگر ترامپ به کاخ سفید راه یابد برخی از این وعده ها مسلما به وقوع می پیوندند. برخی از آن ها هم ممکن است به حقیقت تبدیل شود.

لیست وعده های دونالد ترامپ و احتمال اجرایی شدن آن ها در زیر آمده است:

1. «آمریکا را دوباره به باعظمت‌ترین کشور دنیا تبدیل می کنیم.»
احتمال موفقیت: 100 درصد

شعار انتخاباتی ترامپ نیز همین جمله است. البته معلوم نیست ترامپ با چه فاکتورهایی می خواهد به این هدف دست یابد. «باراک اوباما» رئیس جمهور فعلی آمریکا نیز درباره این شعار گفته بود که «آمریکا هیچوقت شان و بزرگی خود را از دست نداده است. آمریکا همیشه بزرگ بوده و هست».

2. «اگر من رئیس جمهور شوم ما به عنوان مردم آمریکا، دوباره کریسمس را به یکدیگر تبریک می گوییم.»
احتمال موفقیت: 100 درصد

اوباما به افراد دولت خود دستور داده بود تا از بیان عبارت «کریسمس مبارک» خودداری کنند واز وسایل مربوط به کریسمس و درخت مشهور آن استفاده نکنند. که این امر مورد انتقاد بسیاری از مردم آمریکا قرار گرفت. حالا ترامپ به دنبال تغییر این وضعیت است.

3.«بیسکویت اورِوس ساخت آمریکا دوباره تولید خواهد شد.»
احتمال موفقیت: 99 درصد

مشکل اینجاست که در حال حاضر سازندگان خارجی، این نوع بیسکویتِ اصالتا آمریکایی را در خارج از آمریکا تولید می کنند. ترامپ سوگند یاد کرده که اوروس باید تنها در آمریکا تولید شود و اجازه ورود این بیسکویت از خارج را نخواهد داد.

البته منظور ترامپ از بیان چنین وعده ای جذب شرکت های آمریکایی است که از خاک آمریکا بیرون رفته اند. در حال حاضر آمریکا بیشترین میزان مالیات برای شرکت های تجاری را در اختیار دارد و ترامپ قصد دارد تا این نوع مالیات را تا حد زیادی کاهش دهد و شرکت هایی را که به این دلیل در خارج از آمریکا فعالیت می کنند به آمریکا بازگرداند.

4. «غذای های مک دونالد را به خورد چینی ها خواهیم داد.»
احتمال موفقیت: 45 درصد

ترامپ گفت: «من برای رئیس جمهور چین غذای محلی سفارش نمی دهم. او را مجبور می کنم که یک همبرگر مک دونالد بخورد و به او می گویم که باید با ما راه بیاید زیرا دیگر نمی تواند ارز رایج ما را بی ارزش کند.»

اگر ترامپ واقعا چنین کاری انجام دهد در نظرسنجی های مربوط به افکار عمومی امتیاز بالایی کسب می کند و از محبوبیت زیادی برخوردار خواهد شد.

5. لغو کامل برنامه درمانی و بهداشتی اوباما (اوباماکر)
احتمال موفقیت: 33 درصد

این وعده به انتخابات مجلس نمایندگان و سنای آمریکا بستگی دارد. اگر ترامپ پیروز انتخابات شود جمهوریخواهان مجلس را در دست خود نگه می دارند و اکثریت آن ها این برنامه درمانی اوباما را متوقف خواهند کرد.

6. «من بهترین رئیس جمهور برای ایجاد شغل در آمریکا خواهم بود.»
احتمال موفقیت: 5 درصد

تنها روسای جمهوری که در دوره ریاستشان باعث افزایش نرخ رشد مشاغل در آمریکا شدند «بیل کلینتون» و «رونالد ریگان» بودند. در دوره ریگان 16 میلیون فرصت شغلی در بخش خصوصی و دولتی و در دوره بیل کلینتون 23 میلیون فرصت شغلی در بخش های دولتی و خصوصی ایجاد شد. یعنی برای زدن این رکورد باید از 23 میلیون شغل عبور کرد. بنابراین ترامپ باید بین 25 تا 30 میلیون شغل ایجاد کند تا چنین رکوردی را بزند و به بهترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا در این زمینه تبدیل شود. این رقم 5 برابر رشد مشاغلی است که جرج بوش (پسر) آخرین رئیس جمهور جمهوریخواه آمریکا توانست ایجاد کند.

7. «ساخت دیوار در نقاط مرزی میان آمریکا و مکزیک»
احتمال موفقیت: 3.8 درصد

باور کردن چنین وعده ای بسیار سخت و دشوار است. در ابتدا ترامپ باید کنگره را برای پذیرش چنین اقدامی راضی کند زیرا این وعده نیازمند میزان فراوانی از بودجه مالی آمریکا برای احداث دیواری به اندازه دو هزار مایل از مرز دو کشور است. بعد از آن ترامپ باید با اعتراضات پس از آن دست و پنجه نرم کند. مشکل دیگر چگونگی احداث دیوار بر روی منابع طبیعی، رودخانه ها و مراتع است.

8. «اخراج 11 میلیون مهاجر غیر قانونی از خاک آمریکا»
احتمال موفقیت: 0.01 درصد

مسلما چنین وعده ای هرگز به واقعیت تبدیل نخواهد شد. اگر این وعده جدی بود کمپین ترامپ نیز بر آن تاکید زیادی می کرد این در حالی است که این وعده مدتی است که دیگر در مبارزات تبلیغاتی ترامپ عنوان نمی شود. ظاهرا ترامپ قصد دارد تا میزان اخراج مهاجرین غیر قانونی در آمریکا را به 6 میلیون نفر کاهش دهد. البته این آمار هم رقم کمی نیست و اجرای آن نیز کار راحتی نیست.

9. «من در پایان دوره چهار ساله ریاست جمهوری ام تضمین می دهم که 95 درصد آرای سیاهپوستان آمریکا را برای انتخابات بعدی کسب خواهم کرد.»
احتمال موفقیت: 0 دردصد

البته این وعده ای است که هر آمریکایی جمهوریخواهی از شنیدن آن خوشحال خواهد شد. جذب آرای سیاهپوستان به نوبه خود پیروزی بزرگی محسوب می شود. در سال 2012 «میت رامنی» نامزد جمهوریخواه انتخابات و رقیب اوباما تنها توانست 5 درصد آرای سیاهپوستان را به خود اختصاص دهد و در سال 2008 «جان مک کین» تنها به یک درصد از آرای این دسته از مردم آمریکا راه یافت. البته باید گفت که هردوی آن ها در مقابل اوبامای سیاهپوست شکست خوردند و طبیعی است که با وجود یک نامزد سیاهپوست در دور نهایی  انتخابات، آن هم برای اولین بار، سیاهپوستان علاقه بیشتری به انتخاب وی نشان دهند. در سال 2004 نیز جرج بوش تنها توانست 7 درصد از کل آرای سیاهپوستان را به خود اختصاص دهد.

در واقع تاکنون هیچ جمهوریخواهی نتوانسته است 95 درصد از کل آرای سیاه پوستان آمریکا را به خود اختصاص دهد. شاید تنها نمونه آن به دوره ریاست جمهوری «آبراهم لینکلن» بازگردد. تنها در سال 1932 بود که یک نامزد جمهوریخواه توانست اکثریت آرای سیاهپوستان آمریکا را برای خود کسب کند.

آیا ترامپ می تواند به وضعیت انتخاباتی 88 سال پیش بازگردد تا ورق را به نفع خویش برگرداند؟  مسلما هرگز نمی تواند. اما این وعده یکی از بهترین وعده های او محسوب می شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس