رئیس قوه قضائیه با هشدار به مسؤولان گفت: گاهی در اثر غفلت و بی‌توجهی به حقوق مردم، مستقلات مردم را به نام دولت سند می‌زنند و از عمده مشکلات استان مازندران همین است که گاهی به حقوق مردم تجاوز می‌شود.

به گزارش مشرق، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در اولین همایش ملی صیانت از وقف که صبح امروز در مجتمع فرهنگی میلاد برگزار شد، اظهار داشت: از خداوند می‌خواهیم ما را در جوار مضجع نورانی علی ابن موسی‌الرضا (ع) ما را با ائمه اطهار محشور و مأنوس با راه و روش ‌آن‌ها کند.

عضو مجلس خبرگان با بیان اینکه اولین تاثیر وقف برای خود شخص است و تاثیر بسیار زیادی بر رشد معنوی فرد دارد، تاکید کرد: این همایش فرصت مغتنمی برای تبادل نظر برای سه سازمان اوقاف، ثبت و مراتع و جنگل‌ها است.

آیت‌الله لاریجانی وقف را مربوط به اسلام ندانست و افزود: در وقف خصوصیتی است که ابعاد مختلفی دارد و مهم‌ترین بُعد معنوی آن عبادی بودن آن است.

وی با بیان اینکه وقف در آیات امیدوار کننده هم از باب مصداق انفاق بودن معنویت عظیمی را برای واقف و موقف ایجاد می‌کند، تصریح کرد: وقف از آنجایی که باقی می‌ماند و استفاده دائمی دارد، جهت‌های بسیاری دارد، هم جهتی برای رسیدگی به محرومین و هم جهتی برای تولید علم است که بسیار موثر واقع شده است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: پشتیبانی از مدارس در دنیا مسئله بزرگی است و وقف راه حل مهم و تاثیرگذاری برای پشتیبانی و حمایت از بودجه‌های مدارس و دانشگاه‌هاست.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه برای ترویج علم باید اوقافی داشته باشیم که وابسته به بودجه‌های دولتی نباشد، تصریح کرد: در وقف جهاد عظیمی وجود دارد و صیانت و نظارت از اوقاف حتی در اوقاف خاص وظیفه سازمان اوقاف است و نباید بر عهده قوه قضائیه گذاشت.

وی با اشاره به اینکه اوقاف زیادی در کشور وجود دارد که باید آزاد شود،خاطر نشان کرد: بسیاری از اوقاف هستند که هم موقف و هم واقف ناراضی است و باید مسائل آن را حل کرد که در این راستا قوه قضائیه از هر امکانی برای این هدف با همکاری سازمان‌های مختلف مضایقه نخواهد کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تثبیت واقفیت املاک را بسیار مهم عنوان و خاطر نشان کرد: امیدواریم آن 50 درصد از اراضی به زودی سنددار شود.

آیت‌الله آملی لاریجانی مدل حل اختلاف سازمان منابع طبیعی و اوقاف را الگویی برای سایر اختلافات دانست و گفت: این حل اختلاف مدل خوبی برای سایر اختلافات حاکمیتی و دستگاهی است و باید برای سایران الگو شود.

وی با اشاره به ایراد اعتراض‌ها و اشکالات توسط سازمان بازرسی افزود: برخی از استدلال و توصیه‌های این اعتراض‌ها درست نبوده اما ما پشتیبان شما هستیم تا شما کار کارشناسی را با دقت ادامه دهید.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: باید 200 هزار هکتار باقی مانده از اختلافات به زودی حل شود و سازمان ثبت کمک کند که 50 درصد باقی مانده از سندها را سند بزند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه سازمان ثبت چند سالی است علاوه بر وظایف محوله، به استفاده از نوآوری و فناوری‌های جدید اهتمام کرده است، خاطر نشان کرد: این سازمان با وجود کمبود بودجه و اعتبارات و آماده نبودن زیر‌ساخت‌ها کار بسیار مهمی را در پیش گرفته است.

وی با اشاره به اینکه یکی از کارهای بسیار خوب سازمان ثبت تصویربرداری از اسنادی است که بیش از 100 سال در سازمان ثبت وجود داشته است، گفت: تلاش‌های این سازمان در به کار گرفتن فناوری در ثبت اسناد و املاک بسیار مهم است که بسیاری از مفسده‌ها جلوگیری شده است چرا که در فاصله ثبت دستی و ثبت دفاتر ثبت بسیاری مفسده صورت می‌گرفت که با این روش جلوگیری شد.

رئیس قوه قضائیه سند کاداستر را فرصت مغتنمی برای کشف تعارضات و بارگذاری اطلاعات روی نقشه دانست و افزود: کاداستر دعاوی حقوقی را حل نمی‌کند اما در بسیاری مواقع کاداستر ظاهر کننده تعارضات و اختلافات است و پراکندگی کارخانه‌ها در فضای واقعی نقشه‌ها را میسر می‌کند.

آیت الله لاریجانی ادامه داد: نقشه‌ها برای رفع تعارضات بسیار اهمیت دارند و امیدواریم دولت بودجه‌ای مناسب برای سازمان ثبت قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از پرونده‌ها بی‌مورد تشکیل می‌شود، تصریح کرد: اگر دستگاه‌های اجرایی به موقع و درست وظیفه خود را انجام دهند بسیاری از پرونده‌ها مثل پرونده‌های حریم رودخانه‌ها تشکیل نمی‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پرونده 6 هزار هکتاری منابع طبیعی که اوقاف مدعی است 5 هزار هکتار آن وقف است، خاطر نشان کرد: این پرونده مشخص را به قوه قضائیه تحویل دهید تا ما به صورت ویژه آن را بررسی کنیم چرا که مرتع و جنگل هیچ‌گاه وقف نمی‌شود و متعلق به مردم است.

آیت‌الله لاریجانی تاکید کرد: حل اختلافات باید درون سازمانی باشد اما مسائل و مشکلات بسیاری وجود دارد.

وی با هشدار به مسؤولان منابع، اوقاف و ثبت گفت: گاهی در اثر غفلت و بی‌توجهی به حقوق مردم، مستقلات مردم را به نام دولت سند می‌زنند و از عمده مشکلات استان مازندران همین است که گاهی به حقوق مردم تجاوز می‌شود.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: نباید اصراری بر وقف باشد و اگر تایید وقف بودن مکانی محرز نشد اصراری بر وقف نباشد، گاهی اداره ثبت هم به این امر کمک می‌کند و زمین‌هایی که 200 سال سابقه کشت دارند موقوفه اعلام می‌کنند.

آیت‌الله لاریجانی با تاکید بر رعایت حقوق مردم افزود: تسریع برای حل مشکلاتی که اینگونه صورت گرفته باید انجام شود چرا که از طرفی تضییع حق مردم است و سازمان ثبت باید دقت کند هر آنچه که سازمان منابع گفت، گوش نکنند و خود تحقیق کنند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس