روابط ایران و روسیه در گستره روابط نظامی شامل خرید و فروش تسلیحات نظامی و حمایت‌های روسیه در نهادهای بین‌المللی -بالاخص سازمان ملل- از ایران تعریف می‌شود. حضور ایران در این مسابقات نه تنها سمبلیک نبود، بلکه کاملا جدی و مستمر است.

سرویس جنگ نرم مشرق- بولتن «دیده‌بان محیط عملیاتی» (OE Watch) متعلق به دفتر مطالعات خارجی نظامی ارتش آمریکا در جدیدترین شماره خود در بخش رصد ایران علاوه بر اختصاص دادن پرونده ویژه به روابط ایران و سریلانکا به بررسی  پهپاد جدید ایران و حضور نظامیان ایران در مسابقات نظامی روسیه پرداخته است.
 
 
 نشریه ارتش آمریکا در شماره اخیر خود روابط ایران و سریلانکا را در قالب یک پرونده ویژه بررسی کرده است
 
پرونده ویژه: روابط ایران و سریلانکا
 
بولتن ارتش آمریکا پرونده ویژه شماره جدید خود را به موضوع ایران و سریلانکا تحت عنوان «ایران و سریلانکا: شرکای استراتژیک جدید» اختصاص داده است؛ در این گزارش آمده است: «25 جولای 2011 بود که رهبر عالی ایران در دیدار از بندر عباس به عنوان مهم‌ترین بندر ایران در خلیج فارس، در حمایت از تلاش‌های سپاه پاسداران و نیروی دریایی، آنها را سپر قدرتمند دفاعی منافع ملت ایران معرفی کرد. شاید در نگاه اول این سخنان آیت‌الله خامنه‌ای یک حمایت ساده و پیام سیاسی عادی باشد، اما در حقیقت یک کد واضح و یک سیگنال حمایت‌گر برای نیروی دریایی سپاه بود که به عنوان مکانیزم اصلی نقش اصلی قدرت را ایفا کند. ورود ناوهای جنگی ایران به کانال سوئز و دریای مدیترانه در 22 فوریه 2011 و لنگر انداختن در سودان، نشان‌دهنده این است که نیروی دریایی ایران خواستار گسترش نفوذ و قدرت خود است. نیروی دریایی ایران در سال 2013 برای اولین بار پس از قرن دهم میلادی وارد آب‌های اقیانوس آرام شد و به نوعی قدرت‌نمایی کرد».
 
این نشریه بعد از مرور فعالیت‌های نیروی دریایی ایران، به رابطه ایران و سریلانکا می‌رسد و اشاره می‌کند که چرایی و چیستی این رابطه را باید از منظرهای مختلف بررسی کرد: «سریلانکا، کشوری است که فقط 2 درصد از جمعیت 22 میلیون نفری آن، مسلمان هستند. این کشور که سال‌ها درگیر جنگ داخلی با نیروهای جدایی‌طلب بود، پس از اینکه جنگ تمام شد، از سوی کشورهای غربی که همیشه داعیه حمایت از آن را داشتند، به نسل‌کشی متهم شد و سازمان ملل تیم تحقیق برای این امر تعیین کرد. در این سال‌ها، بارها مقامات ایرانی دولت احمدی‌نژاد و دولت روحانی، از همتایان سریلانکایی خود در مقابل فشارهای غرب حمایت‌ کرده‌اند و اخطار داده‌اند که در صورت تعرض احتمالی هر کشوری به خاک و تمامیت ارضی سریلانکا، ایران به شدت با آن برخورد خواهد کرد. یکی از مهمترین محورهای اتحاد امروز ایران وسریلانکا، اعتقاد دو طرف به منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است. از دیگر محورهای مهم این اتحاد، همکاری نظامی دو کشور است. ایران از حیث آموزش دانشگاهی و تربیت افسران زبده، سریلانکا را بسیار مورد تفقد و حمایت قرار داده و همچنین از حیث حمایت از تمامیت ارضی و تامین امنیت منطقه پیرامونی، سریلانکا بسیار مورد حمایت ایران است».
 
 
 
این گزارش با بیان اینکه نرخ تبادلات و تجارت بین ایران و سریلانکا بالا رفته و عقد چندین قرارداد تجاری که البته برخی از آنها نیز بطور کامل اجرا نشده، به نگرانی کشورهای غربی و بخصوص آمریکا در رابطه با ایرن قراردادها اشاره می‌کند و می‌نویسد: «در فضای پسا تحریم، تهران توانست با دستان بازتر به سمت سریلانکا برود و دیدار وزرای دولت روحانی با همتایان سریلانکایی، دریچه‌ها و روزنه‌هایی از همکاری گسترده باز شد. همکاری در زمینه آب و برق و تجارت محصولاتی چون چای، همکاری‌های بانکی، اعطای وام به ارزش یک میلیارد دلار از سوی ایران، و همکاری شبکه هوایی و مسافربری اجرایی شده است. دو کشور، در زمینه فرهنگی هم همکاری‌های گسترده‌ای را شروع کرده‌اند و از آن دست می‌توان به نمایش محصولات سریال و فیلم ایران در تلویزیون سریلانکا اشاره کرد. به هر حال، در فضای پسا تحریم تلاش ایران این است که روابط خود را در سرتاسر گیتی گسترش دهد و از اروپا گرفته تا چین و روسیه پیش برود و حتی اقدام به خرید بوئینگ نماید تا بدین وسیله نفوذ خود را در سوریه، عراق، یمن و اقیانوس هند به لطف نزدیکی به سریلانکا میسرتر کند و نگرانی بیشتری برای دشمنانش ایجاد نماید». 
 
پهپاد جدید ایرانی مخصوص ایجاد اخلال در ارتباطات دشمن
 
«دیده‌بان عملیاتی» با پرداختن به خبری که رسانه‌های ایرانی از جدیدترین دستاوردهای نیروی زمینی ارتش منتشر کردند، نوشت: «جدیدترین دستاوردهای نیروی زمینی ارتش، صبح امروز در نمایشگاه آخرین تجهیزات دفاعی نزاجا به نمایش درآمد و امیر پرودستان فرمانده نیروی زمینی از این دستاوردها بازدید کرد. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای به نمایش درآمده در این نمایشگاه، پهپاد اخلال‌گر با قابلیت ایجاد پارازیت در سامانه‌های ارتباطی دشمن بود که برای نخستین بار، به نمایش درآمده و رونمایی شد. علاوه بر این پهپاد، پهپادهای دیگری با قابلیت تصویربرداری و سامانه تخریب لیزر با قابلیت ایجاد اختلال در تصویربرداری پهپادهای دشمن نیز به نمایش درآمد».
 
 
 
 بولتن ارتش آمریکا در تفسیر این خبر آورده است: «ایران که پیش از این در دهه 1980 اولین پهپاد خود را بصورت جسته گریخته تولید کرد. اما اکنون در 6 سالی که از سال 2010 می‌گذرد، موفق به تولید پهپادهای جنگی و اطلاعاتی شده که قادر به تشخیص پهپادهای دشمن از طریق GPS های ماهواره‌ای و ایجاد اختلال شدید در سیستم ارتباطی پهپادهای دشمن هستند. هنوز مشخص نیست که ایرانی‌ها واقعا به این تکنولوژی دست یافته‌اند و یا رسانه‌ها با اغراق موضوع را خیلی بزرگ کرده‌اند. حقیقت این است که حتی اگر به این تکنولوژی دست نیافته‌ باشند، اما با توجه به قدرت و هوش و توانایی مهندسی و هک در ایرانی‌ها، دقیقا می‌توان انتظار داشت که تا چندی دیگر ساخت چنین پهپادهایی محقق شود؛ اگر دست کم توانایی مقابله با پهپادهای آمریکایی را نداشته باشند، اما به راحتی قادر به شکست دادن پهپادهای کشورهای منطقه خواهند بود.
 
تمرکز و تاکید ایران بر تولید پهپاد، شکل جنگ نامتقارن دارد. قدرت و نفوذ نظامی ایران در منطقه در حال گسترش است و تنش با عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، اما باید دقت داشت که ایران به هیچ‌وجه مایل به جنگ روبرو نیست و ترجیح می‌دهد که در کنار جنگ نیابتی، پهپادهای خود را تقویت نماید. این کشور، تصمیم دارد که نیروی هوایی و دریایی خود را با خرید تجهیزات از روسیه و چین و تولید پهپادهای جدید و پیشرفته تقویت کند و تمام سعی خود را بر این متمرکز کرده که هر چه بیشتر از پتانسیل و ظرفیت پهپادهای خود جهت تضعیف و نابودی پهپادهای کشورهای متخاصم منطقه و در راس آنها عربستان استفاده نماید». 
 
 
حضور سپاه پاسداران در مسابقات نظامی روسیه
دیده‌بان عملیاتی با پرداختن به خبر حضور نیروهای برتر مسلح در مسابقات روسیه که توسط رسانه‌های داخلی ایران منتشر شده، نوشت: «تمرینات نیروهای برتر مسلح ایران که برای شرکت در مسابقات بین‌المللی نظامی روسیه عازم این کشور شده‌اند، آغاز شد. هفت تیم نظامی از ایران برای شرکت در مسابقات تک‌تیراندازی (Sniper Frontier)، تانک بیاتلون (Tank Biathlon)، حمله سوواروف (Suvorov Attack)، کوهستان (Elbrus Ring)، دسته هوابرد (Airborne Platoon)، تهاجم دریابرد (Seaborne assault) و غواصی (Depth) عازم کشور روسیه شده‌ است. شمار نیروهای اعزامی از کشورمان به روسیه، 204 تن اعلام شده که این نیروها، نظامیانی خبره و برتر از ارتش، سپاه پاسداران، ناجا و بسیج مستضعفین هستند. اعضای تیم‌های نظامی اعزامی ایران، از  6 ماه گذشته نسبت به کسب آمادگی‌ جسمانی، اقدام کردند و 10 روز پایانی پیش از اعزام را نیز در اردوی شبانه‌روزی در دانشگاه امام حسین(ع) حضور داشتند».
 
 همکاری جدید استراتژیک ایران و سریلانکا
 
بولتن ارتش آمریکا در تفسیر این خبر آورده است: «در دنیای غرب، روابط بین ایران و روسیه در گستره روابط نظامی شامل خرید و فروش تجهیزات و تسلیحات نظامی و حمایت‌های روسیه در نهادهای بین‌المللی -بالاخص سازمان ملل- از ایران تعریف می‌شود. حضور ایران در این مسابقات نه تنها سمبلیک نبود، بلکه کاملا جدی و مستمر است. اکنون، ایران در اکثر رقابت‌های بین‌المللی از این دست، شرکت می‌کند و بیش از هر کشور دیگری، همراه با روسیه، چین، بلاروس، قزاقستان و ونزوئلا فعالیت اینچنین دارد. در این مسابقات که 7 نوع رقابت را در خود داشت، مسابقات تک‌تیراندازی از همه شناخته‌شده‌تر بود و در این بین، مسابقات دیگر هم بسیار مورد توجه است: رقابت تانک‌‌های «باتلیون T-72» ضمن شلیک به اهداف سر راه؛ «حمله سوواروف» نیز شامل همان تمرین‌ها اما بصورت جنگ‌افزارهای پیاده‌نظام موسوم به BMP-2؛ «دسته هوابرد» شامل جنگ‌افزارهای هوابرد BMD-2 یا BTR-82A، نفربرهای زرهی، سیستم‌های چتربازی سری D-10، سیستم‌های چتربازی آربالت و فرود با چتر؛ مسابقه هدف‌گیری با سلاح‌های کوچک و نارنجک‌انداز، گذر از موانع آبی و مسابقه دو امدادی؛ مسابقه غواصی شامل عملیات کاوش و نجات در زیر آب؛ و در نهایت مسابقات «کوهستان» شامل کوه‌نوردی و صخره‌نوردی.
 
در اینجا قدرت نرم مورد بحث ماست. برگزاری مسابقات بین‌المللی ارتش‌ها، دقیقا با هدف نزدیک کردن پرسنل نظامی شرکای روسیه با پرسنل نظامی این کشور در مقابل آمریکا تعریف و مشخص شده است». 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • جواد ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    به این میگن اقتدار واقعی
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 1
    سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پر قدرت ترین نیروی نظامی جهان است
  • حسین ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    1 0
    تا همین اواخر انگلیسیهای خبیث و امریکییهای شیطان صفت و رسانه‌‌هاشون مثل BBC و... دائم میگفتن ایران و انقلاب اسلامی ایران کلا با همه دنیا سر ناسازگاری داره ، ولی‌ در سالهای اخیر به تمام دنیا ثابت کردیم اتفاقا ما جزو معدود کشورهایی هستیم که رابطه دوستانه خواهیم داشت با هر کشوری که به حداقل موازین ما و تمامیت ارزی ما احترام بگذره ، شوروی که یک روزی جزو دشمنان شماره یک ما شد با فروپاشی اون و از بین رفتن خوی سلطه گری و استکباری اون و تبدیل به فدراسیون روسیه ما اکثر مشکلاتمون را با اونها حل کردیم و روابط بر پایه احترام متقابل برقرار کردیم ، یا سریلانکا که اصلا بودایی هست یا چین و ونزوئلا و... که اعتقادات اونها با ما کاملا متفاوت هست بر پایه اینکه احترام میگذراند به ما بهترین روابط را با اونها بر قرار کردیم. موج جدیدی که رسانه‌‌هایی‌ امسال BBC راه انداختند و دارن این را ادامه میدان این هست که حالا میان این همپیمانان ما را تقبیح کنند که ببینید مثلا روسیه چقدر بد هست و چرا جمهوری اسلامی با اینها همپیمان هست و از این دست اراجیف که به قول معروف از حب ایران نیست بلکه از بغضشون نسبت به انقلاب اسلامی هست.
  • ناشناس ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    درود بر سپاه پاسداران و درود بر برادر پوتین .
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    یاد ندارم تا حالا در ایران یک متن بی طرفانه در مورد توان نطامی امریکا خوانده باشم. هر چه نوشته اند از روی تعصب و توهم است. ولی انها به دقت رقیب را زیر نظر دارند و تواناییهایش را برجسته می کنند. این است تفاوت ما و جهان پیشرفته
  • آریایی مسلمان ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    درود الله بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
  • ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    1 0
    [Forwarded from M3IACI] ❌ روسیه و آمریکا ، ایران و عربستان را قدم به قدم به یک جنگ و درگیری نظامی تمام عیار و احیانا طولانی مدت هدایت می کنند. ❌ نبود خردمندی در عربستان و تعصبات کور منطقه ای، نژادی و مذهبی بعلاوه غرور ناشی از دلارهای نفتی و توسعه ی بزک شده و سطحی ناشی از آن، همراه با کلیدداری اماکن مذهبی و همچنین دنباله روی شیوخ کوچک منطقه و تلقی همراهی کشورهای سنی متعصب باعث فرورفتن بیشتر در باتلاقی است که قدرتهای جهانی به عربستان دیکته می کنند. از طرف دیگر ضرورت های نظام ایدوئولوژیک و معنوی ایران و همچنین ضرورت های حاکمیتی و حفظ اقتدار و امنیت کشور، عقب نشینی و یا میزان تحمل سیاست های جنون آمیز و هجومی عربستان را محدود می کند که نزدیک شدن و شکستن این محدودیت لاجرم به تقابل می انجامد. نظام مغرور عربستان جهت تنبیه ایران و روسیه تولید نفت خود را دیوانه وار افزایش می دهد و روسیه به عنوان یک تولید کننده عمده نفتی قطعا بدنبال حذف این ابزار گردن کلفتی از عربستان خواهد بود . و این راه حل از طریق درگیری نظامی مستقیم ایران و عربستان بدست خواهد آمد . در این امتداد استفاده از پایگاه هوایی نوژه شاید یک همکاری استراتژیک محسوب شود اما تحریک بیشتر عربستان هم از پیامدهایی است که برنامه ریزان کرملین قطعا آن را در محاسبات خود وارد کرده اند. هژمونی قدرت غرب نیز این درگیری را به نفع خود ارزیابی می کند. چه آنکه با تخریب زیرساخت های عربستان وابستگی این کشور پادشاهی به غرب فزونی خواهد یافت و در عین حال از میزان تهدید احتمالی اسرائیل کاسته خواهد شد ، در عین اینکه اسرائیل با فرصت طلبی و سو‌ء استفاده از فضای موجود هم سیاست های داخلی خود را سهل تر دنبال خواهد کرد و هم با چنین تقابلی راس دشمنی اعراب را به سمت ایران منحرف کرده و خود را به عنوان یک دوست و حتی هم پیمان اعراب جا خواهد زد. با ایجاد جنگی دوباره ایران نیز با نابودی زیر ساخت ها و سرمایه های ملی خود قدرت مانور و چنگ اندازی بر روی منافع غرب را از دست خواهد داد و یا حداقل با کاستی قابل توجه مواجه خواهد شد. از نظر روسیه ایران هیچگاه یک متحد استراتژیک نبوده است و روسیه همیشه ایران را به عنوان یک کارت بازی دیده است. و در این بازی استفاده از کارت ایران، بزرگترین و ستیزه جو ترین رقیب نفتی خود را حداقل تا مدتی از دور رقابت خارج خواهد کرد. اگر چه همچون نگاه غرب به عربستان ، تضعیف ایران را موجب وابستگی بیشتر این کشور به خود ارزیابی می کند. به هر حال اگر عقلانیت دو کشور ایران و عربستان (و نه حتی یک کشور) از تقابلی که متاسفانه اجتناب ناپذیر می نمایاند جلوگیری نکنند منطقه در آتش جنگی دیگر خواهد سوخت. "دکتر محمد هادی صادقی"
  • ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    درود بر ارتش قهرمان
  • احسان ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    کلیسای ارتدکس روسیه بسیار پاک و با ایمان و واقعا طرفدار حضرت مسیح است و از فرهنگ کثیف غرب متنفر و منزجر است من این را در سخنان انها شنیدم که گفتند انها غربیها دین مسیح را تحریف کرده اند و بجای ان فساد و فحشا و دیگر جنایات را ایجاد کرده اند و لازم است کشورمان با روسیه اتحاد درست کند که در اینده بیشتر خواهد شد و علاقه و محبت بین مردم باعث اتحاد کامل می شود
  • مغز متفکر ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 1
    انشاالله با ساخت آواکس نگرانی بیشتری به آمریکایی ها وارد میکنیم آواکس اوجب واجبات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس