کد خبر 624792
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سه‌شنبه 18 آبان 1395 برابر با هشتم نوامبر 2016 برگزار خواهد شد. هر یک از دو نامزد دمکرات و جمهوری‌خواه (هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ) که بتواند 270 الکترال کالج را از مجموع 538 الکترال کالج به دست آورد، به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا سوگند یاد خواهد کرد.

 به گزارش مشرق، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سه‌شنبه 18 آبان 1395 برابر با هشتم نوامبر 2016 برگزار خواهد شد. هر یک از دو نامزد دمکرات و جمهوری‌خواه (هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ) که بتواند 270 الکترال کالج را از مجموع 538 الکترال کالج به دست آورد، به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا سوگند یاد خواهد کرد.

در این میان رقابت‌های انتخاباتی، کاستی‌ها و نواقص نظام حاکم بر این کشور را بیش از پیش آشکار کرده است. کلینتونِ دمکرات که نامزد حاکمیت به حساب می‌آید، در اغلب سخنرانی‌های خود از عملکرد نظام سیاسی آمریکا دفاع می‌کند و رقیب را شدیداً مورد نکوهش قرار می‌دهد. هر چند که در اندک مواردی هم، پیشنهاداتی را به عنوان برنامه ارائه کرده است. در سوی دیگر دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، به رغم اظهارات نژادپرستانه و خودخواهانه‌اش علیه مهاجران و به ویژه مسلمانان، خود را به عنوان «مبارز» جهت «تغییر مسالمت‌آمیز رژیم» معرفی می‌کند و مدعی است نه تنها علیه نامزد دمکرات­ها ‌(هیلاری کلینتون) بلکه علیه فساد نظام حاکم بر آمریکا که هم دمکراتها و هم جمهوری‌خواهان مسبب آن هستند، تلاش می‌کند. ترامپ، رسانه‌های آمریکایی (از جمله سی ان ان) را ابزار نظام فاسد حاکم معرفی می‌کند و می‌گوید این رسانه‌ها واقعیات را جعل می‌کنند تا منافع عده‌ای خاص را پشتیبانی نمایند.

در دو هفته گذشته چند محور در سخنان ترامپ بیش از بقیه اظهارات او واکنش در پی داشت: ترامپ از احتمال تقلب در انتخابات آمریکا گفت و تاکید کرد اگر تقلب صورت نگیرد، در انتخابات پیروز خواهد شد. این نامزد جمهوری‌خواه با این استدلال که هیلاری کلینتون با متمم دوم قانون اساسی این کشور، در خصوص حق شهروندان برای داشتن سلاح گرم، مخالف است، از حامیان این متمم خواست مانع انتخاب کلینتون شوند. ترامپ همچنین اعلام کرد باراک اوباما و هیلاری کلینتون بنیانگذاران داعش هستند. با این حال، اندک زمانی بعد، ترامپ که به «دمدمی مزاج» بودن معروف است، تحت فشار رسانه‌ها و مقامات آمریکایی مجبور شد از سخنان خود درباره ضرورت اقدام حامیان سلاح علیه کلینتون و نقش اوباما در پیدایش داعش عقب‌نشینی کند. هر چند که هنوز بر سر موضع خود مبنی بر احتمال تقلب در انتخابات آمریکا ایستاده است.

هیلاری کلینتون اما، با اطمینان خاطر از حمایت مقامات و رسانه‌های آمریکایی و با خونسردی تمام به اظهارات ترامپ واکنش نشان می‌دهد. نامزد دمکراتها که با استفاده از ایمیل شخصی در دوران تصدی وزارت امور خارجه، خطایی امنیتی مرتکب شده است؛ به لطف قاضی آمریکایی از شهادت رسمی در پرونده ایمیل‌هایش معاف شد تا مجبور نشود دروغهای سابق خود را در این زمینه تکرار و دردسری تازه ایجاد کند.

نظرسنجی‌ها حاکی از بی‌اعتمادی مردم به هر دو نامزد است، اما در هفته‌های اخیر مواضع هیلاری کلینتون بر دونالد ترامپ ترجیح داده شده است که البته دلایل این برتری قابل بحث و بررسی جداگانه است. اکنون ترامپ نماد «وحشت و هراس» و کلینتون نماد «فریب و دروغ» برای دستیابی به ریاست جمهوری آمریکا با هم رقابت می‌کنند؛ تفاوت اینجاست که حتی حزب جمهوری‌خواه که ترامپ را معرفی کرده است، از پیروزی او بیم دارد و امیدوار است این نامزد پرخاشگر به هر شکلی چه به وسیله مثلث «کلینتون، رسانه‌ها و متنفذان» و چه با رأی مردم متوقف شود. به هر حال فریب، دیرتر و کمتر از هراس چهره خود را آشکار می‌سازد.

در متن پیش رو رخدادهای انتخاباتی آمریکا در نیمه دوم مردادماه بررسی شده است. خبرگزاری صدا و سیما منبع اصلی این بررسی است که خود این منبع از منابع خارجی و داخلی برای انعکاس اخبار استفاده کرده است. لازم به ذکر است ترامپ کماکان پدیده این دوره از انتخابات است و بر همین اساس، رسانه‌ها اخبار مربوط به وی را بیشتر بازتاب داده‌اند.
 
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس