کد خبر 623577
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵

معاون امور بهداشتی وزارت بهداشت از آغاز ممنوعيت توزيع تنباكوهاى معطر خبر داد و گفت: آيين‌نامه آن به وزارت صنعت و معدن ابلاغ شده است.

به گزارش مشرق، على اكبر سيارى معاون امور بهداشتی وزارت بهداشت در نشست خبرى به مناسبت هفته دولت كه امروز در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: مطالعات ٧ برنامه و ٨ پروژه طرح تحول نظام سلامت، از سال ٩٢ آغاز و از سال ٩٣ اجرا شد.
 
اولويت وزارت بهداشت به ترتیب روستا، حاشيه شهرها، شهرهاى زير ٥٠ هزار نفر و اصلاح برنامه پزشك خانواده در استان فارس و مازندران بود. در دنيا مشكل اصلى مردم بيمارى هاى غير واگير و سبك زندگى است. به همين منظور سال گذشته سندى در شوراى عالى سلامت و امنيت غذا به تصويب رسيد كه اکنون در ٤ شهرستان به صورت آزمايشى در حال اجراست.
 
وى با اشاره به آغاز برنامه پزشك خانواده از سال ٨٤، بيان كرد: در اين زمينه با كمبود پزشك روبه رو بوديم كه در اين دوره با خريد خدمت پرشكان عمومى، تعداد پزشكان خانواده از چهار هزار و ٦٠٠ پزشك به شش هزار و ٧٠٠ پزشك افزايش داشته است. از طرفى ٢٥٠٠ واحد بهداشتى و درمانى در روستاها به بهره‌بردارى رسيده و ٣٣٧ مركز ساخته شد و 2 هزار و ٥٩٠ پروژه جديد هم در شهر و هم در روستا در دست اقدام است.
 
سیاری بیان کرد: برای راه اندازی پروژه‌های بهداشتی و درمانی اعتباری معادل با هزار و 300 میلیارد تومان نیاز است که 800 میلیارد آن از محل اعتبارات وزارت بهداشت و 500 میلیارد تومان آن توسط خیرین و دانشگاه‌ها تامین می‌شود و پروژه‌های بهداشتی و درمانی چندین ساله نیست اگر اعتبارات آن تامین شود به زودی راه اندازی می‌شود.
 
در حوزه شهری نیز نظام مراقبت اولیه را باز طراحی کردیم چرا که خدمات شهری غیر فعال و منفعل بود. برای فراهم کردن خدمات مراقبت‌های اولیه به ازای هر 3 هزار نفر یک کارشناس مراقب سلامت تعریف شد و علاوه بر آن دو نیروی کارشناس تغذیه و کارشناس روان به مجموعه اضافه شد. تا کنون 597 کارشناس تغذیه و 825 کارشناس سلامت روان در پایگاه‌های سلامت و مرکز جامعه خدمات سلامت فعالیت می‌کنند و 45 میلیون نفر تحت پوشش این مراقبت هستند. در کل 3 هزار و 664 پایگاه سلامت در شهر و حاشیه شهرها وجود دارد که هر پایگاه برای 12 هزار و 500 نفر خدمات سلامت ارائه می‌دهد. بخشی از این پایگاه‌های سلامت ضمیمه واحدهای مرکز جامع خدمات سلامت هستند و برای هر 20 تا 50 هزار نفر یک مرکز جامع سلامت وجود دارد.  
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات این معاونت برای کاهش عوامل خطر بیان کرد: در سال 94 ، 350 هزار نفر زندانی در برابر هپاتیت B واکسینه شدند و 300 هزار نفر زندانی نیز در برنامه واکسیناسیون امسال وجود دارد. از طرفی آیین نامه ممنوعیت توزیع تنباکوهای معطر نیز به وزارت صنعت و معدن ابلاغ شده و از مهر ماه اجرایی می‌شود. البته تولید کنندگان در جهت لغو این آیین نامه به دیوان عدالت اداری شکایت کردند چرا که یکی از منابع درآمدی پرسود آنهاست.  
 
وی افزود: 20 درصد قلیان‌ها از تنباکو است و 80 درصد مابقی مواد صنعتی هستند که ضرر قلیان‌ها را تشدید می‌کنند. چرا که جاذبه بالای این مواد صنعتی موجب افزایش مصرف می‌شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس