کد خبر 621557
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹

الجزیره نوشت: هم اکنون نبردها در افغانستان شدت گرفته و طالبان قلمرو جنگی‌شان را از پایگاه سنتی‌ خود در جنوب این کشور به شمال یعنی امن‌ترین مناطق این کشور گسترش دادند.

 به گزارش مشرق، مقام‌های محلی در ولایت قندوز گفتند که پس از چند روز نبرد شدید، سرانجام طالبان موفق شدند که از 5 شهرستان این ولایت شهرستان خان‌آباد این ولایت را تصرف کنند.

الجزیره گزارش داد: شهرستان «خان‌آباد» که ولایت‌های شمالی ازجمله ولایت «تخار» و «قندوز» را به هم وصل می‌کند صبح روز شنبه توسط طالبان تصرف شد و گزارش‌های نیز از نبردهای شدید در دیگر شهرستان قندوز منتشر شده است.

«حیات الله امیری» فرمانده پلیس شهرستان خان‌آباد گفت: طالبان از چندین جبهه بر این شهرستان حمله کردند اما نیروهای امنیتی افغانستان پس از چند ساعت مقاومت مجبور به عقب‌نشینی شدند.

فرمانده پلیس شهرستان خان‌آباد علت سقوط این شهرستان به دست طالبان را عدم ارسال نیروهای کمکی عنوان می‌کند.

طالبان یک منطقه راهبردی را به دست گرفتند

این گزارش می‌افزاید:در هفته‌های گذشته طالبان حملات تهاجمی‌شان را در بخش‌هایی از ولایت قندوز و دیگر نقاط شمال افغانستان راه اندازی کردند.

«حبیب وردک» فعال سیاسی به الجزیره گفت: زمانی که من با ساکنان شهرستان خان آباد قندوز صحبت کردم آن‌ها ادعا داشتند که این منطقه بدون هیچ نبردی به دست طالبان سقوط کرده است.

به نظر می‌رسد که سقوط خان‌آباد به دست طالبان ناشی از پیامدهای بد اجتماعی ، اقتصادی، سیاسی و امنیتی نه تنها در قندوز بلکه درتمام بخش‌های شمالی این کشور می‌باشد.

سقوط خان‌آباد به دست طالبان درست 5 روز بعد از سقوط دهنه غوری ولایت بغلان به دست طالبان صورت گرفت جایی که طالبان در آن شماری از نیروهای امنیتی این کشور را اسیر و تعدادی از وسایل نظامی و مهمات را به دست آوردند.

در تاریخ 12 ماه آگوست سال جاری میلادی طالبان در یک حمله هماهنگ شده بر «دهنه غوری» حمله کردند و پس از چند روز نبرد موفق شدند که در تاریخ 15 همین ماه کنترل این منطقه به دست بگیرند.

هم اکنون نبردها در افغانستان شدت گرفته و طالبان قلمرو جنگی‌شان را از پایگاه سنتی‌شان در جنوب این کشور به شمال افغانستان یعنی امن‌ترین مناطق این کشور گسترش دادند.

بحران سیاسی

الجزیره نوشت: افغانستان درحالی با مشکلات شدید امنیتی روبرو است که هم اکنون دولت کابل شاهد افزایش اختلاف‌های سیاسی داخلی می‌باشد.

عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی دراین اواخر، «اشرف غنی» را بر عدم کار مشترک مورد انتقاد قرار داد و گفت کسی که حوصله شنیدن حرف‌های دیگران را ندارد توانایی اداره حکومت را نخواهند داشت.

با وجود پشتیبانی هوایی نظامیان آمریکای و هواپیماهای جنگی افغانستان، نیروهای دولتی این کشور در حال مبارزه سخت با طالبان اند وبه گفته مقامات ارشد دولت  افغانستان این نیروها بهتر آموزش دیده و مجهز نیز شده اند.

به گفته وردک به نظر می‌رسد که روحیه نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت «قندوز» بسیار پایین است و اختلاف‌های سیاسی بین رهبران دولت وحدت ملی در کابل بر روحیه این نیروها در میدان‌های نبرد تاثیرات منفی برجای گذاشته است.

به نظر می‌رسد که هنوز دولت به صورت منسجم در مبارزه علیه طالبان عمل نکرده است، و تنها چیزی که برای نیروهای امنیتی افغانستان امید بخش است تعهد جامعه جهانی به ویژه نظامیان آمریکایی به این نیروها در بخش‌های مالی و نظامی می‌باشد.

پایگاه‌های طالبان

این گزارش می‌افزاید: سال گذشته مرکز ولایت قندوز برای نخستین بار پس از سرنگونی رژیم طالبان در سال 2001 میلادی توسط ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا به دست جنگجویان این گروه سقوط کرد.

سقوط موقت مرکز ولایت قندوز به دست طالبان بزرگترین پیروزی این گروه پس از سال 2001 میلادی به شمار رفته و چنین نبردها در دیگر ولایت‌های افغانستان نیز گسترش یافته است.

طالبان با حملات شدیدشان بغلان و هلمند را هدف قرار دادند و جنگجویان این گروه نیز اطراف شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند را احاطه کرده‌اند.

پس از تهاجم آمریکا درسال 2001 میلادی رژیم طالبان در افغانستان سقوط کرد اما پس از آن این گروه بخش‌هایی از افغانستان را تحت کنترل خود درآوردند و دست به بی‌ثباتی بیشتری زدند.

کشورهای عضو ناتو درسال 2014 میلادی رسما ماموریت جنگی‌شان را در افغانستان خاتمه دادند اما آمریکا درماه ژوئن سال جاری میلادی نقش تهاجمی بیشتری را درجنگ افغانستان به عهده گرفت، به ویژه پس از آنکه «باراک اوباما» رییس جمهور آمریکا صلاحیت بیشتری به نیروهای آمریکایی در هدف قرار دادن طالبان در افغانستان داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس