کد خبر 626624
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲

رسوایی اخیری که مبنی بر پرداخت مبالغ هنگفت توسط اهداکنندگان ذی‌نفوذ سیاسی به بنیاد کلینتون و با هدف ملاقات با وزیر امور خارجه اسبق آمریکا مطرح شده نامزد دموکرات انتخابات را به دردسر بزرگی انداخته است.

 به گزارش مشرق، به نقل از تلگراف، خطاها و اشتباهات «دونالد ترامپ» انتخابات آمریکا را تحت تأثیر قرار داده است و این در حالی است که «هیلاری کلینتون» به‌دنبال سرپوش گذاشتن روی رسوایی ایمیل‌های خود است. ظاهراً او توانسته است از اتهاماتی که مربوط به استفاده وی از ایمیل‌های شخصی در زمان وزارت خود بود و توسط پلیس فدرال آمریکا بر او وارد شد جان به در برد. طی ماه‌های اخیر کلینتون عقب نشست و به رقبای خود این فرصت را داد تا با زدن اتهامات بدون سند به وی، خودشان را تخریب کنند.

اما رسوایی احتمالی دیگری برای کلینتون در ماه اخیر مطرح شد که مربوط به دسترسی خانواده کلینتون به کمک‌های مالی بنیاد خیریه کلینتون بود.

«بیل کلینتون» پس از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش در سال 2001 بنیاد کلینتون را به‌عنوان یک سازمان انسان دوستانه با شاخه‌های گوناگون و اهداف جهانی تأسیس کرد. این بنیاد در آن دوره زمانی حدود 2 میلیون دلار از مجموعه‌ای از اهداکنندگان مانند شرکت‌های بزرگ، افراد ثروتمند و دولت‌های خارجی دریافت کرد.

اسناد و مدارک جدید نشان می‌دهد که برخی از این اهداکنندگان معتقد بودند که با سخاوت و بخشش پولی‌شان می‌توانند هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا از سال 2009 تا 2013 را بخرند.

این افراد با جلساتی که با حضور کلینتون برگزار می‌کردند نشان دادند که به‌دنبال نفوذ و تأثیرگذاری بر او هستند. برخی افراد در مورد این موضوع هشدار دادند. دولت‌های خارجی و نهادهای حقوقی بنیاد کلینتون را به‌عنوان وسیله‌ای برای جلب حمایت وزیر امور خارجه تصور می‌کردند.

از آن تاریخ به بعد بود که هیلاری کلینتون سعی کرد تا تمام مبالغ اهدایی به این بنیاد را در ظاهر امر پنهان نماید و تمام درخواست‌ها برای ملاقات با دیگران را رد کند.

اما ایمیل‌های اخیر که توسط دیده‌بان قضایی آمریکا که یک گروه محافظه‌کار است، منتشر شد شک و تردید نسبت به هیلاری را افزایش داد، زیرا تمامی شاخه‌های بنیاد کلینتون میزان کمک‌های اهدایی را آشکار نکرده‌اند.

علاوه بر این مستندات اخیر نشان می‌دهد که برخی افراد تحت فشار قرار گرفتند تا به بنیاد کلینتون کمک کنند و از این طریق به‌راحتی بتوانند به هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه دسترسی پیدا کنند.

برخی از این ایمیل‌ها نشان می‌دهد که یکی از دستیاران کلینتون برای ملاقات «سلمان بن حمد» ولیعهد بحرین قرار ترتیب داده است.

«داگ بند» دستیار کلینتون می‌گوید که ولیعهد بحرین یکی از دوستان و حامیان بنیاد کلینتون محسوب می‌شده و مبلغ 32 میلیون دلار به این بنیاد کمک کرده است.

اسناد و مدارک نشان می‌دهد بیش از نیمی از افرادی که از بیرون از دولت آمریکا با کلینتون ملاقات کرده و یا با او تماس تلفنی داشته‌اند (85 نفر از مجموع 154 نفر) اهدا کنندگان کمک‌های ملی به بنیاد کلینتون بوده‌اند.

برخی از اهداکنندگان دیگر نیز می‌توانستند با دیپلمات‌های ارشد آمریکایی دیدار کنند.

دستیاران فعلی کلینتون بر این باورند که امور سیاسی آنها نسبت به نامزد جمهوری‌خواهان «دونالد ترامپ» از شفافیت بیشتری برخوردار است و ترامپ و شبکه تجاری وی هنوز اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر نکرده است.

این موضوع برای هیلاری کلینتون یک خطر محسوب می‌شود زیرا هرچه مدارک بیشتری علیه او در این باره پیدا شود ارتباط میان مبالغ اهدایی به بنیاد کلینتون و میزان دسترسی افراد به وزیر امور خارجه نیز شفاف‌تر می‌شود.

دادگاه به کلینتون تا روز 29 سپتامبر فرصت داده تا با سوگند خود، به این اتهامات پاسخ دهد.

در صورت پیروزی کلینتون در انتخابات، بیل کلینتون گفته است که از هیئت مدیره بنیاد کلینتون بیرون خواهد آمد و این بنیاد دیگر نمی‌تواند از تجار، منابع و دول خارجی کمک‌های مالی دریافت کند.

رقبا و دشمنان کلینتون این سؤال را مطرح می‌کنند که اگر کمک مالی به بنیاد کلینتون به‌عنوان یک راه عادی موجب می‌شده تا اهدا کننده بتواند با وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کند، آیا این روند در زمانی که کلینتون رئیس جمهور آمریکا می‌شود تکرار نخواهد شد؟

طبق نظرسنجی‌های اخیر کلینتون هنوز از ترامپ آرای بیشتری دارد اما بسیاری از افراد بر این باورند که موضوع مبالغ اهدایی به بنیاد کلینتون که با ملاقات با وزیر امور خارجه ارتباط مستقیم داشته، می‌تواند در مناظره اول میان این دو نامزد که در روز 26 سپتامیر برگزار می‌شود، برای کلینتون مشکل ایجاد کند.

به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ باید از این نقطه ضعف کلینتون بهترین استفاده را بکند زیرا این تنها فرصت ترامپ برای از دور خارج کردن کلینتون محسوب می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس