تحلیلگران سیاسی معتقدند مجوز ایران برای حضور هواپیماهای جنگی روسی در پایگاه هوایی همدان، یک دستاورد در روابط دو جانبه است.

به گزارش مشرق، درپی حضور بمب‌‌افکن‌ها و جنگنده‌های روسی در پایگاه هوایی «نوژه» واقع در همدان، تحلیلگران سیاسی و نظامی این اتفاق را تحولی مثبت در روابط دوجانبه ایران و روسیه تعبیر می‌کنند.

«ولادیمیر ساژین» تحلیلگر ارشد آکادمی علوم روسیه معتقد است اجازه‌ای که ایران به روسیه برای حضور نیروی هوافضایش در فرودگاه نظامی شهید نوژه همدان داده، نشانه آشکار دستاورد نظامی-سیاسی در روابط میان تهران و مسکو است.

به نوشته خبرگزاری روسی «تاس» ساژین با بیان اینکه پایگاه هوایی همدان بسیار مجهز و مناسب جنگنده‌های دوربرد روسیه است، گفت: «باید در خاطر داشته باشیم که این پایگاه ما نیست، بلکه یک تاسیسات ایرانی است. هواپیماهای روسی از آن فقط به عنوان یک باند فرود و پرواز استفاده می‌کنند. نیروهای ما و خدمات ویژه در آن حضور ندارند.»

وی در گفت‌وگو با این خبرگزاری روسی تاکید کرد حملات هوایی روسیه علیه داعش از این پایگاه هوایی در نزدیکی همدان، بسیار موثرتر خواهد بود زیرا فاصله این مکان تا اهداف بسیار کوتاهتر بوده و هواپیماها می‌تونند مهمات بیشتری را حمل کنند.

ولادیمیر ساژین با اشاره به اینکه در مورد مسائل فنی، منافع ایران و روسیه یکسان است، افزود: «مشخص است که مقامات نظامی در رابطه با استفاده از پایگاه هوایی همدان تصمیم گیرنده نیستند. این یک مسئله کاملا سیاسی است. در سال‌های اخیر، مخصوصا از زمانی که حسن روحانی ریاست جمهوری را به دست گرفت، روابط دو جانبه تهران-مسکو بهبود قابل توجهی پیدا کرد.»

این تحلیلگر روسی با اشاره به ملاقات‌های متعدد روحانی و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و تماس‌های میان وزرای خارجه دو کشور، ادامه داد: «روابط تجاری و اقتصادی نیز بسیار دلخواه هستند. سطح تبادل اقتصادی میان روسیه و ایران کمی بیشتر از 1.5 میلیارد دلار است. برخلاف پتانسیلی که دو کشور برای روابط تجاری دارند، این مبلغ ناچیز به نظر می‌رسد.»

وی با بیان اینکه این دستاورد نظامی-سیاسی میان دو کشور که با اجازه ایران به روسیه برای استفاده از پایگاه هوایی‌اش به دست آمد، نشان از «بسیار خوب بودن روبط نظامی و سیاسی دو کشور دارد» خاطر نشان کرد: «یکی از ناراحتی‌های ایرانیان این است که هواپیماهای روس کاملا از عملیات زمینی نیروهای سپاه پاسداران و حزب‌الله حمایت نمی‌کنند. اما یکی از دلایلی که ایران اجازه داد تا پایگاه هوایی‌اش مورد استفاده (هواپیماهای روسیه) واقع شود، افزایش حمایت هوایی از نیروهایش و نیروهای دولتی سوریه در این کشور است.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس