وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بعضی‌ها خیال می‌کنند کار ارشاد فقط کنسرت است و به هیچ‌یک از کارهای خوب ارشاد اشاره نمی‌شود، گفت: در زمینه کنسرت‌ها نهایت دقت صورت می‌گیرد تا موازین شرعی و حساسیت‌های منطقه‌ای رعایت شود.

به گزارش مشرق، «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما که همزمان با هفته دولت هر شب به یکی از وزرا اختصاص دارد، پیرامون حوزه سینما، موسیقی، مطبوعات، کتاب و فضای مجازی به مواردی اشاره کرد.

جنتی در این برنامه ضمن اشاره به ولنگاری فرهنگی و تهاجم فرهنگی، دو موضوعی که مقابله با آن‌ها مورد تأکید مقام معظم رهبری است و در دیدار اخیر هیأت دولت با ایشان نیز مطرح شد، اظهار داشت: رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان با هیأت دولت بحث ضعفی که در حوزه آفند و پدافند داریم را مطرح کردند، ما باید خاکریز فرهنگی برای سد کردن نفوذ فرهنگی دشمن داشته باشیم. باید آنقدر برنامه‌های مثبت تولید کنیم که دشمن را به عقب برانیم.

وزیر ارشاد ضمن بیان اینکه بخش قابل توجهی از جامعه استفاده کننده از شبکه‌های ماهواره‌ای هستند، گفت: در تهران بیشتر و در شهرهای دیگر کمتر از شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده می‌شود. از سوی دیگر باید دانست فضای مجازی ما باز است خصوصاً شبکه‌های اجتماعی. البته برخی هم فیلتر هستند که آنها نیز با فیلترشکن به راحتی در دسترس مخاطب قرار می‌گیرد. اینها مواردی هستند که از خارج تأثیرات خود را می‌گذارند. در داخل هم عناصری در حال نشر الگوهایی هستند در این زمینه رفت و آمدهایی به خارج را شاهدیم. تعدادی به کشورهای همسایه رفته و آموزش مدلینگ دیده و زیرزمینی در کشور این کار را انجام می‌دهند. این عده‌ با لباس و آرایش نامناسب سعی در نشر آن در جامعه دارند یا حتی گروه‌های موسیقی زیرزمینی.

وی با بیان اینکه در حوزه کتاب هم به میزان وسیع آثاری منتشر می‌شود، به سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته حدود 80 هزار عنوان کتاب چاپ شده اما در کنار این تعداد چاپ شده شاهد رمان‌های مبتذلی هم بودیم که به آنها اجازه انتشار داده نشد. هرچند در اداره کتاب بررسی‌های بخش نشر به دقت‌ موارد را نظارت می‌کنند اما ممکن است چند پاراگراف از زیر دست‌شان در برود اما در سایر موارد نظارت شده است و در حوزه رمان مقابل انتشار برخی داستان‌های مبتذل و عرفان‌های کاذب را گرفته‌اند.

جنتی در ادامه به حوزه موسیقی اشاره کرد و ضمن تأکید بر ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی برای خواننده، نوازنده و حتی تماشاچیان گفت: شیوه‌نامه‌ای برای این سه گروه ابلاغ و حدودها مشخص شده است اما می‌بینیم گروه موسیقی کاملاً برای اجرا آماده و به موارد آگاه است. اما تماشاچی‌هایی با آرایش و لباس نامناسب حضور می‌یابند و گاهی این موارد مورد اعتراض قرار می‌گیرد. اغلب اعتراض‌ها نیز در مورد عدم رعایت حدود از سوی تماشاچیان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مقابله با نفوذ و تهاجم فرهنگی همچنین اجرای درست فرهنگ در جامعه را نیازمند عزم ملی دانست و با بیان اینکه این امری نیست که انتظار داشته باشیم ارشاد با کتاب و فیلم و سایر ابزار خود به تنهایی با آن مقابله کند، گفت: همه نهادها باید پای کار بیایند. در این راستا صداوسیما بیشترین نقش را دارد، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات اسلامی قم، مؤسسات فرهنگی و... هر یک مسئولیت دارند.

این مقام مسئول در ارشاد با تأکید بر اینکه بیش از 5هزار مؤسسه فرهنگی مجوز فعالیت گرفته‌اند، گفت: وظیفه این مؤسسات در قبال سالم‌سازی جامعه بسیار سنگین است. اما مشکل عمومی این است که این تعداد مراکزی که وجود دارد یکجا هماهنگ نمی‌شود اما باید هماهنگی‌هایی صورت بگیرد.

جنتی به شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و با بیان اینکه از ابتدای سال با توجه به عنوان اقتصاد مقاومتی زمینه گفتمان‌سازی و تبادل‌نظر در شورا فراهم شده است، افزود: شورای فرهنگ عمومی در بحث مباحث نظری موفق بوده است.

وی ضمن تأکید براینکه در حوزه سینما تلاش داریم فیلم‌های ارزشی را مورد حمایت قرار دهیم، تصریح کرد: ارشاد هرگز فیلم‌هایی که اعتقاد به ارزشی بودن آن ندارد در زمینه‌های مختلف حمایت نخواهد کرد بلکه تنها بر محتوا نظارت خواهد داشت.

وزیر ارشاد به یارانه مطبوعات اشاره کرد و توضیح داد: به مطبوعات یارانه می‌دهیم و روی محتوا نظارت می‌کنیم.

جنتی در ادامه به موضوع پرحاشیه کنسرت‌ها که این روزها در جامعه بسیار مطرح می‌شود اشاره کرد و گفت: بنده یکی از عوامل دامن زدن به موضوع کنسرت‌ها را سایت‌های بدون شناسنامه می‌دانم. اینها به مسائل دامن می‌زنند. هر چند برخی فکر می‌کنند کار ارشاد فقط برگزاری کنسرت است اما ما در حوزه‌های آموزشی، نیروهای جوان، کتاب، سینما، مؤسسات علمی و کاربردی فرهنگ و هنر و... مجموعه فعالیت داریم. در زمینه کنسرت نهایت دقت صورت می‌‌گیرد تا موازین شرعی و حساسیت‌های منطقه‌ای رعایت شود. اما برخی فقط به لغو فلان کنسرت دامن می‌زنند. گاهی از من یا از معاونینم مرتب سؤال می‌کنند و سعی در دامن زدن به مسئله دارند در حالی که این طور نیست.

وی افزود: موسیقی پاپ در بسیاری شهرستان‌‌ها اجازه اجرا ندارد و بنا بر آمار در طول سال در استان‌های بزرگ حدود 300 کنسرت برگزار می‌شود. اما در 5 ماهه گذشته تنها 9 کنسرت در کشور لغو شده است. گاهی دیده می‌شود کنسرت‌های بدون مسئله لغو می‌شوند حتی خواننده‌های آنها نیز مورد تأیید نظام هستند و گاهی تیتراژ‌های فیلم‌ها را می‌خوانند اما مسئولان قضایی و ائمه جمعه به حواشی کنسرت نقد دارند نه خود کنسرت. اینکه گاهی سروصدا می‌شود به دلیل این است که کنسرت‌هایی که هیچ مشکلی ندارند لغو می‌شود. در زمینه کنسرت‌ها با مسئولان قضایی و ائمه جمعه مذاکراتی می‌شود اما رسانه‌ای نمی‌شود.

وزیر ارشاد به تشکیل صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران اشاره کرد و گفت: در گذشته این صندوق تأمین مالی می‌شد اما از زمان تشکیل دولت یازدهم شاهد بدهی‌های پیشین به سازمان تأمین اجتماعی بودیم حدود 30 تا 40 میلیارد تومان صندوق به سازمان بدهی داشت. ولی باید چاره‌ای می‌اندیشیدیم تا اعضا به درستی عضو باشند از این‌رو ابتدا پالایش کامل صورت گرفت. در حوزه سینمایی افراد توسط سازمان سینمایی، در حوزه روزنامه‌نگاران افراد در حوزه معاونت مطبوعاتی و... باید مورد تأیید باشند. از این‌رو پس از پالایش در حال حاضر 47 هزار نفر عضو صندوق هستند. 30 هزار نفر نیز از بیمه تأمین اجتماعی برخوردارند و تعداد قابل توجهی از بیمه تکمیلی استفاده می‌کنند و هنرمندان پیشکسوت علاوه بر بیمه تکمیلی از صندوق، مستمری دریافت می‌کنند.

جنتی به دو فیلم پرحاشیه به نام «قصه‌ها» و «50 کیلو آلبالو» نیز اشاره کرد و پیرامون «قصه‌ها» اظهار داشت: فیلم قصه‌ها در داخل کشور اکران شد؛ مشکلی هم نداشت فیلم را ما تأیید کردیم شورای نظارت بر نمایش هم تأیید کرد و پس از آن اکران شد در خارج هم رفته مشکلی نداشته است.

وزیر ارشاد پیرامون فیلم «50 کیلو آلبالو» گفت: ابتدا شورای نمایش فیلم را تأیید کرد و اکران شد اما پس از اکران دیدیم انتقادات بسیاری وارد می‌شود؛ درخواست کردم فیلم را شخصاً‌ ببینم پس از آن حس کردم بخشی از اشکالات وارد است لذا مطرح کردم که اگر قبل از اکران فیلم را دیده بودم اجازه اکران نمی‌دادم ولی از پرده نمایش فیلم پایین کشیده نشد.

وی در پایان سخنان خود به واگذاری ممیزی به ناشران که از ابتدای ورودش به ارشاد آن را مورد توجه قرار داده بود اشاره کرد و با بیان اینکه ناشران آن را نپذیرفتند، گفت: ممیزی از نظر قانونی برعهده ارشاد است و ارشاد نمی‌تواند از این مسئولیت شانه خالی کند. در ابتدای کار شاید ماه‌های اول ورودم نظریه‌ای وجود داشت که ممیزی قبل از چاپ کتاب را به ناشران واگذار کنیم و پس از انتشار ما هم ممیزی داشته باشیم اما دیدیم ناشران زیر بار نمی‌روند و می‌گویند ارشاد می‌خواهد سانسور را به ما واگذار کند اما اینگونه نبود. هیأت نظارت بر نشر، ناظر بر نشر کتاب هستند.

وزیر ارشاد افزود: ما تعدادی از ناشران با سابقه داریم که ضوابط را می‌دانند، هیأت علمی دارند که ضوابط ارشاد و قانون را می‌دانند و عمل می‌کنند از این دست از ناشران در عمل صلاحیت خود را نشان داده‌اند. از این‌رو اعلام شد ناشران هیأت علمی خود را اعلام و پس از تأیید کار را آغاز کنند. هرچند کتاب‌های برخی شخصیت‌های حوزوی قابل ممیزی نیست. چرا که اینها شخصیت علمی برجسته هستند که کتاب این افراد گاهی بیش از 30 بار به چاپ رسیده است و امثال اینها را چه کسی می‌خواهد ممیزی کند و باید دانست این آثار یک روزه مجوز می‌گیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    1 0
    کارنامه شما در وزارت ارشاد اصلا خوب نیست وضع فرهنگ جامعه بسیار خراب است یا بهتر است بگوییم خلاصه شده در کنسرت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس