رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه بسیاری از افراد در دوره اصلاحات، قانون اساسی را به دلیل نگاه توحیدی آن قبول نداشتند،گفت:اگر نگاه توحیدی را با عمق قرآنی بپذیریم،تاثیرش در اقتصاد،دیپلماسی و فرهنگ را متوجه می‌شویم.

به گزارش مشرق، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در هفدهمین اجلاس سالانه سازمان بسیج اساتید که با عنوان همایش اقتصاد مقاومتی در جایگاه قدرت بین المللی جمهوری اسلامی در سالن صبای شهر مشهد برگزار شد گفت: در بند ۲۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی آمده است که چندین ابعاد اقتصاد مقاومتی به ویژه در زمینه‌های علمی، آموزشی و رسانه‌ای بسیار مهم است، حالا باید ببینیم که ما در قوای سه گانه چقدر به این اصول عمل کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: ما عادت کردیم که گاهی مباحث دنیایی‌تر و نظری‌تر را مطرح می‌کنیم اما برخی از امور اگرچه به موضوع اصلی اختصاص ندارد ولی تاثیرش بسیار زیاد است. به طور مثال مسئله نگاه توحیدی در بخش اقتصاد مقاومتی و اقتدار نظام و دیپلماسی کشور و همچنین مسائل داخلی بسیار مهم است.

آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: نگاه توحیدی در تمام شئون فردی و اجتماعی ما تاثیر عمیقی دارد البته این تاثیر در صورتی است که نگاه توحیدی را با عمق قرآنی بپذیریم آنگاه تاثیرش در بحث اقتصاد، روابط دیپلماسی و فرهنگ مشخص می‌شود.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: بسیاری از افراد که در دوره اصلاحات آمدند و از سکولاریسم دفاع می‌کردند قانون اساسی را قبول نداشتند زیرا قانون اساسی ما بر مبنای نگاه توحیدی است.

وی اضافه کرد: اصل دوم قانون اساسی که یکی از متقن ترین و پیشرو ترین قوانین اساسی است می‌گوید جمهوری اسلامی نظامی بر پایه ایمان بر ۶ مولفه است که اولین مولفه ایمان به خداست، در این قانون اختصاص حاکمیت و تشریح آن بسیار مهم است. به طوریکه در قانون اساسی، جمهوری اسلامی، نظامی براساس نگاه توحیدی است.

آملی لاریجانی گفت: اساس نظام سیاسی ما نگاه توحیدی است و این نگاه یک واقعیت است که اگر پدید بیاید برای انسان هم در زندگی فردی و هم اجتماعی در ابعاد مختلف مهم و اثرگذار است، نگاه توحیدی این است که ما بدانیم یک حقیقت بنیادی در عالم وجود دارد که تمام مخلوقات به او قائلند و هر کمالی از او می‌آید، در همه عوالم سلطان است و همه امور به او قائم است زیرا سلطنت او حقیقی است.

وی افزود: بر همه جا مسلط است و همه جا حضور دارد، همه چیز به او قائم است آنهم قیامی که در تمام موجودات مسلط می‌شود، اگر این گونه نگاه توحیدی داشته باشیم نگاهمان به امور اقتصادی و سیاسی هم عوض می‌شود ولی چشم می‌خواهد که این ها را در قرآن ببیند.

رئیس قوه قضائیه گفت: خداوند در همه چای قرآن هشدار داده است که ای بنده من اگر ذکر من را نکردی زندگی نکبت باری پیدا می‌کنیم ما چقدر این موضوع را گوش می‌دهیم.

وی افزود: در اوایل سوره حدید می‌گوید خداوند اول است آخر است ظاهر و باطن است، ما به این ها اذعان داریم ولی آیا دلمان به این حقیقت تسلیم شده است؟ اگر انسان موحد با چنین نگاهی باشد این انسان از قدرت دنیایی نمی ترسد زیرا همه چیز را در قدرت حق تعالی می‌داند.

آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: انسان مطیع حق تعالی از هیچ قدرتی نمی ترسد اولیای خداوند از چیزی خوف ندارند، انسان با نظام توحیدی از آمریکا و قدرت‌های استکباری نمی‌ترسد.

وی با اشاره به سخن امام خمینی مبنی بر اینکه آمریکا هیچ غطلی نمی‌تواند بکند گفت این سخن امام بسیار معنادار و عزت مندانه بود، واقعیت این است که انسان موحد همین گونه است حتی اگر آمریکا با بمب افکن این نقطه را هم بزند انسان موحد خوفی ندارد و سر تسلیم فرود نمی‌آورد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه انسان موحد در مسائل اقتصادی چشمش به آمریکا و اروپا نیست گفت: مقام معظم رهبری در رابطه با برجام گفتند که من اعتقادی ندارم که کشورهای سلطه گر اهل وفا باشند بلکه انسان موحد اینگونه است.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند نباید نگاهمان به دست آمریکا و اروپا باشد باید به خودمان متکی باشیم، رهبری به مدیران تاکید می‌کنند که نگاهتان فقط به خودتان باشد، انسان موحد از تحریم نمی‌ترسد.

آملی لاریجانی گفت: ما نمی‌گوییم انسان موحد فقط ذکر بگوید و مذاکره نکند بلکه باید مذاکره کنیم و تعامل داشته باشیم ولی نباید نگاهمان این باشد که رزقمان را آنها می‌دهند، باید به خودمان متکی باشیم، اگر این گونه شد که با خدا از هیچ چیز نترسیدیم آمریکا چه غلطی می‌تواند بکند؟این تفسیر فرمایش امام خمینی است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه امام خمینی با خدا از هیچ چیز نمی‌ترسید اظهار داشت: امام خمینی یک موحد بود و توحید را باور داشت. امام هرچه می‌فرمودند رجوع به حق تعالی بود.

وی با بیان اینکه علم خالی از ارزش نیست گفت در حال حاضر در فلسفه علم برخی فیلسوفان این حرف را باور ندارند حتی زمانی عده‌ای داشتند این حرف را به ما قالب می‌کردند که اقتصاد یک علم است و علم بی طرف است و نباید آن را با سخنانی ارزشی ترکیب کنیم.

وی افزود: در دولت اصلاحات برخی مشاوران اقتصاددان ۵۰۰ صفحه در رابطه با توسعه اقتصاد به دولت تحویل دادند و در بخشی از آن آوردند که اگر بخواهیم توسعه اقتصادی در کشور رخ دهد باید بحث ارزش‌ها را کنار بگذاریم.

وی ادامه داد مقام معظم رهبری از سال ۸۹ که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح شد به طور مستمر در سخنرانی‌های خود سیاست‌هایی را مطرح کردند که ما باید از آن سیاست‌ها اطاعت کنیم، انسان موحد باید در راه اطاعت امر الهی باشد.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: اگر بسیج ما و سپاه ما قدرت دارند و اگر توانستند آن بلا را بر سر ناوگان آمریکایی در خلیج فارس بیاورند جز با فیض حق تعالی نبوده است انسان باید به قرآن و مطالب عالی اهل بیت توجه خاص بکند

وی عنوان کرد: باید تاثیرات نگاه توحیدی شکافته شود وتا کسی نگوید ما سکولاریم و قانون اساسی را قبول داریم، چنین افرادی دروغ می‌گویند زیرا قانوان اساسی بر مبنای توحید است و نگاه توحیدی و تاثیراتش بر تمام عوالم وجود دارد.

آملی لاریجانی گفت: حتی در دانشگاه‌های ما کتاب‌هایی تدریس می‌شود که گاهی نگاه توحیدی را بیان نمی‌کنند، انسان موحد نباید این گونه فکر کند انسان موحد نگاهش به دنیا هم نگاه حقوقی است. و خداوند در قرآن به ما هشدار داده است که حواسمان جمع باشد چقدر به آنچه قرآن آن را لهو و لعب می‌داند مشغول شده‌ایم، قرآن هشدار داده است که مواظب باشیم اموال و اولادمان ما را از ذکر حق باز ندارد.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • یک اصلاح طلب ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    متاسفانه همه مدعیان خط امام در دوره اصلاحات از سکولاریسم دفاع می‌کردند و قانون اساسی را قبول نداشتند
  • یک زرتشتی ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    خدا خالق ما است و خالق همه جهانانیان اما چشم ما به دست بندگان ثروتمند و یا کشورهای قدرتمند است. که اشتباه است این نگاه توحیدی نیست
  • سید محمد ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    من که در زمان اصلاحات قانون اساسی را قبول داشتم به بقیه کاری ندارم
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    مردم از اصلاح طلبان خاطره خوبی ندارند
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    اعتماد به آمریکا نشانه ساده لوحی است
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    دوران تلخی بود دوران اصلاحات :(
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    احسنت
  • ناشناس ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    نتیجه توسعه اقتصادی در دولت اصلاحات واردات کالاهای بنجل چینی بود .
  • ناشناس ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    قانون گریزی اصلاح طلبان در فتنه سال 88 هم اثبات شد.
  • سید ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    اونوقت انسان موحد باید بجای بوئینگ و ارباس از برادر روسیه آنتونوف بخره ؟؟؟
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    پیش به سوی آفریقا ، پیش به سوی آمریکای لاتین ، یپش به سوی روسیه و چین . مرگ بر آمریکا و تمام اروپا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس