کد خبر 626477
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶

تهيه‌كنندگان خندوانه رقم شركت‌كنندگان در مسابقه «بخون و ببر» را حدود 150 هزار نفر عنوان مي‌كنند كه رقم خوبي تلقي مي‌شود.

به گزارش مشرق، از كار ويژه‌هاي اصلي رسانه در جهان امروز فرهنگ‌سازي است. حالا اگر اين رسانه ادعاي ملي بودن هم داشته باشد، وظيفه آن دوچندان مي‌شود. چند صباحي است كه مديران صداوسيما فهميده‌اند، در كنار پخش برنامه‌هاي پربيننده كه اغلب داراي آيتم‌هاي سرگرم‌كننده‌اند، ظرفيت تقويت فرهنگ مردم هم وجود دارد. خندوانه يكي از اين برنامه‌هاست كه به واسطه مسابقه كتابخواني سعي مي‌كند از اين ظرفيت استفاده و قدري مردم را به مطالعه كتاب تشويق كند.

گفته مي‌شود كه سرانه مطالعه در ايران كم است و براي آن هم دلايل مختلفي بيان شده است از جمله اينكه فراغت مردم در ايران زياد نيست، تلويزيون در ايران بيش از كشورهاي توسعه‌يافته براي مردم جذابيت دارد و بالطبع جاي مطالعه مردم را پر كرده است يا اينكه فرهنگ شفاهي در ميان مردم ايران به دليل گرم بودن روابط افراد قوي‌تر است و نيز از قوت فرديت در جوامع توسعه يافته در مقابل روحيه محفلي و دورهمي ايرانيان هم به عنوان ريشه‌هاي پايين بودن سرانه مطالعه در ايران ياد شده است، اما اينكه دليل اين مسئله چه چيزي مي‌تواند باشد، موضوع اين نوشته نيست، بلكه موضوع اين است كه عوامل برنامه پربيننده‌اي مثل خندوانه برخلاف خيلي از برنامه‌هاي ديگر صداوسيما به اين نتيجه رسيده‌اند كه كارويژه اصلي رسانه فقط پر كردن اوقات فراغت و سرگرم كردن مردم نيست، بلكه در كنار جذب مخاطب بايد به فكر انتقال مفاهيم و معاني مورد نياز جامعه بود. كتابخواني يكي از اين نيازهاست. دوره جديد مسابقه كتابخواني برنامه تلويزيوني خندوانه از يك‌شنبه ۸ شهريور آغاز مي‌شود و تا ۳۱ شهريور ماه ادامه خواهد داشت. در اين برنامه ۱۰ كتاب از طريق فروشگاه مجازي كتاب «طاقچه» معرفي مي‌شود و در اختيار مخاطبان قرار مي‌گيرد و سؤالات مسابقه نيز از متن اين ۱۰ كتاب انتخاب مي‌شود و مخاطب مي‌تواند به هر تعداد از سؤالات درباره كتابي كه انتخاب كرده است، پاسخ دهد.

 تهيه‌كنندگان خندوانه رقم شركت‌كنندگان در اين مسابقه را حدود 150 هزار نفر عنوان مي‌كنند كه رقم خوبي تلقي مي‌شود.

البته آنچه باعث مي‌شود شركت در يك مسابقه كتابخواني جذابيت داشته باشد به طور طبيعي رقم و كيفيت جوايز آن است. جوايز ميليوني كه خندوانه براي برندگان در نظر گرفته، مشوق خوبي محسوب مي‌شود. تعداد برندگان در هر بخش بر اساس پاسخ صحيح شامل ۱۱۰۰، ۱۱۰، ۴۰، ۱۴، ۵ و يك نفر خواهد بود كه برنده نهايي جايزه ۱۱۰ ميليون توماني را دريافت خواهد كرد. همچنين برندگاني در هر يك از بخش‌هاي اين مسابقه نيز به ترتيب جوايز۴۰۰ هزار توماني، يك، سه و پنج‌ ميليون توماني دريافت خواهند كرد.  در اين دور از اين مسابقه كتابخواني به تناسب ميزان پاسخ‌هاي صحيح به سؤالات ارائه شده در طبقه‌بندي‌هاي حداقل 7، ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۴۰ و ۵۰ پاسخ صحيح و بيشتر، شركت‌كنندگان از جوايزي برخوردار خواهند شد. سؤالات مسابقه كتابخواني برنامه خندوانه از روز ۲۴ شهريور ماه سال جاري از طريق اپليكيشن طاقچه ارائه خواهد شد و براي شركت در اين مسابقه هر شركت‌كننده لازم به ثبت شماره تلفن همراه خود در اين سامانه است.
 
 استفاده مناسب «خندوانه» برای فرهنگ کتابخوانی
البته اينكه اين مسابقه از طريق نرم افزار گوشي‌هاي همراه عرضه مي‌شود به اين معني است كه كتاب‌هاي ارائه شده به مردم در واقع كتب الكترونيكي هستند نه كتاب‌هاي عادي، مسئله‌اي كه اگرچه جزو اقتضائات زمان به شمار مي‌آيد، اما برخي هم اعتقاد دارند كه مطالعه از طريق ابزارهاي ارتباطي چون گوشي و تبلت تا حدودي از وجوه متمايزي نسبت به مطالعه كتاب به شكل سنتي آن برخوردار است.

خيلي از مردم وقت و فرصت اطلاع از كتاب‌هاي مناسب موجود در بازار نشر را ندارند و اين برنامه اين فرصت را براي مخاطبان ايجاد مي‌كند. كتاب‌هاي اين دوره از مسابقه كتابخواني خندوانه «تن تن و سندباد» از نشر قدياني، «باشگاه مغز» از نشر مهرآسا، «آب‌نبات هل‌دار» از نشر سوره مهر، «من ديگر ما» از نشر آيين فطرت، «گردان‌قاطرچي‌ها» از نشر كتابستان معرفت، «ابن‌مشغله» از نشر روزبهان، «ديدم كه جانم مي‌رود» از نشر شهيد كاظمي، «فتح خون» از نشر واحه، «مي‌شكنم در شكن زلف يار» از نشر معارف و «مطلع مهر» از نشر حديث راه عشق اعلام شده است و امكان خريد هر يك از اين كتاب‌ها به صورت مجازي نيز در اپليكيشن طاقچه فراهم شده است.
 
تنوع و تكثر موضوعي و محتوايي كتاب در جهان امروز، خود مسئله‌اي است كه در فرهنگ‌سازي جوامع بي‌تأثير نيست. امروزه كتاب‌ها، دريايي از افكار، عقايد و مكاتب مختلف را به مخاطبان ارائه مي‌دهند و در اين بلبشوي محتوايي، مخاطب حق انتخاب محدودي دارد. بي‌ترديد مسابقه كتابخواني خندوانه كمك مناسبي به اين انتخاب مي‌كند.
 
منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    برنامه خندوانه را دوست ندارم اما به نظرم این حرکت کتابخوانی و تشویق به کتاب خواندن و مصرف کالای داخلی از بهترین حرکتهای برنامه خندوانه است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس