در آستانه هفته دولت برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفتگوی مفصلی با بیژن زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم انجام داد، و بیژن زنگنه در این برنامه از وضعیت قراردادهای نفتی تا شوخ طبع ترین عضو کابینه سخن گفت.

به گزارش مشرق، تیتر امشب 30 تیر 1395 موضوع برنامه خود را به گفتگوی صریح و صمیمی با وزیر نفت دولت یازدهم اختصاص داد.

در خصوص تعداد فرزندان و وضعیت تحصیلی و شغلی آنان: 4 فرزند دارم ، دو پسر و دو دختر. پسر و دختر بزرگم دکتری مخازن نفتی و حقوق انرژی دارند. پسر کوچک ترم سال دوم دانشگاه تهران است. و دختر کوچکم نیز کلاس دهم می باشد.

در خصوص حقوق ماهیانه:
من از دولت حقوق می گیرم و قاعده عمومی در مورد من رعایت می شود. حقوق من هم 10 میلیون تومان است.

در مورد قراردادهای نفتی و انتقادات به این قراردادها:
این نوع قرارداد آی پی سی نیست. یک مدل اصلاح شده بیع متقابل است. با یک تفاوت هایی تکامل یافته آن است. بویژه برای طرح های ازدیاد برداشت نفت از مخازن قابل بهره برداری. یک سری اشکالات را برطرف کردیم. در جلسه ای که با آقای لاریجانی داشتیم برای آنها پیشنهادهایی شد که چگونه اصلاح بشود. و بندهایی اصلاح شد. ما این بندها را به دولت می بریم و تأمین نظرات را انجام دهیم.

یک سری اشکالات حقوقی وارد می دانستند. مثل بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات. حتی کمیسیون تصویب مصوبات اشکالاتی داشت در تعاریف و مالیات که ما هم رفع اشکال کردیم و هم رفع نگرانی کردیم. برخی چیزها بود در خصوص فناوری که موادی و بندهایی بود که ما اصلاح کردیم. سقفی گذاشته شد برای این قراردادها در خصوص میزان استخراج گاز و نفت که ما اصلاح کردیم. از نظر نظارت بر قراردادها بود که در نحوه اجرا اصلاحاتی صورت گرفت. ما اینها را نوشتیم که یک هیات عالی از سوی سران قوه تشکیل بشود و مورد نظارت قرار  گرفته شود. برخی موارد از 20 سال پیش بوده است که ما توضیح دادیم که این موارد از قبل بوده است.

در خصوص فرق این قرارداد با قراردادهای بیع متقابل:
ما بازپرداخت ها را منوط کردیم به عملکرد پیمانکار در طول زمان و آن چیزی که تولید می شود. ما دو اولویت داریم: یک میدان مشترک که ثروت ملی ما از بین می رود. باید با هر چه سرعتی از این ثروت استفاده کنیم. دو، بالابردن ضریب بازیافت از میدان بهره برداری است. پس ما باید تمام تلاشمان را بکنیم که ضریب بازیافت را بالا ببریم. ما باید تمهید فناورانه بکنیم تا توانمند بشویم که بازیافت را بالا ببریم. الان یک کشوری مثل عمان در طول چند سال اخیر به میزان قابل توجهی ضریب بازیافت خودش را بالا برده است. در نتیجه این قراردادها این ضریب بازیافت را تأمین می کند.

این بحث مهمی است که در چند کشور مثل عراق، برزیل، مکزیک و ... می بندند. مسئله پول نیست، بلکه مسئله فناوری هم هست. تا ضریب بازیافت بالاتری داشته باشیم. میدان های مهم بیش از 40 سال است که بهره برداری می شود. چند میدان مشترک داریم که باید اولویت بدهیم. هم تکنولوژی بدست بیاوریم و هم منابع بدست بیاوریم.

در خصوص مالکیت در قراردادهای مشترک:
هر آنچه که خارجی می آورد حتی یک پیچ هم بیاورد، برای ماست. ما فقط قسط های او را می دهیم. ما به ازای این تولید در یک زمان به آن شرکت قسط می دهیم. ما از یک مخزن به او پول می دهیم. اگر به هر دلیل فورس ماژور مشکلی پیش بیاید، ما به اول پولی نمی دهیم. یک اصل است که بازپرداخت همه مبالغ برگرفته از بخشی از تولید آن است.
قانون حاکم بر قراردادها قانون ایران است. اما داوری در قراردادهای بین المللی حتما داوری است.

اشکالات حقوقی قراردادهای نفتی برطرف شده است

در خصوص بحث کارت سوخت و تک نرخی شدن قیمت بنزین:
من طرفدار حذف کارت سوخت هستم. کارت سوخت برای زمانی خوب است که ما بخواهیم به صورت محدود و به دو نرخ به مردم ارائه کنیم. ما از سال گذشته کارت سوخت را حذف کردیم و بنزین یک قیمتی شد. آن چیزی که به عنوان قاچاق مطرح بود برای گازوئیل بود که ما جلوی آن را گرفتیم. ما میلیاردها اطلاعات تولید کردیم اما چه استفاده ای داشتیم. ما امسال برای اولین بار صادر کننده گازوئیل شدیم و 13 میلیون لیتر گازوئیل صادر کردیم که تا حد 20 میلیون لیتر می تواند افزایش پیدا کند.

قراردادهای جدید سوآپ نفتی:
ما خیلی وقت است که اجازه داده بودیم که کار سوآپ انجام شود. ما موافق هستیم که در شمال در بندر امیرآباد بگیریم و در جنوب به آنان تحویل دهیم. در سال اول باز شدن مسیر مهم تر از درآمدش است. کسب و کار راه می افتد. نفت ایران بیشتر در بازارها عرضه می شود.

موضوع آتش سوزی ها در پالایشگاه های و پتروشیمی های کشور:
شرکت ها باید اچ اس ای (سلامت، ایمنی، محیط زیست) را رعایت کنند. من این را اسمش را گذاشته ام «سلام» که بار معنای اسلامی دارد. در خیلی از جاها واحدهای ما به دنبال سیستم سلام نرفتند. چرا که هزینه داشت و آنان به دنبال سود بودند. تعمیرات پالایشگاه ها باید به صورت منظم صورت بگیرد. تجهیزات بخرند، تجهیزات را تعمیر بکنند. این ضابطه وجود ندارد و یک کارهایی باید بکنند که نکردند. اگر ما بیمه های درست داشته باشیم، این مسایل پیش نمی آید. چون بیمه ها خودشان پیگیر این قضیه هستند تا مشکلات بوجود نیاید و در صورت رعایت نکردن استانداردهای سلامت و ایمنی از پرداخت بیمه ای جلوگیری می کنند.

در خصوص میادین مشترک مثل پارس جنوبی :
اوایل سال آینده به قطر می رسیم. ما روزی که شروع کردیم 240 میلیون متر مکعب بوده و امسال فازهای 20 و 21 به مدار می پیوندند. ما به ظرفیت 500 میلیون متر مکعب می رسیم. ما الان 50 میلیارد دلار بدهی در خصوص فازهای پارس جنوبی داریم. در خصوص میدان کارون که با عراق مشترک هستیم. الان به 220 هزار بشکه رسیدیم و تا آخر امسال هم به 280 یا 290 هزار بشکه خواهیم رساند.

وضعیت صادراتی کشور :
در تیرماه نفت خام از 1/2 (یک و دو دهم) در تیرماه 1392، به 2/6 (دو و شش دهم) رسید. بعد از برجام جهش بیش از یک میلیون بشکه ای رسید. و تولید ما از 2/7 (دو و هفت) به 3/8 رسید. صادرات ما به بیش از 1/1 بشکه رسیده است.

شوخ طبع ترین عضو کابینه:
بعضی ها می گویند که من خیلی سر به سر دیگران می گذاریم.

سخت ترین جلسه هیات دولت:
جلسات اواخر پارسال که تأمین مالی مشکل بود.

بهترین وزیر:
همه خوب هستند، آقای حجتی، قاضی زاده، واعظی، چیت چیان، طیب نیا، آقای ظریف که حتما موفق بوده و من خودم را مدیون ایشان می دانم.

مهمترین نقطه قوت شما:
من یک هدفی گرفتم و گم نکردم آن را. افزایش تولید از پارس جنوبی غرب کارون، تولید گاز، بهینه سازی مصرف پیگیری کردم و گمش نکردم.

مهمترین نقطه ضعف :
من آنچیزی که برای پرسنل دلم می خواسته انجام ندادم. جوانگرایی و برای زندگی آنان کاری انجام نداده ام. در هم ریختگی زیاد بود. لذا اولویت بندی کردم. من مجبور بودم به کارهای دیگر مثل گازرسانی و تأمین بنزین و فروش نفت تمرکز کنم و امیدوارم هر چه زودتر به مسایل معیشتی پرسنل وزارت نفت بپردازم.

مهمترین ویژگی شخصیتی شما:
من آدم سرسختی هستم در کار و آدم پیگیری هستم. تا کار به نتیجه برسد. سعی می کنم آدمهای توانمندی به کار بگیرم.

مهمترین ویژگی منفی شخصیتی شما:

آدم خوش اخلاقی نیستم.

مهمترین نقطه قوت کابینه یازدهم:

برجام به نظر من مهمترین نقطه قوت بود. ما خیلی مصیب داشتیم.

مهمترین نقطه ضعف کابینه یازدهم:

نمی تونم چیزی بگویم.

تصمیمی بوده که گرفتید و پشیمان شدید؟
بوده ولی نمی تونم بگویم.

حرف پایانی:
گازرسانی روستایی که به نظر من کار بزرگی است. با یک شیوه بیع متقابل داریم انجام می دهیم. این حجم کار در روستاها و شهرهای بزرگ انجام نشده است. در گازرسانی روستایی هیچ چیز خارجی نیست و همه کالاها مصرفی داخلی است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    من از کروم اندروید استفاده می کنم و وقتی +و-های نظرات رو لمس میکنم، عددها افزایش پیدا نمیکنه لطفا بررسی کنید
  • ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    همه همت ایشان این است که در مسابقه با قطر عقب نماند! مسابقه ای که ذاتا به ضرر هر دو کشور ایران و قطر و فقط به نفع مصرف کنندگان سوخت است. اما حالا هم که وارد مسابقه شده کوچکتربن ارزشی برای نیروهای داخلی قایل نیست و باز هم به همان توتال اعتماد می کند قبلا مزه....را چشسدذیم و دیدیم چطور با قطر زد و بند کرد و دهسال پارس جنوبی را معطل نگهداشت.
  • ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    صدا سیما هم به مجیزگویی او می پردازد؟ الان وقت چنین مصاحبه هایی است؟ با کسیکه به کشور ضرر زده و الان هم می خواهد 100 سال کشور را... اینطور حرف می زنند؟
  • ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    بزرگترین نقطه ی قوت دولت روحانی ، تک دوره ای بودن آن است . ________________________________________________
  • ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    رسیدگی به وضعیت رفاهی پرسنل وزارت نفت!!! اصلاح قراردادها را ول کرده چسبیده به امور رفاهی!!
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    "شوخ طبع ترین عضو کابینه: بعضی ها می گویند که من خیلی سر به سر دیگران می گذاریم." بس که بیکاری خوشی زده زیر دلت لازم هم نیست که متن قراردادها رو بخونی همین که پورسانتش برسه کافیه به خاطر همین سربه سر دیگران میذاری وگرنه اگر یک ذره مسئولیت و ذغدغه ملت رو داشتی می دانستی که نابود کردن امید اشتغال جوانها با قرارداداهای جدید نفتی، ipc باید خنده را از یادت می برد. ببیتن در ان دنیا هم شوخی طبع می مونی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    رسیدگی به وضعیت رفاهی پرسنل وزارت نفت!!! اصلاح قراردادها را ول کرده چسبیده به امور رفاهی!!
  • ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    رسیدگی به وضعیت رفاهی پرسنل وزارت نفت!!! اصلاح قراردادها را ول کرده چسبیده به امور رفاهی!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس