تیم ملی در حالی کارش را برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۸ آغاز کرد که برخلاف انتظار، عصبی بود و تندخو و خیلی زود وارد دعواهایی شد که نه تنها سودی ندارد که به ضررش هم تمام می‌شود.

به گزارش مشرق، آنچه بیش از هر چیز دیگری در بازی با قطر به چشم می‌آمد، عصبانیت‌مان بود. عصبانیت از چه چیزی و به چه دلیلی؟ سؤال اصلی همین است که چرا تیمی که در خانه و در حضور حدود 80 هزار تماشاگر بازی می‌کند نباید آرامش داشته باشد و هر لحظه عصبی‌تر از گذشته به کارش ادامه دهد.

بازی با قطر پایان دنیا نبود همان طور که کی‌روش پیش از مسابقه گفته بود، اما رفتارهای بازیکنان و مربیان ما خلاف این موضوع را ثابت می‌کرد. انگار همه از قطر کینه داشتند، انگار زمین فوتبال، میدان جنگ است و بازی پنجشنبه شب فرصتی برای تسویه حساب. تیم ملی را تاکنون تا این حد عصبی و آشفته ندیده بودیم، حتی در زمانی که در جام ملت‌های آسیا برابر عراق آن اتفاق‌ها رخ داد و کی‌روش  در پایان نیمه اول منتظر داور بود هم تیم ملی اینگونه آشفته و عصبی نبود.

از روزهای قبل بحث درباره تیم ملی قطر فراوان بود. همه روی «چند ملیتی» بودن این تیم «زوم» کرده بودند اما تا آنجایی که حافظه‌مان یاری می‌کند، تا بوده همین بوده و قطر همواره ورزشکاران سایر کشورها را در خیلی از رشته‌ها به تابعیت خود درمی‌‌آورد، حالا ممکن است تعدادش کم و زیاد شود. نکته اما اینجاست که خیلی در این زمینه زیاده‌روی و برخی اوقات حتی کار به توهین و تحقیر کشیده شد. بزرگنمایی در این باره حتی اگر درست هم باشد، به ضرر ما تمام شد و نتیجه‌اش این شد که پس از بازی با قطر، برخی بازیکنان ایران، نفرات حریف را «بی‌غیرت» خطاب کردند. این لحن صحبت کردن پایانی بود بر عصبانیت درون زمین، عصبانیتی که روی نیمکت تیم ملی ایران به شدت به چشم می‌آمد.

درست است که داور سریلانکایی در حد این دیدار نبود اما اگر بخواهیم واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم اشتباهات او به قدری نبود که این همه اعتراض را در پی داشته باشد. کادرفنی تیم ملی ایران در پایان نیمه اول دسته‌جمعی به سوی داور مسابقه هجوم برد و در بیشتر دقایق بازی هم اعتراض‌ها ادامه داشت. جواد نکونام که اولین تجربه مربیگری خود را پشت سر می‌گذاشت پس از گل اول ایران از روی نیمکت اخراج شد. این اتفاق‌ها اولین سؤالی را که به ذهن متبادر می‌کند این است که چرا اعضای تیم ایران تا این حد عصبی و آشفته بودند؟ ما میزبان بودیم و مقابل تماشاگران خودی به میدان می‌رفتیم و حتی اگر به پیروزی نمی‌رسیدیم 9 مسابقه دیگر فرصت جبران داشتیم، پس دلیل این همه پرخاشگری و عصبانیت چه بود؟ چرا باید کادرفنی «حرفه‌ای» یک تیم اینگونه به سمت داور هجوم ببرد؟

چرا کی‌روش، نکونام و بازیکنان ایران زود از کوره درمی‌رفتند؟ مگر چه شده بود که آنها اینگونه رفتار تندی از خود نشان می‌دادند؟ اگر داور کمی قاطع‌تر بود قطعاً برخورد شدیدتری با رفتارهای بازیکنان و مربیان ایران می‌کرد. آیا بازیکنان و مربیان ایران که همگی حرفه‌ای هستند نمی‌دانند این رفتارها از درون و کنار زمین به روی سکوها منتقل می‌شود و هواداران - که در ابتدای مسابقه در حرکتی نامناسب هنگام پخش سرود ملی قطر، سوت می‌زدند و هو می‌کردند- را بیشتر تحریک می‌کند؟

تیم ملی هنوز در ابتدای راه قرار دارد و آنچه برای رسیدن به جام جهانی 2018 می‌خواهد، آرامش است؛ آرامشی که سعی شد در هفته منتهی به دیدار با قطر از سوی مسئولان، رسانه‌ها و هواداران به تیم داده شود. کی‌روش در وهله اول باید خودش آرامش داشته باشد و سپس این آرامش را به مجموعه تحت هدایتش منتقل کند. مسلماً نوع رفتار و گفتار بازیکنان، مربیان و مسئولان فوتبال ایران زیر ذره‌بین است و در صورت کوچکترین تخلفی ممکن است کنفدراسیون فوتبال آسیا ما را با جریمه یا محرومیت مواجهه کند. این وظیفه ماست که بهانه دست آنها ندهیم و با حرف‌ها و رفتارهایمان کاری نکنیم که بعدها پشیمان شویم. تیم ملی باید کمی آرام‌تر باشد و این آرامش در درجه اول به خود بازیکنان و مربیان کمک می‌کند. 

هدف و آرزوی همه ما صعود به جام جهانی 2018 روسیه است. این مهم حاصل نمی‌شود مگر با کار و تلاشی که در سایه آرامش انجام می‌شود. با تندخویی و عصبانیت در وهله اول به خودمان ضربه و آسیب می‌زنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمد ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    منم با متنتون موافقم. این فقط باید یک مسابقه فوتبال باشه. کسایی که در این بازی با شعارهاشون و هو کردن هاشون توهین کردند، موقع تلافی کردن این کارا به اونا حق میدن؟! حالا بشینید و منتظر تلافی توهین باشید و اون موقع ژست حق به جانب نگیرید. ما حتی رسانه ملیمون هم به قطری ها توهین میکنه!!
  • ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    ما از قطر نفرت داریم. دست خودمون نیست.از چیزی که بدمون بیاد دیگه بدمون میاد. تو بازی برگشت هم باید قاطعانه همینجوری رفتار کنن بلکه خشن تر تا این تیم چــــــــند ملیتی که اصلا اسمش تیم ملی قطر نیست متوجه ما باشه ما کی هستیم. قطر آدم کی باشه که بخواد واس ما قلدری کنه. یه کشور مفلوک که به اندازه ی یکی از استانهای ایران هم نیست.
  • قاسم ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    دیگر از این فوتبال لذت نمی برم بازی را نگاه نمی کنم شاید فقط یک دقیقه اخر انهم فقط بخاطر نتیجه . یعنی همه بازیها اینطوری شده حتی باشگاهی رو هم دیگه کامل نگاه نمیکنم بجز هیجان کاذب برا من چیزدیگه ای ندارد . دوستان اگر به دیگران احترام نگذارید انها هم به سرود پرچم وبازیکنای شما احترام نخواهند گذاشت .این فوتبال ما همش درگیریه کره جنوبی بحرین امارات عربستان حالا قطر تیمهای بعدی را هم ردیف کنید ارژانتین استرالیا ....دیگه بازی نیست اعصاب خورد کردن بازی های داخلی بدتر فحش و ناسزا پرتاب سنگ عادی شده.
  • بهرام ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    وقتي قطري ها اين قدر در سوريه به داعش كمك مي كنند بايد منتظر خشم ايران و ايراني هم باشند. درود بر كيروش و نكونام. برخورد يگان ويژه با بازيكنان قطر بايد خشن تر مي بود و نياز بود با اقتدار و قاطعيت بازيكنان نيمكت نشين قطر رو از زمين مسابقه بيرون مي انداختند
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    خدا شفات بده
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    آقا یکی جلوی این مترجم کیروشو بگیره ...حاجی تو فقط یه مترجمی همین.. حد خودتو بدون ینی چی میری با داور و تیم مقابل درگیر میشی..
  • احسان ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    دیروز درسته بازی رو بردیم وخوشحال شدیم ولی اخلاق رو باختیم ما نبایید به همه نشون بدیم که ایرانیان تند خو وجنگ طلبند خصوصا الان که همه دارن برامون تبلیغ منفی میکنن خواهش میکنم از فدراسیون یک متخصص وروانشناس جهت ارامش تیممون بگیرن ما این تیم ملی عصبی رو دوست نداریم خواهشا چاپ کنید ممنون
  • امیر ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    دلیل همه این مسایل نداشتن سواد فرهنگ اخلاق و تجربه هستش
  • saiedeses ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    خخخخ مگه الکیه؟ فیفا پوستمون رو میکنه
  • محمد ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    منم با متنتون موافقم. این فقط باید یک مسابقه فوتبال باشه. کسایی که در این بازی با شعارهاشون و هو کردن هاشون توهین کردند، موقع تلافی کردن این کارا به اونا حق میدن؟! حالا بشینید و منتظر تلافی توهین باشید و اون موقع ژست حق به جانب نگیرید. ما حتی رسانه ملیمون هم به قطری ها توهین میکنه!!
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    یکی نیست به بعضی از دوستان بگه که فوتبال ملی ما جای تسویه حساب با بازیکنایی که حتی قطری هم نیستن نیست اینهمه هزینه ای که تو همون کشورا داریم می دیم کم نیست که فوتبالمون را هم قربانی اون می کنید و از همه بدتر چهره زشتی از ایرانیا نشون می دید به جای توجیه رفتار نامناسب بازیکنان و کادر فنی و تماشاچی و رسانه ملی و دادن نسبت بی غیرتی به بازیکنای تیم مقابل و ... به فکر ارائه یک رفتار در حد نام ایران باشیم غیرت این نیست که یقه گیری کنیم غیرت اونه که با تمام بی اخلاقی های تیم مقابل جانانه و بی ادعا برای تیم کشورت بجنگی .....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس