من متأسفم که در حوزه فرهنگ و هنر کشور ما مسأله باندبازی و خط بازی و جناح بندی حرف اصلی را می زند؛ گویا مدیران سینمایی ما آگاه نیستند که این اتفاق تا چه میزان می تواند خطرناک باشد

حسن هدایت:دولت به باندبازی در سینما دامن می زندسرویس فرهنگ و هنر مشرق - حسن هدایت کارگردان سینمای کشور گفت: متأسفانه ما همواره شاهد آن هستیم که آدم های سینمایی توسط مدیران سینمایی تفکیک شده و به آن هایی که به خط فکری مدیران سینمایی نزدیک هستند بها داده شده و هر شخصی که در خط فکری آن ها نباشد برای همیشه از سینما فید می شود! این رویه باعث خواهد شد تا طی چند سال آینده کمترین نام و نشانی از سینمای فرهنگی در کشور ما باقی نماند و همواره شاهد تولید و اکران آثاری باشیم که کمترین ارزش هنری و فرهنگی ندارند.

کارگردان فیلم سینمایی «گراند سینما» در گفتگو با سینماپرس افزود: من متأسفم که در حوزه فرهنگ و هنر کشور ما مسأله باندبازی و خط بازی و جناح بندی حرف اصلی را می زند؛ گویا مدیران سینمایی ما آگاه نیستند که این اتفاق تا چه میزان می تواند خطرناک باشد و عواقب شومی را برای سینما در پی داشته باشد؛ ما باید مواظب باشیم که چنین افکاری در نطفه خفه شوند و اجازه رشد بیشتر را پیدا نکنند چرا که اگر این اتفاق به همین سرعت پیش برود به زودی دیگر چیزی از سینما باقی نخواهد ماند.

هدایت تصریح کرد: وضعیت امروز سینمای ایران «شتر، گاو، پلنگ» است!؛ همین امر باعث شده تا باندبازی و مافیا به شکل گسترده تری نسبت به سینمای جهانی در کشور ما شکل بگیرد؛ اگر سینمای ایران همانند سینمای روسیه دولتی بود ما می توانستیم انتظار آن را داشته باشیم که دولت دست به انحصارطلبی در حوزه سینما بزند و اگر سینمای ما همانند ترکیه آزاد و خصوصی بود نیز باز می توانستیم با برخی موانع و مشکلات کنار بیاییم اما از آنجا که سینمای ما تنها نمونه ای در جهان است که تلفیقی از بخش خصوصی و دولتی است باعث شده تا وضعیت باندبازی به شدت بغرنج تر از سینماهای سایر کشورهای جهان شود چرا که این بار هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی به نفع خود می خواهند سینما را به انحصار خود درآورند و در این میان تنها سر سینماگرانی بی کلاه می ماند که در هیچ باند و دسته ای جای ندارند و به فکر رشد و ارتقای سینما هستند.

این فیلمساز در گفت و گو با سینماپرس خاطرنشان کرد: دخالت های بی جای دولت در امور سینما باعث شده تا ما همواره شاهد تولید فیلم هایی در سینما باشیم که در گیشه به کمترین فروشی هم دست پیدا نمی کنند اما دولت اصرار دارد از فیلمسازان این گونه آثار حمایت کرده و بودجه سینما را که باید متعلق به تمامی سینماگران باشد تنها در اختیار همین افراد که جزو نزدیکان و دوستانش محسوب می شوند بگذارد.

وی سپس با تأکید بر اینکه علاوه بر تمامی این ها در سینمای کشور ما توزیع کننده ها، پخش کننده ها و... نیز همه شیطنت های خاص خودشان را دارند اظهار داشت: سینماداران که بخشی از آن ها جزو همان نزدیکان دولتی ها و یا صاحبان فیلم ها هستند تنها به دنبال فیلم هایی برای اکران می گردند که پرفروش باشند و همین باعث شده تا فیلم هایی که توسط کارگردانان شاخص و کاربلد و دغدغه مند ساخته می شود جایی برای نمایش نداشته باشد و اگر هم به اکران می رسد ظرف یکی دو هفته از روی پرده برداشته شود.

کارگردان فیلم سینمایی «بیگانه ای در شهر» ادامه داد: این اتفاق بسیار بد باعث می شود تا طی چند سال آینده کمترین نام و نشانی از سینمای فرهنگی در کشور ما باقی نماند و ما همواره شاهد تولید و اکران آثاری باشیم که کمترین ارزش هنری و فرهنگی ندارند و تنها به واسطه باندبازی ها و لابی گری ها ساخته شده و به اکران می رسند و ذائقه مخاطب را به شدت تنزل می بخشند.

هدایت تأکید کرد: به نوعی می توان بر این امر صحه گذاشت که شرایط فعلی حاکم بر سینما باعث شده تا تنها افراد به اصطلاح «نان به نرخ روز خور» جا برای کار داشته باشند و برای افراد مستقل جایی برای کار وجود نداشته باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «پیک جنگل» در ادامه این گفتگو متذکر شد: متأسفانه سیاست های کلی سینمای ایران توسط سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور رسمی و به صورت یک دفترچه بیرون نیامده و اعلام نشده و همین امر باعث می شود تا تعریف دقیق، درست، محکم و منسجم از سیاست های فرهنگی کشور در حوزه سینما وجود نداشته باشد که خود این مسأله به تنهایی باعث فساد در سینما شده و جا را برای باندبازی های بیشتر در سینما باز می کند چرا که خطوط قرمز و... توسط همین باندهای مافیایی به راحتی در سینما جا به جا می شوند و آن ها هر کاری را که دلشان بخواهد برای ساخت و اکران فیلم های خود و ضربه زدن به رقیبان شان انجام می دهند.

وی در خاتمه گفت: امیدوارم به زودی و با توجه جدی و ویژه نهادهای ناظر بر عملکرد مدیران حوزه فرهنگی شاهد برچیده شدن بساط باندهای مافیایی در سینما باشیم و همه سینماگران بتوانند به راحتی دست به ساخت فیلم های خود زده و از امکانات و بودجه سینمای کشور به صورت عادلانه و یکسان بهره مند شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس