اگرچه دولت بنا را بر کاهش نرخ سود بانکی گذاشته است، اما جمعی از بانکها با ارسال نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی، خواستار شناور شدن نرخ سود بانکی شدند.

به گزارش مشرق، دولت چند ماهی است تصمیم گرفته تا نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها را کاهش داده و آن را با یک خیز آرام، به نرخ تورم نزدیک کند؛ همان چیزی که مدت‌ها است فعالان اقتصادی به دنبال آن هستند و معتقدند حال که نرخ تورم به سمت کاهش و تک‌رقمی شدن پیش رفته است، باید نرخ سود هم به تناسب تورم، سیر نزولی را در پیش بگیرد و بانکها و دولت، شرایط را برای نزدیک شدن به این نرخ مهیا کنند. از سوی دیگر، تعیین دستوری نرخ ارز هم همواره مورد چالش بوده و بانک مرکزی نیز ، خط مشی خود را تعیین غیردستوری نرخ سود بانکی اعلام کرده است.

هم اکنون اما با کاهش پلکانی نرخ سود بانکی و زمزمه‌های کاهش مجدد آن، برخی از سپرده‌گذاران نگران شده اند که مبادا کاهش مجدد، پس‌اندازهای آنها را در این فضای نامساعد کسب و کار دچار مشکل کرده و با نرخ سود کمتری مواجه کند؛ به خصوص اینکه اکنون، هیچ مسیری مطمئن‌تر از سپرده بانکی برای سرمایه‌های خرد نیست و مردم طبقه متوسط، راهی به جز سپردن منابع مالی خود که شاید پس‌انداز یک عمرشان باشد، به جایی مطمئنتر از  بانکها ندارند.

یک مقام مسوول گفت: بدلیل کاهش نرخ سود ، اخیر فقط از یکی از بانکهای خصوصی حدود 7 هزار میلیارد تومان سپرده خارج شده است.

وی افزود: مدیران برخی بانکها اخیرا در نامه ای به رییس کل بانک مرکزی نسبت به کاهش نرخ سود اعتراض کرده و عنوان کرده اند که این کار باعث خروج گسترده سپرده های مردم از بانکها شده است.

او اظهار کرد: بانکها در نامه شان به سیف عنوان کرده اند که جریان خروج سپرده از بانکها دو خطر جدی در پی دارد؛ یکی خطر ورشکستگی بانکها و دیگر اینکه این سپرده ها پس از خروج از بانکها به بازارهای همچون طلا و ارز و مسکن سرازیر شده و تورم شدیدی را در این بخش ها ایجاد می کنند. 

وی ادامه داد: بانکها در این نامه از رییس کل بانک مرکزی خواسته اند تا بانکهای خصوصی امکان یابند در مورد نرخ سود، خودشان تصمیم گیری کنند. 

 این در حالی است که به تازگی، بهمن عبدالهی، عضو شورای پول و اعتبار نیز درباره کاهش دوباره نرخ تورم طبق اعلام بانک مرکزی و مرکز آمار و طرح دوباره کاهش نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم گفت: شورای پول و اعتبار به دنبال این است که نرخ سود تسهیلات بانکی را کاهش بدهد. بر این اساس، آخرین تصمیمی که شورای پول و اعتبار در زمینه کاهش نرخ سود بانکی گرفته مربوط به یکماه پیش است و با توجه به اینکه نرخ تورم دوباره کاهش یافته و در نرخ نقطه به نقطه حدود ۷ درصد شده، به نظر می رسد که جا دارد دوباره نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین این برنامه دوباره در دستور کار شورای پول و اعتبار است و احتمالا ظرف یکماه آینده دوباره تجدیدنظری در نرخ سود بانکی صورت خواهد گرفت؛ در این میان، فعالان اقتصادی بخش تعاون قطعا موافق این موضوع هستند که نرخ سود تسهیلات بانکی توسط شورای پول و اعتبار مورد بازنگری دوباره قرار بگیرد و با توجه به مشکلاتی که تعاونی ها در موضوع تامین منابع مالی دارند و گران بودن منابع مالی که در اختیار آنها قرار می گیرد، هر چقدر این نرخ کاهش یابد قطعا باعث رونق بیشتری در فعالیت های اقتصادی بخش تعاون خواهد شد.

 بر اساس آخرین بخشنامه بانک مرکزی به سیستم بانکی در تیرماه سال جاری، نرخ‌های سود علی‌الحساب سپرده‌های بانکی در نرخ حداکثر ۱۵ درصد برای سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار یک‌ساله تعیین شد.

همچنین نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و همچنین نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد میان بانک یا مؤسسات اعتباری و مشتری، حداکثر معادل ۱۸ درصد است. همچنین نرخ سود تسهیلات بانک کشاورزی برای تسهیلات سرمایه‌گذاری معادل ۱۵ درصد و برای سایر تسهیلات معادل ۱۸ درصد تعیین شده است.

بیستم تیرماه و یک روز پس از آغاز اجرایی شدن نرخ های جدید سود در بانک ها، دکتر حسن روحانی؛ رئیس جمهور خواستار کاهش دوباره نرخ سود بانک ها شد و گفت: در کنار آن روند تورم کاهنده ادامه یافته و بانکها نیز این فرصت را می یابند تا تسهیلات بیشتر با نرخ کارمزد کمتر را در اختیار مشتریان خود قرار دهند و البته روند کاهش نرخ کارمزد باید تداوم یابد.

اول مردادماه نیز ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه کاهش نرخ سود بانکی باز هم ادامه خواهد داشت تصریح کرد: بانک مرکزی حساسیت ویژه‌ای در خصوص نرخ سود بانکی داشته و تا به حال روند خوبی را در این زمینه طی کرده، اما هدف نهایی ما کاهش نرخ سود بانکی تا مرز نرخ تورم است.

وی ادامه داد: کاهش نرخ سود بانکی تا حد فعلی رها نخواهد شد و هدف بانک مرکزی کاهش و رساندن این نرخ به مرز یک رقمی و همسو با نرخ تورم است. سیف با تأکید بر اینکه نرخ سود سپرده‌های بانکی و همچنین نرخ سود تسهیلات هر دو کاهش خواهند یافت اظهارداشت: در حال حاضر، نرخ سود سپرده‌ها ۱۵ درصد و تسهیلات ۱۸ درصد است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • قاسمی ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    سود ۱۸ درصد که میخواهی بگیری ۲۰درصد نگه میدارند یا میگویند ۵قسط اخر ان را همین اول پرداخت کن همان۲۲درصد شاید هم بیشتر بشود اینها فقط در حد حرف است دولت هم کاری ازش بر نمیاد اگر نرخ را به ۱۰ درصد برسانند بار هم بانک فکر کنم نیمی از پولت را نگه میدارد واز تمام پول درخواستی بهره میگیرد
  • parviz ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    سلام. خواهشا يكي بگه اين وام 18 درصد و كجا ميدن من به 20 هم راضيم حتي 22 درصد . خدا ازشون نگذره هر بانكي رفتم زير 24 درصد نداره بلكه بالاتر اوناييم كه 18 يا 20 ميدن با يه طرفندي كه مقداري از وام بايد تو حساب باشه و يا 5 قسط بايد جلوتر بدين اجرا ميكنن كه همون 25 يا 26 درصد خودمون ميشه ... ولي سود سپرده رو سريع 15 درصد كردن ...
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    جالبه تورم تك رقمي مگه ميشه مگه داريم همه چي حداقل ٤٠ درصد گرون شده اونوقت ميگين هفت درصد هزار رحمت به بهمني اين ديگه داره تو روز روشن دروغ ميگه
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    پدر نستاحرا داره در میاد اینجوری کسی پول پیش نمیگیره
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    ای جونم دولت کبیر تدبیر و امید نزول رسمی رو ممنوع کرد. روحانی عشق منی.
  • یک معلم بازنشسته ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    مبلغ بیست میلیون پاداش سی سال خدمت صادقانه را گرفتم و با سپرده گذاری آن ماهانه مبلغ سیصد و شست تومان میگیرم که بلکه جبران کمبودها را نمایم که نمی شود . این آقایان که دم از کاهش تورم و رشداقتصادی و پایین آوردن سود سپرده ها را می زنند خودشان از وضع بازار و خرج و مخارج زندگی چیزی نمی دانند. البته نه کاهش تورمی است و نه رشد اقتصادی . تنها کاهش سود سپرده ها ست که بنا به خواست آین ............ می باشد.
  • ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    قسم حرضت عباستو قبول کنیم !!! یا اون دم خروس تورمتون رو !!!!گرونی رو معلومه شما ها به چشمتون نمیاد هر روز داره گرونی میشه میگن تورم داره پایین میاد ...تعریف تورم رو یکبار دیگه بخونید با این آمار های سراسر دروغتو ن روز گار مون رو فقط بلدید سیاه کنید
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    آقای سیف و طیب نیا دست از سر سپرده گزاران بیچاره بردارید .کو کاهش تورم از حال مستاجران خبر دارید .میدانید میلیونها نفر مردم مستضعف با همین اندک سود بانکی دارند گذران زندگی میکنند.
  • ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    یکی از فواید سود سپرده این بود که افراد متوسط انگیزه پیدا میکردند تا پول اندک خود را که قابل سرمایه گذاری در تولید نیست را به بانکها سپرده گذاری کنند و از این طریق نقدینگی یعنی پول فیزیکی در نزد بانکها به اندازه کافی در بازار در گردش می شد اما با کاهش هر چه بیشتر سود سپرده مردم به عنوان مثال اگر یک میلیون تومان پول نقد داشته باشند برایشان فرقی نمیکند که آن پول نقد را در منزل نگه داری کنند چرا که با سپرده گذاری سود آنچنانی دریافت نمیکنند این امر باعث میشود بیشتر نقدینگی بدون فایده در گنجه های خانه ها پنهان بماند حال فکرش را بکنید که درسطح کشور چه تعداد از افراد این مبلغ یا بیشتر را شخصی نگهداری کنند بانک مرکزی مجبور میشود برای جبران این حجم از پول پنهان اسکناس چاپ کرده یا به طریقی این کسری نقدینگی را جبران کند. میل به مصرف کاذب هم یکی دیگر از عوارض کاهش سود سپرده ها میتواند باشد. در اقتصاد در حال توسعه بیشتر سعی میشود اینگونه پولها که به خرج تولید نمیرسد در بانکها گرد آوری شده و به صورت مبالغ با اهمیت در اقتصاد به کار گرفته شود. یک راه دیگر آن است که به بانکها اجازه دهند تا برای هر فرد فقط به قدر مشخصی سپرده گذاری با نرخ بالا انجام دهند تا انگیزه افراد برای ارائه اینگونه پولها به بانکها بیشتر شود چون سیستم نرم افزاری بانکها این قابلیت را دارد که برنامه نوشته شود تا برای هر فرد مجاز به سپرده گذاری تا مبلغ مشخص باشند یعنی وقتی فردی مثلاً در یک بانک یک سپرده 20میلیون تومانی با نرخ 20%باز کرد دیگر نتواند در بانک دیگر سپرده باز کند این طوری افراد دارای ریسک پایین در سرمایه گذاری میتوانند از این طریق در تولید نقش داشته باشند. اما مثل اینکه به بهانه هدایت وجوه به سمت تولید یک نوع ستیزه جویی با جریان بانکی در کشور به وجود آمده است که مشکلاتش برای طبقه ضعیف یا حتی متوسط بیشتر میشود و دولت در آینده با مشکل شرکتهای مضاربه ای بهره ای با سود بالا که اکثرا سوءاستفاده گر هستند مواجه خواهد شد و دوباره بازار نزول دادن دهه شصت ایجاد خواهد شد. یادمان نرود که با همین سیستم بانکی در دهه هفتاد ریشه نزول دادن ریشه کن شد و اگر کسی میخواست پول نزول کند در آن موقع به راحتی به بهانه تعمیرات وام میگرفت و مشکل خود را حل میکرد. بعد ها به علت عدم پرداخت بدهی توسط گروه وام گیرندگان مبالغ کلان که بعضاً از افراد رانتی و ذی نفوذ بودند و ایجاد کننده مطالبات بانکی شدند به طور اتوماتیک بانکها در دادن وام از ترس ایجاد مطالبات جدید در دادن وام به افراد خرد خساست به خرج دادند. اداره بانکها اگر واقع بینانه قضاوت کنیم هزینه بر است اگر کسی میخواهد بانکداری کند و ادعا داشته باشد که میتواند بدون کسب سود بانکداری کند ساده لوح یا کم دانش است اگر میشد بدون کسب سود چرخه بانک را گرداند الان بانکهای قرض‌الحسنه که صرفاً برای دادن وام قرض‌الحسنه ایجاد شده بودند در امر تسهیلات سود دار فعالیت نمیکردند چون فقط با شعار قرض‌الحسنه نمیتوان یک سازمان را با سلام و صلوات اداره کرد بلکه سود دادن و سود گرفتن امری بدیهی در بانکداری است. آنهایی هم که به این امر معتقد نیستند باید جامعه ای را زیر ساخت میکردند که تا این حد از بچه دبستان تا دانشجوی دانشگاه و از شاگرد مغازه تا کارفرما و تولیدکننده و مصرف کننده را اینچنین منفعت طلب پرورش نمیدادند. یعنی جامعه‌ای بدون رفاه طلبی و غیر مادی.
  • فرهنگی باز نشسته که هنوز پاداش 30سال عمر برباد رفته ام را نگرفتم ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    سلام مسول محترم سایت یا جرات نداره تما م نظرات اعلام کنه یا چیزی بهش قول دادن که نظرات مخالف راننویسد
  • ناشناس ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    فقط دروغ.فقط سود سپرده ها مردم ضرب العجل کم شد.پس چرا سود تسهیلات همین حالا 30 درصده.ولی اونجا که میگند سود تسهیلات باید 18 بشه چطور قانونیه که اونجا گوش کسی بدهکار نیست؟ترازوی عدالت فردا بازخواست داره.بعضی فکر میکنند ترازو اونه که رو میز بغالاست.در هر حال گناهش به گردن مسولا ذیربطه.کدام تورم پایین اومده که به دنبالش بایست فقط سود سپرده ها مردم بیاد پایین و پایین تر .ولی برا تسهیلات خود بانک این تورم افزایشی حساب میشه .این عدالت علی ع حضرت علی شمع بیت المالا خاموش میکرد
  • ابی ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    کاهش تورم به ده درصد کاملا کذبه ... وکاهش نرخ سود بانکی فرار سرمایه از برخی بانکها به بازار طلا وارز ومسکن هست که خود سبب افزایش تورم میشه . یعنی دوسر باخت برای مردم عادی و حقوق بگیره ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس