کد خبر 624827
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱

آیین رونمایی از مستند «پرونده ناتمام» رمزگشایی از پرونده انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت محمدعلی رجایی شامگاه دوشنبه با حضور برخی از مبارزان دوران انقلاب، فعالان سیاسی، پژوهشگران تاریخ انقلاب ،استادان حوزه و دانشگاه، هنرمندان و مردم در محل تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش مشرق، آیین رونمایی از مستند 'پرونده ناتمام' با استقبال پرشور خانواده شهدا و جانبازان و به ویژه خانواده های شهدای ترور و جوانان همراه بود به گونه ای که تالار دو طبقه سوره حوزه هنری که گنجایش 400 نفر را دارد دیگر جای خالی نداشت و شمار زیادی از حاضران به شکل ایستاده به تماشای این مستند ارزشمند نشستند.

حجت الاسلام حمید روحانی مورخ انقلاب، رییس بنیاد تاریخ پژوهی و استاد حوزه و دانشگاه ، دکتر حسن عباسی مدیر اندیشکده یقین مرکز بررسی های دکترینال، حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی و مسعود ده نمکی کارگردان سینما در این مراسم در باره این فیلم ، جریان نفاق در دهه 60 و همچنین تهدیدهایی که در زمان حاضر از ناحیه نفاق و نفوذ متوجه نظام و انقلاب است سخنرانی کردند.

مستند پرونده ناتمام حاصل بیش از پنج سال پژوهش در باره انفجار دفتر نخست وزیری ، پیچیده ترین پرونده امنیتی تاریخ انقلاب اسلامی است.

برخی از شاهدان، مطلعان و متهمان این پرونده علی رغم پیگیری های متعدد حاضر به مصاحبه تصویری نشده اند.

این مستند که توسط جواد موگویی کارگردان جوان ساخته شده به پرسش های زیادی که برای عموم مردم و به ویژه نسل های دوم ، سوم و چهارم انقلاب مطرح است و تا کنون بی پاسخ مانده پاسخ می دهد.

کارگردان مستند 'پرونده ناتمام' در این مستند 55 دقیقه ای تلاش کرده تا پاسخ به پرسش هایی مانند: عامل شهادت رجایی و باهنر که بود؟،چرا پرونده انفجار دفتر نخست وزیری ناتمام ماند؟ آیا شهادت آیت الله قدوسی دادستان کل کشور در زمان رسیدگی به این پرونده اتفاقی بود؟ چرا برخی از متهمان انفجار حاضر به پاسخگویی درباره این ماجرا نیستند ؟ ، متهمان انفجار نخست وزیری اکنون چه می کنند؟ و مسعود کشمیری کیست؟ را در اختیار مخاطب قرار دهد.

 *******
مجموعه مستند "داستان یک پایان" مروری بر تاریخ 50 ساله گروهک منافقین است که سیر شکل‌گیری سازمان مجاهدین خلق و انشعاب آن در این مستند بررسی می‌شود.

مستند "داستان یک پایان" روایتی است از سركردگی مسعود رجوی بر سازمان منافقین که در شش قسمت چگونگی این امر را از بدو تشکیل سازمان تا آخرین روزهای سركردگی او را به تصویر می‌کشد.

کارگردانی این مستند شش قسمتی را که از محصولات خانه مستند انقلاب اسلامی است، علیرضا خوشنویس برعهده دارد و مهدی محمدی تهیه‌کننده این اثر است.
{$sepehr_media_1735832_400_300}
قسمت اول این مستند با نام "آغاز نافرجام" و به تشکیل این گروهک تحت عنوان سازمان مجاهدین خلق ایران در سال 44، دستگیری گسترده اعضا در سال 50، ترورهای درون گروهی سال 54 مانند ترور مجید شریف واقفی، ریاست مسعود رجوی بر اعضای زندانی گروهک و ... می‌پردازد.

قسمت دوم که "افتادن نقاب" عنوان گرفته همراهی این گروهک با جریان انقلاب، تلاش رجوی برای شراکت در حکومت جمهوری اسلامی، جنگ مسلحانه در سال 60 و ترورهای گسترده مسئولان و مردم را مد نظر قرار داده است.

قسمت سوم با نام "لشکرکشی تا کمینگاه" نیز به استقرار منافقین در عراق، انجام چند عملیات نظامی برای صدام، شکست عملیات فروغ جاویدان می‌پردازد.
 {$sepehr_media_1735833_400_300}
قسمت چهارم "تولد یک فرقه" موضوع  تبدیل گروهک منافقین به یک فرقه در سال‌های پس از جنگ را بررسی کرده و قسمت پنجم "اسیر در زنجیر دروغ" نیز به بررسی ساز و کارهای فرقه‌گرایی در این گروهک می‌پردازد.

قسمت ششم و پایانی این مستند نیز که "پایان یک رؤیا" نام گرفته، به بررسی نقش زنان در گروهک منافقین و تعامل رجوی با آنان و سرنوشت مبهم مسعود رجوی می‌پردازد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس