کد خبر 621258
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷

شاه اسماعیل صفوی یکم پس از تاسیس حکومت صفوی، سعی کرد شیعه را در کشور ترویج دهد. به همین علت او علمای زیادی را از بحرین، بین النهرین،کوفه و... به ایران دعوت کرد و از آنان خواست که سراسر ایران را به ترویج تشیع بگردند.

به گزارش مشرق، اسماعیل میرزا، ملقب به ابوالمظفر بهادر خان حسینى، فرزند سلطان حیدر و نواده دخترى اوزون حسن اق قویونلو بود.
 
اسماعیل در اردبیل دیده به جهان گشود. وى پس از کشته شدن پدرش، سلطان حیدر، که در جنگ با یعقوب بیک اق قویونلو و متحدش فرخ یسار شروانشاه،کشته شده بود به همراه برادرانش در حصار استخر زندانى شد. رستم بیک اق قویونلو فرزندان حیدر را از زندان آزاد ساخت. اسماعیل میرزا را که در آن هنگام کودکى شش ساله بود، با اجازه مادر از اردبیل به گیلان «لاهیجان» بردند. در گیلان، کارکیا میرزا على، فرمانرواى محلى ولایت  و دیلمان که شیعه و سید و دوستدار خاندان صفوى بودند او را نگه داشتند.
 
اسماعیل پنج سال در آنجا ماند و با مراقبتهاى شمس الدین لاهیجى که از فضلاى آن دیار بود؛ فارسى، عربى، قرآن و مبانى و اصول شیعه امامیه را فرا گرفت. افزون بر این، در این مدت، زیر نظر هفت تن از اعیان صوفى لاهیجان فنون رزم آموخت. اسماعیل با آنکه هنوز کودکى خردسال بود از جانب مریدان پدر، صوفى اعظم، مرشد کامل و شیخ و سلطان محسوب مى‏‌شد و حتى او را به عنوان شاه تلقى مى‏‌کردند. رستم بیگ چند بار فرستادگانى به طلب دو کودک شیخ حیدر به گیلان فرستاد و هر بار، کارکیا، فرستادگان او را با عذرهاى عاقلانه پس مى‏‌داد. رستم گمان مى‏‌کرد ابراهیم هم در گیلان است و از جستجو کردن او و مادرش در اردبیل غافل ماند. اسماعیل در محرم 905 ق به قصد تسخیر ولایات ایران به حرکت درآمد، اما هنوز تا حدى آلت دست و اغراض سرکردگان قزلباش بود و سیزده سالى بیش نداشت.                                   
 
اسماعیل میرزا درپی انتقام خون پدر
 
اسماعیل میرزا به قصد انتقام خون پدرش به جنگ شروانشاه رفت.در راه نیز عده زیادی از صوفیان دیگر هم به او پیوستند. پس از اتمام جنگ و تسلیم شدن باکو و نخجوان،اسماعیل میرزا وارد تبریز شد و با نام شاه اسماعیل تاج گذاری کرد.
 
ترویج تشیع
 
پس از تاسیس حکومت صفوی،شاه اسماعیل سعی کرد شیعه را ترویج دهد.به همین علت او علمای زیادی را از بحرین، بین النهرین،کوفه و... به ایران دعوت کرد و از آنان خواست که سراسر ایران را به ترویج تشیع بگردند.
 
جنگ بر سر مذهب
 
با این کار شاه اسماعیل نوعی اعلام جنگ به دول همسایه سنی مذهب یعنی سلسله شیبانیان ازبک و سلطان سلیم عثمانی داد. سلطان سلیم،پادشاه عثمانی،پس از شنیدن خبر های ایران بسیار خشمگین شد و تصمیم به جنگ با شاه اسماعیل را گرفت. و در سال 920ه.ق در محل چالدران دو کشور به نبرد با هم پرداختند و به دلیل مجهز بودن ارتش عثمانی به توپ و تفنگ،با وجود فداکاری های شاه اسماعیل، ایران شکست خورد و اذربایجان اشغال شد.
 
وفات
 
وی پس از شکست در چالدران دیگر نجنگید.پادشاه جوان هنگامی که سی وسه سال از عمرش و یست و چهار سال از سلطنتش می گذشت،در زمانی که به شکار رفته بود،در حوالی شهر سراب از بیماری وفات یافت.
 
پرچم در زمان شاه اسماعیل
 
شاه اسماعیل پس از تاجگذاری،در زمینه ای سبز به نشان شیعه، دایره‌ای زرد به نشان خورشید قرار داد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • رضا از مشهد ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    7 3
    این طبیعیه که به خاطر ترویج مذهب شیعه بین ما شیعه ها محبوب باشه ولی تروج شیعه رو به چه شکلی انجام میداد؟دوستانی که مایلن خودشون در این مورد تحقیق کنن چون ممکنه نظر منو قبول نکنن..
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    9 0
    به غیر از 14 معصوم هیچ کس مبرا از خطا و اشتباه نیست ولی باید دید در آن زمان مذهب تسنن به چه شکلی ترویج می شد . هر دوره زمانی اقتضائاتی دارد که قضاوت در مورد آن باید با لحاظ اقتضائات آن دوره انجام شود . امروز هدف داعش رسیدن به خلافتی است که قرن ها قبل وجود داشته و اردوغان پیگیر رسیدن به امپراطوری است که قرن ها قبل عثمانی داشته است و آنچه امروز می بینید الگو برداری از روش های آن زمان سرمشق هایشان می باشد . پس اگر شاه اسماعیل هم آن طور عمل کرده مربوط به شرایط همان زمان است . البته همه در پیشگاه عدل الهی مسئول اعمال خود هستیم و او به عدالت بین تمام بندگانش حکم خواهد کرد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس