ادعاي دروغين حقوق بشر غربي كه بيشتر براي نجات تروريست‌ها مطرح مي‌شود، درحالي است كه سازمان ملل و غرب در مقابل كشتار گسترده مردم بي‌دفاع يمن به دست عربستان سعودي سكوت اختيار كرده‌اند و كوچك‌ترين واكنشي به نقض حقوق بشر در يمن نشان نمي‌دهند.

به گزارش مشرق، روزنامه جوان نوشت: موافقت روسيه با طرح «آتش بس 48 ساعت در هفته»، بعد از انتشار تصوير تكان‌دهنده يك كودك سوري كه از ويرانه‌هاي جنگ حلب جان سالم به در برده است، انجام شد.

جنگ در سوريه، تبعات انساني تكان‌دهنده‌اي داشته و موافقت ائتلاف حامي دولت سوريه، با طرح آتش‌بس براي كاهش اين تبعات ناخواسته انجام شده است، در حالي كه نهادهاي حقوق بشري غربي در مقابل كشتار كودكان به دست حكومت سعودي در يمن و سپر قرار دادن هزاران انسان در هنگام فرار داعش از منبيج، به جز سكوت يا صدور بيانيه‌هاي كاغذي، هيچ اقدام عملي انجام نداده‌اند.
 
حدود يك سال پس از انتشار گسترده تصوير آيلان، كودك سوري كه موج‌هاي دريا جسد او را به سواحل تركيه آورده بود، اين ‌بار تصوير كودك ديگري از سوريه رسانه‌هاي نظام سلطه را كه هفته پيش سكوت كر كننده‌اي مقابل قتل عام كودكان يك دبستان يمن در بمباران سعودي داشتند، بر آن داشت تا با هماهنگي در انتشار عكس كودك زخمي سوري، پشتيباني رسانه‌اي خود را از تروريست‌هاي سوري علني و بهانه پايان محاصره و بمباران تروريست‌ها را پيدا كنند. رسانه‌هايي كه همگي انسانيت را به خواست صهيونيسم جهاني فروختند.

همزمان با تشديد درگيري‌ها در شهر حلب در شمال سوريه فعالان سوري روز پنج‌شنبه با انتشار عكس‌هايي تكان‌دهنده از عمران دقنيش، پسربچه پنج ساله كه پس از حمله هوايي به مناطق تحت كنترل مخالفان در شهر حلب سوريه از ميان خرابه‌هاي ساختماني نجات يافته، يك بار ديگر توجه جهانيان را به بحران سوريه و عواقب انساني آن جلب كرده‌اند.
 
انتشار گسترده تصاوير ويدئويي و عكس‌هاي اين پسر كوچك كه به خاك و خون آلوده است و با حالتي مات و مبهوت روي صندلي آمبولانس نشسته در شبكه‌هاي اجتماعي با واكنش شديد كاربران مواجه شده و بسياري را منقلب كرده است. تصاوير ويدئويي نشان مي‎دهد يكي از خدمه آمبولانس اين پسر را از ميان خرابه ساختمان بيرون مي‌كشد، بغل مي‌كند و در صندلي عقب آمبولانس مي‌نشاند.
 
مشخص نيست وضع اين كودك سوري، حاصل اقدامات كدام يك از طرف‌هاي درگير در جنگ حلب است ولي پيروزي‌هاي اخير ارتش سوريه، طرف‌هاي غربي را به سمت برجسته‌سازي تبعات انساني اين جنگ سوق داده است.
 
ارتش و نيروهاي مقاومت سوريه از يك ماه گذشته گروه‌هاي تروريستي حاضر در حلب را محاصره كرده و تلاش‌هاي همه‌جانبه تكفيري‌ها براي شكستن حصر حلب با شكست مواجه شده است. تروريست‌ها هفته قبل براي نجات خود از مردم منبج به عنوان سپر انساني استفاده كردند ولي ائتلاف تحت رهبري امريكا كه عمليات در منبج را هدايت مي‌كرد، اين اقدام را با سكوت رسانه‌اي پشت سر گذاشتند.
 
اين در حالي است كه ائتلاف غربي طي هفته‌هاي اخير، براي نجات تروريست‌ها از محاصره ارتش سوريه در حلب، بارها نگراني خود را از نقض حقوق بشر در حلب اعلام كرده‌اند. اين ادعاي دروغين حقوق بشر غربي كه بيشتر براي نجات تروريست‌ها مطرح مي‌شود، درحالي است كه سازمان ملل و غرب در مقابل كشتار گسترده مردم بي‌دفاع يمن به دست عربستان سعودي سكوت اختيار كرده‌اند و كوچك‌ترين واكنشي به نقض حقوق بشر در يمن نشان نمي‌دهند.
 
امريكا با فروش تسليحات پيشرفته به عربستان، در كشتار مردم يمن همكاري مي‌كند. هفته گذشته جنگنده‌هاي عربستان با حمله به مدارس و بيمارستان پزشكان بدون مرز دهها تن را به خاك و خون كشيدند كه غرب در مقابل آن سكوت اختيار كرد.
  
توافق با آتش بس 48 ساعته
 
طرف‌هاي متحد ارتش سوريه ديروز براي چندمين بار با طرح آتش‌بس در حلب موافقت كردند. به گزارش رويترز، استفان دي‌ميستورا، فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه آمادگي خود را براي همكاري با روسيه با هدف تنظيم جزئيات مربوط به برقراري آتش‌بس ۴۸ ساعته در حلب سوريه اعلام كرده است.
 
دي‌ميستورا گفت: «من به نمايندگي از دبيركل سازمان ملل بر اين مسئله اصرار دارم. بايد آتش‌بس انساني به مدت 48 ساعت در حلب به عنوان گام نخست اعلام شود و اين مسئله تلاش‌هاي بسياري را نه فقط از جانب روسيه و امريكا بلكه از سوي كساني كه بر اوضاع ميداني تأثير مي‌گذارند، مي‌طلبد.»
 
ايگور كوناشنكوف، سخنگوي وزارت دفاع روسيه گفت: «ما آماده‌ايم اين آتش‌بس انساني 48 ساعته را از هفته آتي آغاز كنيم تا عرصه براي رساندن كمك‌ها به ساكنان حلب باز باشد.» به دنبال اتخاذ اين تصميم از سوي روسيه، دولت سوريه نيز موافقت خود را با آن اعلام كرد.
 
اين آتش‌بس قرار است هفته آينده برقرار شود. به گزارش خبرگزاري آلمان، فرانك والتر اشتاين ماير، وزير خارجه آلمان هم ضمن استقبال از آمادگي مسكو براي برقراري آتش‌بس در حلب به منظور كمك‌رساني به مردم اين شهر، مسئوليت روسيه در اين مورد را ويژه ارزيابي كرد.
 
آمادگي روسيه براي اجراي آتش‌بس در حلب در شرايطي است كه تروريست‌ها در شش ماه گذشته به توافق آتش‌بس پايبند نبوده و به گفته نماينده سازمان ملل در امور سوريه بارها آتش‌بس را نقض كرده‌اند.
 
خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از مسئولان امريكايي گزارش داد كه ديداري ميان سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه و جان كري، وزير خارجه امريكا در 26 اوت در ژنو برگزار مي‌شود.

سفر غيرمنتظره چاووش اوغلو به تهران
 
همزمان با همكاري تركيه با روسيه و ايران براي حل بحران سوريه، وزير خارجه اين كشور روز پنج‌شنبه در سفري غيرمنتظره به تهران سفر كرد. روزنامه وطن ترك گزارش داد كه چاووش اوغلو روز پنج‌شنبه به تهران سفر كرده و با مقامات ايراني درباره مسائل مختلف به ويژه پرونده سوريه گفت‌وگو و رايزني كرده است.
 
وزير خارجه تركيه ضمن تأييد سفرش به تهران و با بيان اينكه براي بحث در مورد سوريه به تهران رفتم، گفت: ايران و تركيه موضوعات مشترك زيادي براي بحث دارند. وي به شبكه تي‌آرتي گفت: «ما بايد تلاش‌هاي‌مان را افزايش دهيم. هرچه زمان مي‌گذرد، مسئله (سوريه) عميق‌تر مي‌شود. به همين دليل هم ديروز به تهران سفر كردم.»
 
چاووش اوغلو روز جمعه گفت كه بدون ايران و روسيه حل بحران سوريه امكان‌پذير نيست.
 
محمدجواد ظريف، وزير خارجه كشورمان هفته گذشته به آنكارا سفر كرد و با مولود چاووش اوغلو و همچنين رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهور تركيه ديدار و رايزني كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس