رئیس پیشین هیات تکواندو استان تهران با واکاوی دلایل ناکامی تیم ملی تکواندو در مسابقات المپیک ریو و حواشی ایجاد شده، گفت: روشی که آقای پولادگر در پیش گرفته روشی بسیار قدیمی و منسوخ است.

تکواندو نیاز به خونی تازه داردبه گزارش مشرق، تیم ملی تکواندو ایران در بخش مردان با سه نماینده در المپیک ۲۰۱۶ برزیل شرکت کرد و در نهایت بدون کسب مدال روز جمعه به تهران بازگشت. در چند روز اخیر بسیاری از کارشناسان و قهرمانان سابق تیم ملی تکواندو عملکرد تیم ملی در ریو را نقد کردند. 

جمشید سهرابی داور بین المللی تکواندو که قضاوت در بازیهای آسیایی را در کارنامه دارد و بیش از ۱۰ سال مسئولیت هیات تکواندو استان را برعهده داشت در گفتگویی عملکرد تکواندو در ریو را از جهات مختلف مورد بررسی قرارداد. گفتگو با این پیشکسوت تکواندو را که حاوی نکات مهمی است را بخوانید:

*: عملکرد تیم ملی در المپیک ۲۰۱۶  ریو را  چگونه ارزیابی می کنید ؟ 

 قبل از هر چیز باید به دختر  شایسته تکواندو ایران، کیمیا علیزاده و تمام بانوان سرافراز کشورمان کسب اولین مدال المپیکی تاریخ ورزش بانوان را  که انصافا حلاوت خاص و متفاوتی با خود به ارمغان آورد و همچنین به تمام مدال آوران پرافتخار کاروان و همه ورزشکارانی که شایستگی های خود را به تلاش بیاد ماندنی نمایش دادند ولی از رسیدن به مدال بازماندند تبریک بگویم.

ضمن خسته نباشید به اعضای کادر فنی و ملی پوشان ایران که علیرغم تمام تلاش و شایستگی موفق به کسب مدال نشدند باید عرض کنم نتایجی که در ریو توسط تکواندو ایران رقم خورد بسیار ناامید کننده بود. این حرف بدان معنا نیست که زحمات کادر فنی و ملی پوشان نادیده گرفته شده یا خدایی ناکرده آنها توانایی کسب مدال را نداشتند، ولی بررسی عملکرد تیم ملی نیازمند کنار هم قرار دادن پارامترهای زیادی است.

در این مورد هم باید به نحوه  انتخاب ملی پوشان، روش های تمرینی، استراتژی کادر فنی، سیاستهای مدیریتی فدراسیون بعد از المپیک ۲۰۱۲ لندن تا زمان اعزام به ریو، جو حاکم بر فضای تمرینی ملی پوشان، نوع نگاه ملی پوشان به مدال آوری در المپیک، خط فکری که فدراسیون به ملی پوش‌ها و کادر فنی القا می کند، توجه خاصی داشت.

مسئله اینجاست که اگر بخواهیم از این اتفاق به راحتی و در حد چند تیتر، خبر و  سخنان جنجالی که این روزها  بشدت در فضای مجازی در حال انتشار است بگذریم ، عملا در حق تکواندوی این مملکت ظلم کردیم .

* فکر نمی کنید شروع کننده این جنجال فدراسیون بود؟ مزدور خطاب کردن دو ایرانی، بدون در نظر گرفتن درست یا غلط بودن تصمیم آنها؛ که هر کدام حتما دلایلی برای کار خود دارند آن هم با چنین ادبیاتی به نظر شما تحریک اذهان عمومی به سمت توجیه شکست نیست؟

- بنده نیز از شنیدن این حرف شوکه شدم ، البته نه در این چند روز گذشته ! بلکه ۵ ماه پیش.

* بیشتر توضیح می دهید ، چرا از ۵ ماه قبل؟

- روابط عمومی فدراسیون در روز پایانی سال ۹۴ اقدام به انتشار یک ویدئو  از سخنان سید محمد پولادگر در یک سامانه کرد تا وی به منتقدان  عملکرد تیم ملی در مسابقات مکزیک پاسخ دهد.  بعد از تماشای این ویدئو  واقعا متاسف شدم از اینکه رئیس فدراسیون چگونه یک طرفه و  کاملا غیر منصفانه در خصوص رضا مهماندوست اظهار نظر کرده است.

جملات و انتقادات پولادگر  شامل تمام افراد، رسانه ها حتی صدا و سیما بود که چرا از فدراسیون تکواندو انتقاد می کنند! با توجه به شناختی که از ایشان داشتم ، شاید دور از انتظار نبود و دقیقا فرضیه ما را تایید کرد که ایشان از آن روز دقیقا می دانست که چه کاری را انجام می دهد. به همه مردم توصیه می کنم این فیلم را یکبار  ببینند. با دیدن آن متوجه خواهند شد که حرفهای چند روز قبل وی تنها از روی عصبانیت و فشار لحظه ای نبوده  بلکه متاسفانه کاملا ریشه ای و دنباله دار بوده است.

به همین دلیل عذرخواهی ایشان را یک روز بعد از اظهار نظر جنجالی در ریو قبول نمی کنم. روشی که آقای پولادگر در پیش گرفته ؛ روشی بسیار قدیمی و منسوخ شده است. او بعد از باخت یوسف کرمی در المپیک لندن هم مسئولیت شکست را برعهده گرفت تا از فشار رسانه ها و اذهان عمومی کاسته شود و عنوان کرد که نبود مهماندوست به تیم ملی آسیب زده است.  اما در عمل دیدیم که فقط برای فرار از موقعیت بوجود آمده در همان زمان ، چنین سخن گفت و این بار نیز بار شکست را بر دوش کادر فنی قرارداده و این یعنی اینکه آقای پولادگر تحت هیچ شرایطی حاضر به پذیرفتن عملکرد اشتباه خود نیست.

* با این وجود از نظر شما  آقای پولادگر هم مقصرند؟

- این اتفاق در حوزه مدیریت 15 ساله و بدون چون و چرای ایشان در فدراسیون افتاده است.  ابر و باد و مه و خورشید و فلک و همه و همه چیز در اختیار مدیریت وی بوده، هر آنچه از امکانات، تجهیزات و بودجه که شاید برای خیلی از رشته های ورزشی داشتن بخشی از آنها یک آرزوست، به قول آقای دانش مسئول هیات هرمزگان ، بیل و کلنگی از جنس طلا داشته ولی متاسفانه حداقل استفاده را از این ظرفیت برده است.

سئوال من اینجاست که این رویه را چگونه باید تعبیر کرد؟ ضعف مدیریت یا ترس مدیریت؟ به گفته رئیسی مسئول هیات تکواندو اصفهان در سیستمی که امکان خود بازبینی وجود ندارد و هر انتقادی به دشمنی تلقی می‌شود و هر گونه رفتاری بدور از سلیقه شخص اول مجموعه ، بعنوان معاند و ...  با آن برخورد حذفی صورت میگیرد، چطور می توان توقع داشت که ایشان  تحمل شنیدن انتقادات کوچک را داشته باشد؟ آقای پولادگر  تحمل شنیدن نقد را ندارند،  چه رسد به اینکه بخواهند اشتباه خود را  قبول کنند. 

بنده در مدت حضور ۱۰ ساله ام در هیئت تکواندو استان تهران، دارای عملکرد مشخص وثبت شده ای بودم ولی بعد از حمایت از هادی ساعی در انتخابات سال ۹۲ بمدت یکسال و نیم حتی حاضر به پذیرفتن بنده به دفتر خود نشدند!  تمام این مدت دست به هر کاری زدند تا من را برکنار کنند. آن  هم بدون هیچ توضیح یا حتی کوچکترین جلسه ای. من تمام تلاشم را کردم که در جلسه ای با حضور ایشان ، مدیر کل  استان و نماینده وزارت ورزش حداقل دلایل این همه اصرار بر برکناری خودم رو بدانم ؛ اما این اتفاق هرگز نیفتاد!

* یعنی واقعا هیچ دلیلی برای این برکناری اعلام نشد؟

- اگر هم دلیل و دلایلی وجود داشت، حداقل بنده باید فرصت دفاع از عملکرد خودم را در همان مقطع می داشتم. فرض بر اینکه عملکرد من در هیات استان بسیار بد و ضعیف بوده و در دوران حضورم در این سمت بدترین نتایج و اتفاقات رخ داده است.

* ولی به انتخاب اداره کل استان و رتبه بندی فدراسیون هیئت شما ۱۰ سال  متوالی بعنوان هیئت برتر معرفی شده بود.

- دقیقا عرض من هم همین است که بعد از انتخابات سال ۹۲ و تمام حاشیه های حضور آقای ساعی و حمایت بنده از ایشان، چرا آقای پولادگر حاضر به دادن وقت ملاقات هم به من نشد؟ آقای پولادگر را بعد از انتخابات بارها در فرودگاه و یا در خانه تکواندو دیدم و از ایشان وقت خواستم که هر بار با بیان کلماتی چون « باشه ؛ چشم در اولین فرصت» ، بنده را از سر خود باز کردند. در چنین شرایطی چه انتظاری دارید که ایشان با سابقه حضور چندین ساله در فدراسیون یا بقول اطرافیان وی «تاریخ زنده تکواندو کشور»، کسی که باید با این همه تجربه، کسوت و مدیریت در این سطح کلان، بعد از نتایج بسیار نا امید کننده در المپیک ریو ، کادر فنی را مقصر اصلی این ماجرا بداند.

* ولی شما جایی از کنار گذاشتن مهماندوست توسط فدراسیون حمایت کردید؟

-  در خصوص کنار گذاشتن رضا مهماندوست اظهار نظر نکردم! بنده عرض کردم در آن مقطع تصمیم مدیریتی مناسبی گرفته شد و با انتخاب مربی جدید، تیم ملی از حاشیه ای غیر ضروری دور نگه داشته شد ولی اینکه چرا آقای مهماندوست رفت و چرا انگیزه ای برای حفظ این مربی ارزنده  وجود نداشت، موضوعی بود که در مقطع زمانی نزدیک به المپیک ۲۰۱۲ لندن در آن گفتکو به آن اشاره می کنم. اکنون با توجه به عملکرد بسیار ضعیف تیم ملی ، طرح این مسائل بسیار ضروری است. 

برد و باخت بخش اصلی یک مسابقه است ولی اینکه در چند سال گذشته ما چگونه قدم برداشتیم و چه کارهای انجام شد که به اینجا رسیدیم فقط یک جنجال مقطعی نیست. باید عملکرد فدراسیون در بخش های مختلف توسط کارشناسان و اساتید این رشته ورزشی، آن هم در خانواده بزرگ تکواندو مورد بررسی قرار گیرد.

عرض بنده این است، با یک جمله که این روزها متاسفانه نقل محافل ورزشی،  اجتماعی و سیاسی شده نسبت به عملکرد شخص آقای پولادگر نتیجه گیری نشود. وقتی بنده عرض می کنم استفاده از این کلمه توسط وی مسبوق به سابقه است ، یعنی ایشان مدت هاست که ذهن وفکرش درگیر این مسئله بوده و خیلی چیزهای دیگر  که فکر کنم خبرگان و کارشناسان ورزشی بدقت متوجه عرایض بنده شده باشند.

* یعنی ترس از بازگشت این مربی؟

- از نظر بنده مشکل در  بیان این جملات توسط پولادگر نیست، بلکه اشکال از نوع تفکر وی نسبت به آدم هایی است که یک زمان برای سربلندی ورزش این مرز و بوم از خیلی چیزها عبور کرند. از جان فرزندان، زندگی، جوانی و ...  ولی در نهایت بی انصافی متهم به وطن فروشی و مزدوری می شوند که مبادا یک روز تصمیم  به بازگشت این مربی به کشور ، خدمت به جوانان این مرز و بوم و افتخار آفرینی گرفته شود . چرا ؟ به دلیل آنکه آن شخص مربی موفقی بوده و ثابت کرده در هر شرایطی توانایی آماده سازی تکواندوکار با انگیزه را دارد. 

توجه داشته باشید که کشور آذربایجان در رشته تکواندو با هدایت رضا مهماندوست و  یک تیم چهار نفره در المپیک موفق به کسب سه مدال شده است. پس منحرف کردن اذهان عمومی و تلقین این جمله که فلانی فقط برای پول به کشورش پشت کرد، خیانت کرد، وطن فروشی کرده و از از این دست کلمات  تنها  برای ایجاد حس تنفر عمومی نسبت به این شخص بوده است!

رضا مهماندوست در آن  مقطع با فدراسیون مشکل پیدا کرد؛ ظاهرا فدراسیون برای حفظ این مربی تمام تلاش خود را به کار گرفت اما موفق نشد. پس ایرادی به فدراسیون نیست و ایشان فقط بخاطر پول دنبال بهانه برای خروج از کشور بودند ولی آقای پولادگر جهت یادآوری عرض میکنم که این فرد بمدت یکسال و نیم خانه نشین شد. فرزندش را از دست داد و حتی دست هایی در کار بود که از حضورش در لیگ هم جلوگیری شود؛ حالا شما چطور به خودتان اجازه می دهید نسبت به این شخص چنین اظهار نظر کنید؟

* موضوع فیلمی که مطرح کردید چه بود ؟

- از مردم عزیز و دوست داشتنی که خود بهترین قاضی هستند و به خوبی مسائل را مورد ارزیابی قرار می دهند خواهش می کنم حتما این فیلم را ببینند. این فیلم در اینترنت موجود است و به درستی بیانگر تفکرات و روحیات جناب آقای پولادگر نسبت به مقوله خروج بازیکنان و شخص آقای مهماندوست است. این فیلم کاملا مشخص می کند که فرمایشات چند شب گذشته وی صرفا بابت ناراحتی و عصبانیت لحظه ای نبوده، بلکه بسیار هم عمیق و ریشه دار بوده است. 

* چرا عنوان داشتید  نباید از این اتفاقات براحتی عبور کنیم؟

- آقای پولادگر حدود ۱۵ سال سابقه حضور در راس فدراسیون تکواندو بعنوان شخص اول در حوزه تصمیم گیری برای خانواده بزرگ تکواندو کشور را دارند.  در این مدت هر آنچه که به صلاح و نظر ایشان در کلیه حوزه های مدیریتی این فدراسیون مورد قبول بوده تصمیم گیری و اجرا شده است. دور از انصاف است که بخواهیم بسیاری از اتفاقات خوب و افتخارات بدست آمده برای ورزش تکواندو کشور را که در زمان مدیریت ایشان اتفاق افتاده را نادیده بگیریم. ولی قطعا این تنها ملاک ارزیابی عملکرد ایشان نخواهد بود ! آقای پولادگر باید پاسخگوی بسیاری از اتفاقاتی باشند که در زمان مدیریت  وی رخ داده است. عدم موفقیت تیم ملی تکواندو در مسابقات المپیک تنها به ناکامی در کسب مدال نیست. همانطور که اگر هر سه ملی پوش  هم موفق به کسب مدال می شدند ، دلیلی بر عملکرد خوب فدراسیون نبود.

* به نظر شما چرا تکواندو ایران در مسابقات جهانی و قاره ای خوب نتیجه می گیرد، ولی در رقابتهای المپیک دو دوره متوالی است که ضعیف عمل کرده؟

-  نکته ای که عرض می‌کنم بعنوان دیدگاه یک مدیر ورزشی است نه یک مربی با تجربه و فنی. مسابقات جهانی و قاره ای با حضور تمام اوزان برگزار و محاسبه مجموع امتیاز ملاک تعیین تیم قهرمان است ولی در المپیک تعداد نفرات به نصف تقلیل پیدا کرده و بهترین های اوزان مختلف در آن شرکت می کنند که امتیاز تعیین کننده تیم قهرمان  نخواهد بود. به دلیل همین شرایط دشوارتر و امکان خطا بیشتر خواهد شد. پس بسیار ضروری است که روح حاکم بر فضای مدیریتی، فنی و تیم ملی ؛ سرشار از انرژی مثبت و مثبت اندیشی باشد.

وقتی نفر اول فدراسیون آنچنان نگرانی های بزرگ دارد که شش ماه قبل از شروع المپیک دست به چنین رفتاری می زند تا به زعم خود پیش ینی کرده و در اذعان عمومی این آمادگی را ایجاد کرده باشه که در صورت شکست  بتواند با حربه مزدور خطاب کردن افراد آنها را فقط و فقط افرادی معرفی کند که برای پول دست به چنین کاری زده اند، نشان می دهد  که این فشار در تمام مدت برگزاری اردو ها بصورت کاملا محسوس بر روی کادر فنی تیم ملی بوده است. و این شخص نتوانست روح خود را از این تفکرات آزاد کرده و  تنها دغدغه اش کسب مدال بوده و رها شدن از این مخمصه ذهنی!

* به زعم شما از سوی مدیریت فدراسیون استرس و بار روانی زیادی به تیم ملی وارد شد؟

- شما ببینید اگر تیم ملی سه نفره کشورمان حتی دو مدال برنز هم کسب می کرد، جامعه ورزشی و حتی اذهان عمومی بر سعی و کوشش کادر فنی و اعضاء تیم ملی مهر تایید می زدند و بدست نیامدن مدال طلا را یک اتفاق تلقی می کردند. توجه کنید دو تن از نفرات تیم که جایگاه نخست رنکینگ جهان را داشتند در مسابقه اول و دوم حذف شدند! آقای پولادگر هیچ بهانه ای برای کمبود امکانات و بودجه نمی تواند داشته باشند چرا که بهترین امکانات در اختیار تیم و کادر فنی بوده است. امکاناتی که خیلی از المپیکی های کشور آرزوی آن را داشتند. پس چه چیزی باعث شده که نفرات اول جهان نتوانند در مقابل یک حریف گمنام و یک حریف ایرانی  که جایگاه هایی به مراتب پایین تر داشتند عملکرد خوبی داشته باشند، جز همین فشار سنگین و استرس!

* یعنی شما مشکل پیش آمده برای فدراسیون را ریشه ای و دنباله دار می دانید؟

- قطعا همینطور است، به همین دلیل است که عرض میکنم فقط با یک عذر خواهی و یا برکناری چند نفر بخواهیم مسئله ای که بسیار قدیمی و بغرنج شده را تمام کنیم. خانواده بزرگ تکواندو کشور ظرفیت های بسیار بزرگی دارد که در نوع خود بسیار پیشرفته و به روز است.  هم بسترهای پیشرفت در آن وجود دارد و  هم منابع متخصص انسانی عظیم، این موارد را بیان کردم تا خدای نکرده وزارت ورزش تصمیمی عجولانه برای خروج از بحران ، در مورد این رشته پرافتخار ورزشی نگیرد!

آقای پولادگر بهرحال زحمات زیادی کشیدند و زیر ساخت های بزرگی با کمک افراد بزرگ در این مجموعه بوجود آوردند. هر چند خیلی از آن افراد را در طول مسیر حرکت حذف کردند ولی واقعا حیف است  که در این شرایط با اتخاذ یک تصمیم احساسی ، خدای نکرده به این سرمایه بزرگ ایجاد شده در این رشته ورزشی آسیب جدی و جبران ناپذیری وارد شود.

* شما پیشنهادی در این مورد دارید؟

- پیشنهاد یک جمله ای که تعیین کننده باشد ، خیر ولی ظرفیت بررسی عملکرد فدراسیون به خوبی وجود دارد.

* بیشتر توضیح می دهید؟

- خانواده بزرگ تکواندو بسیار نظام‌مند و دارای ساختاری قوی در زمینه های علمی و اجرایی است. اینکه نتوانستیم  در المپیک مدال کسب کنیم  دلیل بر این نیست که باید از اول همه چیز را تغییر داده و از نو بسیازیم! این موضوع نکته خیلی مهمی است که از وزارت ورزش تقاضا دارم به آن توجه ویژه داشته باشد. فدراسیون تکواندو برای قانون مند شدن و در مسیر درست قرار گرفتن، مسیرهای زیادی را طی کرده و نیازی نیست دوباره طی شود. فدراسیون  نیاز به بازنگری در رفتار مدیریتی دارد. که قطعا با وجود تفکر مدیریت فعلی این امکان هرگز بوجود نخواهد آمد!

* به عبارتی شما خونی تازه در رگهای تکواندو را بیان می کنید؟

- آقای پولادگر سالها فرصت داشتند که تکواندو را  به نقطه ای که امروز در آن ایستاده نرساند! به هرحال فشارهای روحی و روانی در این سالها ، مخصوصا در دوره چهارساله اخیر باعث شده که بسیاری از فرصت ها برای تکواندو کشور از دست برود.  در حال حاضر نباید با جنجال بوجود اومده راجع به اینکه چرا ایشان از این کلمات و ادبیات استفاده کردند و چرا مدال نگرفتیم و ... فدراسیون را نقد کنیم . باید از این روزها فاصله بگیریم و به مشکلات بزرگی که در رفتار مدیریتی فدراسیون وجود داشته که این رشته  ورزشی را به اینجا رسانده  بدرستی پرداخته شود.  یکبار دیگر افتخار بدست آمده توسط دختر خوب خانواده بزرگ تکواندو ، کیمیا علیزاده را به خودش و همه کسانی که برای این افتخار زحمت کشیدند ، تبریک بگویم. واقعا وقتی به این مدال و افتخار فکر می‌کنم ، تلخی این اتفاقات و حاشیه های بوجود آمده را فراموش میکنم. امیدوارم شاهد تکرار این افتخارات در آینده هم باشیم.

 
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس