عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی گفت: هر مسئولی که اظهارنظری می کند، باید بداند که بی‌توجهی به عامل نظامی، به امنیت و ثبات کشور ضربه زده و مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی  مشرق، اخیر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش آموزش و پرورش سخنانی را بیان کرده که حاوی چند نکته بسیار مهم است.

وی گفته است: «اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، اینها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند محروم شدند... نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند و از این رو با این اقدام پول‌های‌شان آزاد شد و به‌دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش‌بنیان برای خود درست کردند، لذا دیگر آسیب‌پذیر هم نیستند، این راه در ایران باز شده است و مدیران و دلسوزان و معلمان باید وارد این فضا شوند، مطمئنم دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند

هاشمی رفسنجانی در سخنانش، علت رشد اقتصادی ژاپن و آلمان را، "محروم شدن این دو کشور از نیروی نظامی پس از جنگ جهانی دوم" و صرف هزینه‌های نظامی این دو کشور در حوزه اقتصاد دانش بنیان عنوان کرده و بعد هم گفته که دور دوم دولت روحانی، می‌تواند ما را (کشور را) به آنجا برساند.

ولی‌الله نانواکناری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مشرق در واکنش به سخنان اخیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: توان هر کشوری به ابعاد مختلفی بستگی دارد که قدرت اقتصادی، علمی، نظامی، نیروی انسانی، موقعیت جغرافیایی و جمعیت از مولفه‌های قدرت یک کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه تقویت هریک ازاین مولفه‌ها به افزایش قدرت یک کشور کمک می‌کند، گفت: برای بالابردن توان و قدرت هر کشور باید به همه این موضوعات توجه شود؛ اگر از هریک از این موضوعات غفلت شود، به همان اندازه نتیجه معکوس می‌دهد.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار ادامه داد: البته تقویت هریک از این مولفه‌ها تابع یک شرایط خاص است. به عنوات مثال در زمان جنگ اگر به توان نظامی توجه نکنیم، اثر منفی در قدرت کشور دارد. همچنین در دوران غیر از جنگ باید به مسایل اقتصادی و نظامی اهمیت دهیم که عوامل موثرتری هستند.

این نماینده مجلس برهمین اساس تصریح کرد: در شرایطی که کشور در آرامش به سر می‌برد، دولت باید برنامه‌ای را دنبال کند که همه این مولفه‌ها تقویت شوند و همه آنها به صورت منسجم و هماهنگ پیش بروند. به تعبیر نظامی باید اقدام جبهه‌ای داشته باشیم و همه فلشها در کنار هم پیش برود، نه اقدام رخنه‌ای که یک فلش از بقیه جلوتر رفته و بقیه عقب بمانند.

وی اضافه کرد: بنابراین برای افزایش قدرت کشور بباد همه ابعاد را در کنار ببینیم نه اینکه به صرف پیشرفت و توسعه فقط به تقویت علم یا اقتصاد اهمیت دهیم. چراکه اگر در زمان غیر از جنگ قدرت نظامی خود را افزایش ندهیم، در زمان جنگ که نمی‌تواند موشک ساخت.

این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود با تاکید براینکه دولتمردان و مسئولان کشور باید تمام مولفه‌های قدرت را باهم ببینند، گفت: هرعزیزی که در این کشور مسئولیتی دارد اگر اظهارنظری می کند، باید بداند که بی‌توجهی به عامل مهمی مثل قدرت نظامی، به امنیت و ثبات کشور در منطقه و جهان ضربه زده و مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: این آیه قرآن کریم که می‌فرماید "و وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم" یعنی اینکه توان خود را بالا ببرید تا دشمن نظر سویی به شما نداشته باشد. بنابراین در این شرایط منطقه‌ای که کشورمان در میان کشورهایی قرار دارد که هرکدام با بحران مواجه هستند، بی‌توجهی به قدرت نظامی امینت کشور را به خطر می‌اندازد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بر همین اساس تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی منطقه ما باید مدیریت قبل از بحران ایجاد کنیم، نه مدیریت در زمان بحران. مدیریت بحران زمانی موفق است که ما مدیریت قبل از بحران داشته باشیم در واقع مدیریت قبل از بحران زمینه ساز موفقیت در بحران است. در زمان صلح باید قدرت نظامی را بالا بکشیم تا در زمان جنگ و بحران بتوانیم از آن استفاد کنیم. چراکه آیا در زمان جنگ فرصت ساخت موشک است؟

نانواکناری با تاکید براینکه در تقویت کشور و ایجاد ثبات باید جبهه‌ای عمل کرد، گفت: دولتمردان و مسئولین باید توجه کنند که امنیت کشور در زمانی حاصل می‌شود که همه ابعاد و مولفه‌های قدرت را تقویت کنیم و اگر تک بعدی عمل کنیم و فقط به تقویت عوامل علمی و اقتصادی بپردازیم، در زمان جنگ رخنه می‌پذیریم و ضربه می‌خوریم.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: هرکسی در هر جایگاهی اگر بدون توجه به جایگاه کشور و شرایط منطقه‌ای چنین اظهارنظرهایی کند، قطعا اشتباه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    والله ما که هر روز اخباری از ساخت انواع تسلیحات نظامی میشنویم و بودجه خوبی هم شکر خدا داره
  • سقراط حکیم ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    چندر غاز داریم که خیلی زرنگ باشیم باهاش نذاریم مردم از گرسنگی بمیرند. سلاح میخواهید بنظر بنده از جیب مبارک باید خرج کنید و بخرید!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس