ولادیمیر پوتین در مصاحبه با خبرگزاری دولتی آذربایجان، ضمن تحسین همکاری موفق میان مسکو و تهران، اظهار امیدواری کرد که یک منطقه تجاری آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری روسیه ایجاد شود.

سرویس جهان مشرق - به گزارش «راشاتودی»، ولادیمیر پوتین ضمن تحسین همکاری موفق میان مسکو و تهران، اظهار امیدواری کرد که یک منطقه تجاری آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری روسیه ایجاد شود:

روسیه به دنبال عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا

" ایران شریک بلندمدت روسیه است. ما باور داریم که با کاهش تنش های حول ایران در پی برنامه جامع اقدام مشترک، روابط دوجانبه ما منتفع خواهد شد."

پوتین در مصاحبه با خبرگزاری دولتی آذربایجان، «آذرتاک»، گه روز جمعه منتشر شد، این سخنان را بیان کرد. او اضافه کرد که رهبران ایران هم در این دیگاه با او اشتراک دارند.

به گفته پوتین، برخی شاخه های همکاری اقتصادی با ایران حالت راهبردی پیدا کرده اند. این در وهله نخست، مربوط به حوزه انرژی هسته ای می شود که روسیه در حال تکمیل و خدمات رسانی به نیروگاه هسته ای بوشهر است. در عین حال، توافقات برای ساخت 8 واحد نیروگاه هسته ای دیگر هم حاصل شده است.

در مجموع، دو کشور هسته ای سطح مبادلات تجاری را تا 70 درصد افزایش داده اند که در 5 ماه اول 2016 به 855 میلیون دلار رسیده است.

رهبر روسیه همچنین از تاسیس احتمالی یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا استقبال کرد- بلوکی که هم اکنون روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان را در برمی گیرد. او گفت که کارها برای رسیدن به این هدف آغاز شده است. او اضافه کرد که روسیه همچنان پشتیبان عضویت کامل ایران در سازمان همکاری های شانگهای است- که در واقع بلوک نظامی-سیاسی اوراسیا است و شامل روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان می شود.

قرار است در 8 آگوست، ولادیمیر پوتین به باکو سفر کند تا در اولین اجلاس سه جانبه روسای کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان حاضر باشد.

در نوامبر گذشته، روسیه و ایران توافق کردند که روابط اقتصادی خود را توسعه دهند و مسکو متعهد شد که 5 میلیارد دلار وام دولتی در اختیار تهران بگذارد تا به ارتقاء همکاری صنعتی میان دو کشور کمک کند. انتظار می رود که این وام، تجارت میان دو کشور را رونق دهد. هدف این است که از سطح 1.6 میلیارد دلار فعلی به حدود 10 میلیارد برسد. دو کشور 35 پروژه اولویت دار را در حوزه های انرژی، تاسیسات بنادر و برقی کردن خطوط آهن انتخاب کرده اند.

در مارچ گذشته، معاون وزارت کشاورزی روسیه، «سرگی لِوین»، قول داد که مسکو روندهای گمرک را برای محصولات کشاورزی تسهیل کند تا در تحویل این محصولات به بازار روسیه سرعت بیشتری ایجاد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مغز متفکر ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    جنگنده سوخو بفروش وقتی نیروگاه اتمی میدی . سوخو 30 و 34 و 35 و T-50 . هشتصد فروند. + آواکس
  • سعید ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    مغز متفکر آیا اصلا با ریاضیات و آمار و ارقام آشنا هستی؟ میدونی قیمت تعداد تسلیحاتی که اشاره کردی چند میلیارد دلار میشه؟ میدونی کل این قیمت معادل بودجه چند سال کشور میشه؟
  • ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    ایران تا میتونه باید در یه همچین جاهایی جای پای خودشو محکم کنه البته دنیا شیر تو شیره و مواقع ضروری پشت همو خالی می کنن
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    چقدر عالی
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    ظرفیت خوبی می تونه برای شکوفایی اقتصادمون و برای صادرات باشه
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    دمتون گرم با کله برید برای عضویت اینطوری قدرت چانه زنی بین المللی ما میره بالا
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    اگر آمریکا بذاره روسیه هم که با همه اول درم قل درم زورش به امریکا نمیرسه
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    موافقم
  • حمزه ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    دوستان فرصت خوبیه .......... قرار داد های نظامی هم که همگی سری بسته میشن که کدخدا و نوکران و چاکرانش متوجه نشن ، مطمئن باشید ایران یکی از مهم ترین اهدافش از رابطه محکم با روسیه خرید انواع و اقسام ماشین های جنگی مثل تانک قدرتمند تی 90 جنگنده ممتاز سوخو37 هلیکوپتر جنگی پیشرفته کاموف 52 و و تولید و مونتاژ تحت لیسانس همگی امتیازاتی هستند که ایران در قبال متحد بودن با روسیه دریافت کرده ، چیزی که تا قبلا اصلا همچین شرایط خاصی نداشتیم ، پارس کردن کدخدا و تحریم های برجامش هم مفت نمی ارزه ......... مشرق شیر مادر درج کن ..........
  • ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    روسیه بارها ثابت کرده قابل اعتماد نیست....
  • سیمرغ ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    دوست ما راست می گوید ما باید از تاریخ درس بگیریم روسیه قابل اعتماد نیست. ولی روسای روسیه کنونی هم چندان ساده نیستند و میدانند که اگر اشتباهات تاریخی گذشته خودشان را در قبال ایران انجام بدهند و در بزنگاه پشت ایران را خالی کنند اولین کشوری که بیشترین ضرر را خواهد کرد خود روسیه خواهد بود زیرا اگر روسیه دوستی و شراکت خود را بخواهد با ایران به هم یزند منافعش به شدت در مقابل غرب مورد هجمه و ضرر قرار خواهد. برای نمونه اگر روسیه می خواست به تنهایی در سوریه نقش ایفا کند عمرا اگر می توانست. پس برای روسیه بهتر است شراکت با ایران تا مخاصمت و دودوزه بازی نسبت به ایران.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس