کد خبر 626230
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶

دور جدید مذاکرات ایران و استرالیا برای مدیریت مصرف و مقابله با بی‌آبی درحالی آغاز شده که جدیدترین گزارش وزارت نیرو از کاهش ۱۲ میلیارد لیتری ذخایر آب تجدیدشونده کشور حکایت دارد.

 به گزارش مشرق، علیرضا دائمی در نشست مشترک با مقامات دانشگاه ملبورن استرالیا، گفت: وجوه مشترکی بین ایران و استرالیا از منظر تغییر اقلیم و مسئله کم‌آبی و خشکسالی وجود دارد؛ بنابراین تجربیات استرالیا در برخورد با مسئله کم‌آبی و مدیریت منابع آب برای ما می‌تواند بسیار مفید باشد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با اعلام اینکه وزارت نیرو در ایران مسئولیت تأمین، انتقال و تصفیه آب در بخش‌های مختلف را برعهده دارد، تصریح کرد: هر کدام از این زمینه‌ها می‌تواند پتانسیل خوبی برای همکاری مشترک بین دو کشور باشد.

این مقام مسئول افزود: پروژه‌هایی چون برنامه تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی، برای ایران در زمان کنونی بسیار مهم است و یکی از زمینه‌های همکاری تحقیقاتی و کاربردی ما با دانشگاه ملبورن می‌تواند در همین زمینه باشد.

وی با تاکید بر اینکه پیشنهاد ایران این است برای آغاز همکاری‌های اولیه بر روی برنامه تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی و هم‌زمان با آن آموزش کاربردی و عملیاتی مدیران استانی منابع آب در این زمینه تمرکز شود، بیان کرد: اقدامات استرالیا در سال‌های اخیر در زمینه بازار آب، مدیریت خشکسالی و یا جمع‌آوری آب باران از جمله موارد بسیار خوب است و ما تقریباً با بسیاری از این اقدامات از طریق مقالات نوشته شده در این زمینه آشنایی داریم، اما با این اوصاف از آموزش‌های کاربردی در این زمینه استقبال می‌کنیم.

همچنین هدایت فهمی، معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا هم در این نشست با اشاره به وضعبیت نامناسب منابع و مصارف آب کشور، تاکید کرد: منابع آب تجدید شونده کشور تا سال ۱۳۷۸، به طور متوسط ۱۳۰ میلیارد مترمکعب بوده، در حالی که این رقم از کل دوره تاکنون به طور متوسط به ۱۲۰ میلیارد کاهش پیدا کرده است.

وی یادآور شد: در ۱۵ سال اخیر منابع آب تجدید شونده ۱۱۶ میلیارد مترمکعب بوده که در ۵ سال گذشته این رقم، به ۱۰۴ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است؛ این در حالی است که در سنوات گذشته، ایران شاهد یک درجه افزایش دما و در نتیجه افزایش ۱۰ درصد تبخیر آب بوده و این مسأله، ضربه شدیدی به وضعیت منابع آبی کشور زده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تصریح کرد: یکی از مسائل بسیار مهمی که در سال‌های اخیر به بحران آب در کشور دامن زده، وضعیت مصرف آب است، به‌طوری که میزان مصرف آب در بخش‌های مختلف از ۴۵ میلیارد مترمکعب در اواخر دهه ۳۰، به ۱۰۰ میلیارد مترمکعب در سال‌های اخیر رسیده است.

وی تأکید کرد: بر این اساس کشور در وضعیت تنش آبی یا بحران آبی قرار دارد، اما با این اوصاف، وزارت نیرو برنامه‌های مختلفی برای مدیریت این بحران در نظر گرفته است.

وی از برنامه‌های جدید برای حل مسأله بحران آب را استقرار به هم پیوسته مدیریت منابع آب با در نظر گرفتن تقاضای آب دانست و یادآور شد: طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی و حسابداری ملی آب از جمله برنامه‌های دیگر وزارت نیرو برای مدیریت بحران آب در کشور است.

فهمی در پایان خاطرنشان کرد: با همکاری دانشگاه ملبورن و استفاده از تجربیات مطالعاتی و علمی این دانشگاه بتوان بر مسائل و مشکلات پیش آمده در حوزه آب کشور فائق آمد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    کشورقهرمان قنات سازی و آبیاری کوزه ای باید برای بحران آب از استرالیا کارشناس بیاورد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس