از سال گذشته، طالبان یک نیروی کماندویی تازه به استعداد حدودا 300 نفر را به کار گرفته است. نتایج حضور این نیروها تاکنون برای نیروهای دولتی مرگبار بوده و خبرها حاکی از آن است که اردوی ملی افغانستان به شدت دنبال تاکتیک های تازه برای مقابله با این نیروی نوظهور مجهز و زبده تروریستی است.

سرویس جهان مشرق - ظهور نیروهای مجهز طالبان، بار دیگر فساد گسترده دولتی در ولایت هلمند را رو کرده است.

یک نیروی کماندویی وابسته به طالبان در هفته های اخیر به بلای جان نیروهای دولتی فرسوده و بعضا ناکارآمد افغانستان تبدیل شده است. گزارش های رسیده از سقوط قریب الوقوع دره هلمند در روزهای اخیر، سوالاتی جدی را درباره چگونگی ظهور نیرویی زبده از طالبان با چنین تجهیزاتی مطرح کرده است.

«گروه سرخ»، واحد کماندویی جدید طالبان

از سال گذشته، طالبان یک نیروی کماندویی تازه به استعداد حدودا 300 نفر را به کار گرفته است. نتایج حضور این نیروها تاکنون برای نیروهای دولتی مرگبار بوده  و خبرها حاکی از آن است که اردوی ملی افغانستان به شدت دنبال تاکتیک های تازه برای مقابله با این نیروی نوظهور مجهز و زبده تروریستی است.

این واحد که «Sara Khitta»(در زبان پشتو به معنای «گروه سرخ» یا گروه خطر») نام دارد، تاکتیک های رزمی تازه ای را همچون استفاده از دوربین های دید در شب، شبیخون و تمرکز تاکتیکی بر قطع محورهای مواصلاتی و خطوط پشتیبانی شهرها و روستاها به کار می گیرد، در حالی که تا پیش از این طالبان تنها حمله مستقیم به ایست-بازرسی ها و پاسگاه های پلیس را در دستور کار داشت.

«گروه سرخ»، واحد کماندویی جدید طالبان

این تاکتیک های جدید به طرز محسوسی تلفات این گروه را پایین آورده و به آن امکان تصرف اراضی بیشتری را داده است. طالبان اکنون بر دروازه های شهر اصلی ولایت هلمند، یعنی شهر «لشگرگاه»، با حدود 200هزار سکنه رسیده است، صحنه ای که یادآور تصرف قندوز در شمال این کشور در اکتبر گذشته توسط این گروه است.

دولت در روزهای گذشته نیروهای کمکی به لشکرگاه اعزام و مواضع دفاعی شهر را تقویت کرده است. نیروهای امریکایی هم حملات هوایی خود را به مواضع طالبان افزایش داده اند تا به نیروهای دولتی که درگیر نبرد سنگین با طالبان هستند، فرصت نفس کشیدن بدهند.

در هفته گذشته، نیروهای دولتی در نبردی سنگین ناحیه «نوا» را، که زمانی امن ترین ناحیه ولایت هلمند محسوب می شد، با چنگ و دندان از تصرف داعش حفظ کردند. حتی ساعاتی نیروهای پیشروی طالبان توانستند کنترل این منطقه را در دست بگیرند.

«گروه سرخ»، واحد کماندویی جدید طالبان

این ناحیه در حومه لشکرگاه قرار دارد و سقوط ان به طالبان این فرصت را می دهد که این شهر را محاصره و خطوط پشتیبانی ان را قطع کنند. همچنین ناحیه نادعلی در شمال لشگرگاه هم شاهد نبردهای سنگین میان نیروهای کماندویی افغان و نیروهای کماندویی طالبان بوده است.

اوضاع لشکرگاه وخیم است، گرچه مقامات افغان و آمریکایی احتمال سقوط شهر را رد می کنند. سرهنگ ارتش امریکا، «مایکل لائوهورن، به صدای امریکا گفت: " ما لشکرگاه یا ولایت هلمند را در معرض سقوط نمی دانیم. ما اطمینان داریم که نیروهای افغان به نحوی موثر می جنگند و امنیت شهر را حفظ خواهند کرد."

«گروه سرخ»، واحد کماندویی جدید طالبان

ظهور یک واحد رزمی چنین تعلیم دیده و مجهز از نیروهای طالبان، سوالات و تردیدهای زیادی را درباره نحوه مدیریت دولت و ساز و کار نیروهای امنیتی افغان ایجاد کرده است. برخی گمانه ها حاکی از آن است که تجهیزات پیشرفته مثل دوربین دید در شب، یا با شبیخون طالبان به پایگاه های نیروهای دولتی به دست امده یا توسط شماری از فرماندهان فاسد ارتش به آن ها فروخته شده است. به گزارش خبرگزاری طلوع افغانستان در سه ماه گذشته ارتش افغانستان معادل یک پنجم پولی را که نیروهای انگلیسی در مدت 8 سال در ولایت هلمند خرج کردند، هزینه کرده اند. برآوردها نشان از یک فساد گسترده دارد که شامل فروش تجهیزات حساس به طالبان توسط فرماندهان ارتش و مقامات دولتی برای کسب منفعت شخصی می شود.

این اولین بار نیست که فساد گسترده مقامات سیاسی و نظامی در هلمند، موجب مشکلات امنیتی جدی برای این ولایت می شود. برای نمونه، فرماندهان ارتش فهرست های حقوق با اسامی جعلی یا پرسنل مرده ارتش تهیه و به مقامات دولتی ارایه می کنند تا پول بیشتری به جیب بزنند.

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس