کد خبر 627905
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸

عربستان سعودی از بیم قیام شیعیان و خطر نارضایتی هرچه بیشتر کارگران خارجی، نمی‌تواند نظامیان بیشتری به مرزهایش با یمن اعزام کند.

 به گزارش مشرق، به نقل از روزنامه رای الیوم، عربستان سعودی از بیم قیام شیعیان و خطر بالاگرفتن نارضایتی هرچه بیشتر کارگران خارجی، نمی‌تواند نظامیان بیشتری به مرزهایش با یمن اعزام کند.

تنگنای امنیتی و نظامی بی سابقه عربستان

عربستان سعودی اکنون به طور بی سابقه‌ای در تنگنای امنیتی و نظامی قرار گرفته است و بر اساس اعلام منابع غربی به دلیل ترس از قیام شیعیان و ناآرامی‌های کارگران خارجی که از گرسنگی رنج می‌برند، مانند آنچه اخیرا در ارتباط با کارگران فیلیپینی رخ داد، اکنون از  اعزام نیروهای بیشتر به جنگ یمن بازمانده است.

یک سال و نیم جنگ بی حاصل در یمن

با گذشت یک سال و نیم از حمله عربستان به یمن که با کمک رژیم‌های پادشاهی منطقه و به بهانه دفاع از مشروعیت و بازگرداندن عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت صورت گرفت، عملیات نظامی ائتلاف سعودی علیه یمن موسوم به «توفان قاطعیت» تاکنون موفق به تغییر اوضاع سیاسی یمن نشده است.

از نظر سیاسی نیز تشکیل شورای عالی سیاسی یمن توسط جنبش انصارالله و عبدالله صالح رییس جمهوری سابق، اوضاع برای عربستان بدتر شده است.

شکست واقعی نظامیان سعودی در نقاط مرزی

در این میان ارتش و نیروهای مردمی یمن به تلافی بمباران مناطق این کشور توسط عربستان، هر روز نقاط مرزی عربستان را هدف حمله قرار می دهند حال آنکه از نظر نظامی ادامه این حملات، شکست واقعی برای نظامیان سعودی به شمار می‌رود.

این در حالی است که سران سعودی در ابتدای جنگ در صدد بودند در اطراف برخی شهرهای عربستان مانند نجران و جازان منطقه امن ایجاد کنند اما این شهرها نیز در تیررس گلوله های ارتش یمن قرار گرفت به این معنی که نیروهای یمنی با موشک‌های بالستیک از فاصله دور این مناطق را هدف قرار می دهند.

تنگنای نظامی تمام عیار عربستان

در این شرایط عربستان اکنون در یک تنگنای نظامی واقعی قرار گرفته و از اعزام نیروی زمینی بیشتر به مرزهایش با یمن ناتوان مانده است زیرا بیم دارد که با این کار شیعیان و کارگران خارجی در این کشور قیام کنند زیرا شیعیان عربستان درپی پیروزی‌های اخیر عراق و بهبود اوضاع در سوریه و نیز شکست عربستان از ارتش و نیروهای مردمی در یمن، منتظر فرصتی برای قیام علیه حکومت هستند.

در این خصوص باید در نظر داشت که  در صورت وقوع قیام غیرمنتظره در عربستان، مداخله نیروهای پلیس به تنهایی کارساز نخواهد بود بلکه ارتش نیز باید وارد عمل شود.

این در حالی است که پایتخت‌های غربی با نگرانی شدید کارگران خارجی به ویژه کارگران هندی، پاکستانی و فیلیپینی را که کار خود را از  دست داده و  از گرسنگی رنج می‌برند و هر لحظه احتمال قیام آنها در برابر مقام‌های سعودی می‌رود، زیر نظر دارند به ویژه اینکه در صورت قیام کارگران خارجی، عربستان به دلیل شرایط دشوار، ناگزیر است برای کنترل آنها به نیروهای ارتش متوسل شود.

نکته قابل توجه اینکه عربستان برای کاهش خطرات احتمالی آینده، بیشتر کارگران خارجی را که از بیکاری رنج می‌برند، از این کشور اخراج می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس