ازبکستان اخیراً یک منطقه مورد اختلاف در مرز این کشور با قرقیزستان را جز قلمرو خود اعلام و 4 شهروند قرقیزی در این منطقه را بازداشت کرد.

به گزارش مشرق به نقل از «رادیو آزادی»، ازبکستان اخیرا یک منطقه مورد اختلاف در مرز این کشور با قرقیزستان را جز قلمرو خود اعلام کرد و 4 شهروند قرقیزی در این منطقه را بازداشت کرد.
 
رسانه‌های ازبکی با استناد به وزارت کشور ازبکستان اعلام کردند: در حال حاضر این 4 شهروند قرقیز در بازداشتگاه قرار دارند و برخورد با آنها بر پایه قوانین ازبکستان صورت خواهد گرفت.
 
بنا به گزارش وزارت کشور ازبکستان، کوه «اونگر تاآ» که در مناطق مرزی مورد اختلاف دو کشور همسایه آسیای مرکزی واقع شده است، جز خاک این کشور محسوب می‌شود.
 
مقامات قرقیزستان در این زمینه عنوان کردند: مذاکره برای رهایی این 4 شهروند قرقیز که در اداره پلیس منطقه «ینگی قرغان» ازبکستان نگهداری می‌شوند، با تاشکند ادامه دارد.
 
در پی تنش‌های اخیر «الماس بیک آتامبایف» رئیس جمهور قرقیزستان از دولت این کشور خواسته است تا توافقنامه مرزی را که رهبران سابق قرقیزستان امضا کردند، مورد بررسی قرار دهند.
 
به گفته طرف قرقیزستان، این 4 شهروند قرقیز کارمندان رادیو و تلویزیون بودند که پلیس ازبکستان در موضع «اونگر تاآ» بازداشت کرده است.
 
ادعای ازبکستان برای تصاحب این منطقه در حالی است که تاکنون درگیرهای شدیدی در مناطق مرزی بین مرزداران این کشورها صورت گرفته است.
 
هر ساله تعداد زیادی از مردم مناطق مرزی توسط کشور مقابل به بهانه ورود به خاک آن کشور بازدداشت می‌شوند وحتی در پی درگیریهای مرزی افرادی زخمی و کشته می‌شوند.
 
پس از استقلال کشورهای آسیای مرکزی از جمله ازبکستان،تاجیکستان و قرقیزستان اختلافات مرزی وجود دارد و این کشورها تاکنون به صورت عملی به نتیجه نرسیده‌اند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس