محمدامین همدانی مسئول خانه پویانمایی انقلاب اسلامی به تشریح فعالیت های این خانه با ساخت سالانه ۱۰۰ دقیقه تولید، پروژه های سینمایی و تلویزیونی و همکاری های بین المللی پرداخت.

به گزارش مشرق، اولین نشست خبری خانه پویانمایی انقلاب اسلامی امروز سه شنبه نهم شهریورماه با حضور محمدامین همدانی مدیر این خانه و همچنین اصحاب رسانه در سازمان اوج برگزار شد و همدانی به تشریح فعالیت های این خانه در طول چند سال فعالیت آن پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به دغدغه شروع به کار این خانه عنوان کرد: خانه پویانمایی انقلاب اسلامی با دغدغه ای که در حوزه انتقال پیام با استفاده از ابزارهای نوین و روش های جدید رسانه ای داشت از سال ۹۰ آغاز به کار کرد. ماموریت اصلی این خانه اعتلای سطح انیمیشن کشور بود که نسبت به آن ظلم بسیاری صورت گرفته است. انیمیشن یکی از ابزارهای انتقال پیام خصوصا مفاهیم مرتبط با کودک و نوجوان است و این مساله دغدغه اصلی تاسیس خانه انیمیشن بود.

همدانی با اشاره به غفلت از انیمیشن در کشور تصریح کرد: انیمیشن هیچ تشکل و صنف مشخصی برای تصمیم گیری و تعیین نرخ ها و همچنین پیشبرد و ایجاد صنعت راهبردی در کشور ندارد. ظلم عجیبی در جشنواره ها نسبت به انیمیشن صورت می گیرد و به طور مثال شاهد بودید که هشت انیمیشینی که سال گذشته به جشنواره فیلم فجر راه یافتند با چه مشکلاتی مواجه شدند. درحالیکه در دنیا به این شکل نیست و انیمیشن همیشه جزو چند صنعت اصلی بوده است. غفلتی که نسبت به این حوزه پیش آمده بود، باعث شد تا بخواهیم آن را در کشور به جایگاه اصلی خود ارتقا دهیم و فکر می کنم این ابزار جایگاه بی نظیری در نهادینه کردن فرهنگ برای کودکان دارد.

مدیر خانه پویانمایی انقلاب اسلامی درباره فعالیت های این خانه توضیح داد: خانه پویانمایی سالانه بیش از ۱۰۰۰ دقیقه تولید دارد. ماموریت اصلی این خانه این نیست که خودش به تولیدات ورود کند و اغلب تولیدات از موسسات هستند که خانه با قرار دادن رندرفارم، ایجاد بسترهای آموزشی، ارایه پیش تولید و... به تیم های تولید کمک می کند تا به تولید بهتری برسند. این میان مهمترین فعالیت ما تولیداتی است که در دل تحقیق و توسعه رخ می دهد. به طور مثال رندرفارم طبق همین فرایند به تولیداتی مثل «فهرست مقدس» و «شاهزاده روم» کمک کرده است و «فهرست مقدس» که علاوه بر موفقیت در جشنواره های داخلی ۲۰ افتخار بین المللی هم دارد به دلیل بهره گیری از این فرایند تحقیق و توسعه بوده است.

وی به موسسه «صبیان» برای تولید این انیمیشن ها اشاره و عنوان کرد: این موسسه یکی از مجموعه های ماست که با هدف تولید صنعتی تاسیس شد و با به روز کردن فرایند تولید روزی یک قسمت ۷ دقیقه ای به شبکه کودک و نوجوان تحویل می دهد. این موسسه علاوه بر سرعت بالا در ساخت کیفیت و قیمت مناسب را هم حفظ کرده است.

این تهیه کننده و کارگردان حوزه انیمشن با اشاره به ظرفیت های این حوزه گفت: قیمت تولید انیمیشن در ایران ظرفیت بازاریابی و ارایه محتوا را در این قالب برای ما فراهم می کند و فروش محصولات داخلی در بازارها یکی از کارهایی است که خانه پیگیر آن است. بعد از اتمام ساخت «فهرست مقدس» ما پیشنهادات زیادی از ارگان ها و حتی بخش خصوصی برای تولید سینمایی بعدی خود داشتیم اما این بار خواستیم زمانی مجزا برای تولید انیمیشن در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: اکنون هم خانه پویانمایی برای تولید پنج فیلم با پنج تیم در حال کار است و قرار است هر کدام از این فیلمنامه ها ابتدا به صورت استوری ریل دیده شوند و بازخوردها گرفته شود و بعد از آن استارت تولید کار زده شود. یکی از این فیلم ها که در تدارک ساخت آن هستیم با نام موقت «پسر دلفینی» مطرح است که پروژه ای دیدنی خواهد بود و در خلیج فارس هم اتفاق خواهد افتاد.

 مدیر خانه پویانمایی انقلاب اسلامی فعالیت دیگر این خانه را در حوزه کمک به تولیدات شبکه کودک و نوجوان دانست و بیان کرد: از دیگر ماموریت های ما کمک به تولیدات مرکز اوج کودک و نوجوان و شبکه کودک و نوجوان است چراکه بستر این شبکه با سه کانال برای سنین مختلف این امکان را فراهم می کند که تولیدات وسیعی در اختیارشان قرار بگیرد.

وی با اشاره به همکاری های بین الملیل نیز گفت: ما سفارش هایی در حوزه آثار خارجی کوتاه هم داشته ایم و فکر می کنم این همکاری ها در آینده وسعت بیشتری خواهد داشت.

همدانی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اتاق فکر این شبکه و همچنین تکنیک ساخت آثار که بیشتر از ساختار هالیوودی بهره گرفته است، یادآور شد: انیمیشن برای ما یک ابزار است که برای ارایه محتوا و پیام از آن استفاده می کنیم. تصویر خوب با تصویر هالیوودی متفاوت است و نباید مساوی گرفته شوند و ما به دنبال تصور خوب هستیم. کارهایی مثل «فهرست مقدس» که حرف بین المللی دارد از استانداردهای سینما تبعیت می کند. به طور مثال تکنیک «اغراق مبتنی بر واقعیت» تاکنون در سینمای ایران تجربه نشده بود.

وی درباره موضوعات تولیدی این خانه و اقدامات پیش رو توضیح داد: ما با دانشگاه های هنرهای زیبا، تهران و... جلسات متعددی داریم تا بتوانیم فاصله حوزه نظری با تولید را کاهش دهیم در حوزه ساخت انیمیشن اولین ضعف بزرگ ما فیلمنامه است و دوم اینکه استودیوهای پایدار نداریم که باید در این زمینه ها تلاش بیشتری صورت بگیرد.

کارگردان انیمیشن «فهرست مقدس» درباره اینکه این خانه امسال در جشنواره فیلم فجر چه تولیداتی دارد، بیان کرد: خانه پویانمایی برای فجر امسال کاری ندارد البته متتظر هستیم تا «فیل شاه» که محصول دوم تیم تولیدکننده «شاهزاده روم» است به جشنواره فیلم فجر امسال برسد.

وی درباره حمایت ها نیز عنوان کرد: ما انتظار حمایت های دولتی را نداریم و تنها می خواهیم اجازه دهند تا انیمیشن به خوبی دیده شود. همانطور که گفتم سال گذشته اتفاقات زیادی برای انیمیشن های جشنواره فیلم فجر رخ داد، سیمرغی اختصاص داده نشد و حتی در «هفت» گفتند که انیمیشن هم می خواهد ادعای سیمرغ داشته باشد و اینها نشان می دهد که این حوزه هنوز جا نیفتاده است. با این حال انیمیشن نیاز به جایزه ندارد وتنها می خواهیم به خوبی دیده شود.

همدانی در پایان درباره ظرفیت انیمیشن برای رقابت با کشورهای عربی عنوان کرد: انیمیشن ابزاری است که مرز نمی شناسد و ما همیشه خلاء بازاریابی داشته ایم. در کشورهای دیگر برای تولید و تبلیغات هزینه های بسیاری انجام می شود، تولیدات ما بک یک میلیارد انجام می شود و آثار آنها حداقل با ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار به تولید می رسد و به همین میزان هم هزینه تبلیغات انجام می شود. البته تولیدات ما در مقایسه با کشورهای عربی یک سر و گردن بالاتر است و اگر موضع سیاسی در مقابل آثار ایرانی نگیرند می توانیم قرارداد ببندیم.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس