کد خبر 620847
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۵

با نزدیک شدن به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، اصلاح طلبان با اذعان به ناکارآمدی دولت یازدهم در پاسخ به مطالبات مردم تاکید کردند « عامه مردم نمره خوبی به دولت نمی‌دهند و ناکارآمدی کابینه مسجل شده است.»

به گزارش مشرق، محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت و گو با فارس به تاکید بر ناکارآمدی دولت یازدهم اظهار داشت: در سال 92 گزینه نخستین اصلا‌ح‌طلبان آقای هاشمی رفسنجانی بود ولی وقتی  هاشمی توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد، اصلاح‌طلبان به فرد نازل‌تر از هاشمی رفسنجانی تن دادند.
 
سخن عطریانفر مبنی بر اینکه هاشمی گزینه اول اصلاح طلبان در انتخابات خرداد 92 بود با توجه به سابقه مدعیان اصلاحات قابل تامل به نظر می‌رسد، مروری بر نشریات زنجیره‌ای دوره اصلاحات به خوبی نشان می‌دهد که آنان از دوم خرداد 1376 تا برگزاری انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی شدیدترین حملات را به هاشمی و دولت سازندگی او تدارک دیده بودند و بعد از برگزاری انتخابات حمله به هاشمی از سوی اصلاح طلبان تا آن جا ادامه یافت که هاشمی مجبور به کناره گیری شد و عطای نشستن بر کرسی نمایندگی مجلس را به لقایش بخشید !
 
مدعیان اصلاحات از حمله و هجمه به هاشمی و عالیجناب سرخ پوش خواندن او به حمایت سال 92 از وی رسیده‌اند و ضروری است که در این میان هاشمی تاملی در گذشته و جایگاه امروز خود داشته باشد.
 
باید سیاست‌های اجرایی تغییر و اصلاح شود
 
عطریانفر در مورد برخی اظهارات پیرامون لزوم خانه تکانی در کابینه اظهار داشت: به‌جای اینکه خانه‌تکانی را تغییر مدیر ارشد دستگاه تعبیر کنیم، باید سیاست‌های اجرایی تغییر واصلاح شود ولی اگر تصور از خانه‌تکانی، صرفا تغییر مسئول باشد، فعلاً به صلاح نیست.
 
وی افزود: آقای روحانی در برخی از مواقف سیاسی نه‌تنها نقدی را پاسخ نداده، بلکه زبان تندی هم داشته و به حجم نقدها و فاصله‌ها افزوده است.
 
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران تاکید کرد: دولت برای طبقاتی که چندان با ادبیات نخبگانی آشنایی ندارند و زبان ‌فهم موضوعات هم، تنها زندگی شخصی خودشان است زبان قانع‌کننده کافی ندارد.
 
عطریانفر با بیان اینکه دولت درلایه‌هایی از طبقات محروم این احساس را به وجود آورده که با مردم فاصله دارد، تصریح کرد:  دولت آقای روحانی نباید صرفاً در اتاق‌های دربسته تصمیم‌گیری کند ؛ چراکه جامعه از نظر عاطفی و احساسی نیاز به توجیه، همنشینی، همدردی و دیدارهای مستقیم با مسئولان و رهبران سیاسی خود دارد.
 
وی با اشاره به لزوم تامین رضایت مردم در مسائل اقتصادی گفت: به‌صرف اینکه دولت در جدول شاخص‌های کلی اعلام می‌کند تورم را کنترل و رشد اقتصادی افزایش پیدا کرده است، رضایت و امنیت خاطر مردم فراهم نمی‌شود ؛ توقع مردم فراتر از این حرف‌هاست.
 
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران ادامه داد: مردم علاقه‌مند بودند بعد از قضیه برجام،  گشایش‌های محسوسی در حوزه اقتصاد خُرد آنها ایجاد شود. البته به نظرم در جریان برجام خطای تبلیغی رخ‌داده است.
 
عطریانفر در ادامه مدعی شد: اگر قرار بود آقای روحانی به صفت شخصی‌ و بدون پشتیبانی فکر سیاسی اصلاحات، حضور پیدا کند، حدّ آرایی که کسب می‌کرد در حد سایر دوستانی بود که شرکت کردند.
 
این فعال سیاسی همچنین گفت: عامه مردم نمره خوبی به دولت نمی‌‌دهند. آن‌ها مشکلات و گرفتاری‌های خودشان را می‌بینند و توقع دارند دولت منجی آن‌ها باشد.
 
ناکارآمدی کابینه مسجل شده است
 
عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان نیز در گفت و گو با روزنامه زنجیره‌ای آرمان امروز از محتوای جلسه برخی اصلاح‌طلبان با روحانی پرده برداشت.
 
وی با بیان اینکه روحانی با برخی از رهبران جریانات سیاسی جلساتی را در جهت توسعه سیاسی برگزار می‌کنند، درباره نتیجه یکی از این جلسات گفت: روحانی از نظر هویت تاریخی به جریان اصلاحات تعلق ندارد. همچنان که از نظر دیدگاه، مشی و تفکر به جریان اصولگرا تعلق ندارد. در نتیجه ایشان حالتی شبیه به هاشمی دارند که به صورت فراجناحی و فراحزبی در فضای سیاسی ایران زیست می‌کنند.
 
این عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه ناکارآمدی برخی اعضای کابینه و همچنین مدیران استانی برای اصلاح‌طلبان و همچنین خود روحانی مسجل شده است، افزود:  روحانی به دنبال یک فرصت مناسب است تا برخی اعضای ناکارآمد خود را تغییر بدهد. با این وجود به نظر می‌رسد روحانی قصد دارد هزینه تغییر کابینه را به گردن مجلس بیندازد. به همین دلیل نیز فراکسیون امید خیلی زود پای خود را از موضوع استیضاح وزیر کار کنار کشید و بطور قطعی این اتفاق درباره وزیر آموزش و پرورش نیز خواهد افتاد.
 
ناصری گفت: به صورت کلی در شرایط کنونی تصمیم اصلاح‌طلبان این است که فراکسیون امید در استیضاح هیچ کدام از وزرای کابینه در مجلس مشارکت نداشته باشند. به نظر من روحانی شخصا باید مسئولیت تغییر کابینه را برعهده بگیرد و اجازه ندهد مجلس و اصلاح‌طلبان این هزینه را پرداخت کنند.
 
ممکن است روحانی سال آینده در پاستور نباشد
 
ناصری در ادامه با هشدار به اینکه درصورتی که روحانی همین مسیر خود را در آینده نیز ادامه بدهد ممکن است پایگاه رای خود را از دست بدهد و سال96 در پاستور نباشد، تصریح کرد:  برخی از بزرگان جریان اصلاحات در دیدارهای مستقیم با آقای روحانی هشدارها و نگرانی‌های خود را نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 به آقای روحانی اعلام کرده‌اند. به عنوان نمونه یکی از بزرگان جریان اصلاحات به صراحت به آقای روحانی عنوان کرده که اگر همین مسیر خود را در آینده نیز ادامه بدهد ممکن است پایگاه رای خود را از دست بدهد و سال96 در پاستور نباشد. این چهره برجسته جریان اصلاحات همچنین به آقای روحانی ضرورت تغییر در برخی نگرش‌ها و مدیریت‌های دولت را گوشزد کرده است.
 
وی در ادامه گفت‌وگوی خود با اشاره به اینکه پس از تشکیل مجلس دهم برخی از نزدیکان روحانی به ایشان فشار آورده بودند که زمینه انحلال فراکسیون امید را فراهم کنند تا یک فراکسیون بزرگ‌تر و فراگیر‌تر بین اصلاح‌طلبان و حامیان  روحانی شکل بگیرد، اظهار داشت:  هنگامی که این خبر به جریان اصلاحات رسیده بود یکی از بزرگان جریان اصلاحات در جلسه رودررو با آقای روحانی ایشان را به‌شدت از این اقدام پرهیز داده و خطر و پیامدهای چنین کاری را با ایشان مطرح کرده بود.
 
این تحلیل‌گر اصلاح‌طلب با متذکر شدن این نکته که برخی از حامیان روحانی تلاش می‌کنند به ایشان القا کنند که دارای سازمان رای مستقلی جدا از اصلاح‌طلبان است، ادامه داد: «این مسئله نیز در جلسه روحانی با یکی از بزرگان جریان اصلاحات مطرح شده است. در این جلسه که در منزل  روحانی برگزار شده به روحانی در این زمینه هشدار‌های لازم داده شده که ایشان دارای سازمان رای مستقل نیست و نباید با طناب پوسیده برخی افراد به چاه برود.
وی در عین حالی که روحانی را ناکارآمد خواند گفت: بدون شک سازمان رای آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده جریان اصلاحات خواهد بود و کسی نمی‌تواند این مسئله را کتمان کند. اگر کسی دچار توهم شده و احساس می‌کند روحانی جدا از آرای اصلاح‌طلبان می‌تواند رئیس‌جمهور شود سخت در اشتباه است و این اشتباه ممکن است به قیمت بسیار گزافی تمام شود.
 
گزینه دیگری نیز داریم!
 
اصلاح طلبان دولت یازدهم را ناکارآمد می‌دانند و در عین حال به حمایت خود از وی ادامه می‌دهند، آنان از سوی دیگر نیز برای بالا بردن سهم خود مدعی می‌شوند گزینه دیگری نیز دارند!
 
 در این زمینه ناصری گفت: نکته مهم در این زمینه اینکه جریان اصلاحات به جز آقای روحانی گزینه دیگری را نیز برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 درنظر گرفته و به تمامی جوانب قضیه فکر کرده است. اصلاح‌طلبان با رصد شرایط کشور در آستانه انتخابات برای هر اتفاق احتمالی برنامه خواهند داشت و با دست پر در انتخابات حاضر خواهند شد.
 
ناکارآمدی دولت ترجیع بند انتقادات اصلاح‌طلبان
 
گفتنی است ناکارآمدی دولت یازدهم ترجیع بند اعترافات و انتقادات اصلاح طلبان در ماه‌های گذشته بود.
 
مدعیان اصلاحات در چند ماه گذشته و به دنبال تشکیل مجلس جدید بارها از «ترمیم‌کابینه» به علت «ناکارآمدی‌های دولت» سخن گفته‌اند و در این میان به گفته ناصری تاکید دارند که هزینه این تغییرات را دولت خود به عهده بکشد و نه بهارستان !
 
پیش از این نیز علی اکبر شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت و عضو سابق حزب منحله مشارکت با هشدار به روحانی نسبت به عملکرد کابینه از ضرورت تغییر در کابینه سخن گفته و اعلام کرده بود: اگر آقای روحانی در کابینه ترمیم انجام ندهد شرایط را برای حمایت اصلاح‌طلبان از خودش سخت‌تر می‌کند. من نمی‌گویم در این شرایط اصلاح‌طلبان از او حمایت نخواهند کرد اما می‌گویم کار خیلی سخت می‌شود. بسیج برای اخذ رأی برای آقای روحانی مشکل‌تر می‌شود.
 
شکوری‌‌راد تصریح کرده بود:  اصلاً عشقی از جانب ما به آقای روحانی وجود ندارد؛ حمایت ما از آقای روحانی یک حمایت کاملاً عقلانی است. اصلاً حمایت عاطفی نیست و عشق اینجا معنایی ندارد. ما ارزیابی می‌کنیم و می‌سنجیم و ادامه می‌دهیم. آقای روحانی هم هیچ‌وقت سعی نکرده است ما را نسبت به خودش علاقه‌مند کند.
 
روزنامه زنجیره‌ای آرمان نیز 22 خرداد سال جاری  به ناهماهنگی و ناکارآمدی کابینه روحانی پرداخت و نوشت: دولت برای  ارائه کارنامه خود لازم است که به بازنگری و تغییر در کابینه خود بیندیشد، چرا که تیم سیاسی و اقتصادی دولت آقای روحانی توانمند و قوی هستند اما هماهنگ نیستند و اکنون مشکلات موجود در دو حوزه سیاسی و اقتصادی به خوبی خود را نشان می‌دهد و این تیم در این حوزه ضعیف عمل می‌کنند.
 
محمدجواد حق‌شناس، عضو حزب اعتماد ملی نیز در گفت و گو با فرهیختگان گفته است:  گرچه ما اصلاح‌طلبان حامی دولت آقای روحانی هستیم اما این موضوع نمی‌تواند منجر به سکوت و عدم انتقاد شود. به عقیده ما کابینه آقای روحانی نیاز به ترمیم دارد و دولت برای این ترمیم و اصلاحات وقت چندانی هم ندارد.
 
سهم ما را بدهید !
 
رسول منتجب‌نیا قائم‌ مقام حزب اعتماد ملی نیز چندی پیش سهم‌خواهی مدعیان اصلاحات را از دولت علنی کرد و ضمن بیان اینکه روحانی ممکن است در انتخابات 96 پشت خود را خالی ببیند گفت: باید در انتصابات دولت روحانی دخالت داشته باشیم.
 
منتجب‌نیا در پاسخ به این پرسش که اصلاح‌طلبان در زمینه انتصابات مدیران در دولت چه انتظاری از روحانی دارند، گفت: دولت اول ایشان به‌صورت ائتلافی و براساس سلیقه شخصی آقای روحانی تعیین شده است. بدون شک اصلاح‌طلبان به‌عنوان مهم‌ترین جریان حامی آقای روحانی باید در انتصابات دولت دوم ایشان دخالت داشته باشند.
 
قائم ‌مقام حزب اعتماد ملی ضمن بیان اینکه «ما در این زمینه با روحانی مذاکره خواهیم کرد»  گفت: اصلاح‌طلبان باید در دولت آینده سهم بیشتری داشته باشند و درصد قابل توجهی از کابینه ایشان را تشکیل بدهند، این مسئله شامل وزرا، معاونان و همچنین استانداران می‌شود و در همه این زمینه‌ها باید تغییرات جدی صورت بگیرد.
 
منتجب‌نیا در ادامه گفت‌وگو با روزنامه نزدیک به هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این پرسش که آیا پشتوانه اجتماعی روحانی به همان شکل که در سال 92 از وی حمایت کرد، حاضر خواهد بود در سال 96 نیز از روحانی حمایت کند، اظهار کرد: متأسفانه در بسیاری از سفرها متوجه شده‌ام که برخی از اصلاح‌طلبان از آقای روحانی رنجش خاطر دارند و آقای روحانی موفق نشده رضایت آنها را جلب کند!
 
وی درباره ائتلاف حامیان دولت و جریان اصلاحات در انتخابات مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: اگر اصلاح‌طلبان از آقای روحانی حمایت نکنند حزب اعتدال و توسعه نمی‌تواند به ‌تنهایی بار حمایت از آقای روحانی را به دوش بکشد. بنده به برخی از دوستان هشدار می‌دهم که نه خود دچار توهم شوند و نه آقای روحانی را دچار توهم کنند. هنگامی که اصلاح‌طلبان از آقای روحانی حمایت کنند به ‌معنای این است که اکثریت مردم از آقای روحانی حمایت می‌کنند، به همین دلیل اگر آقای روحانی از فرصت حمایت اصلاح‌طلبان از خود استفاده نکند دچار یک اشتباه تاریخی شده است.
 
منتجب‌نیا همچنین 13 مرداد سال جاری طی یادداشتی در روزنامه اعتماد با اشاره به اینکه برخی از اطرافیان دولت دچار توهم شده‌اند و خود را عامل پیروزی روحانی در انتخابات ۹۲ می‌دانند، حمایت از وی در انتخابات آتی را مشروط به دریافت سهم از او دانسته بود.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس