کد خبر 618771
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳

سخنگوی دولت آلمان به سخنان وزیر خارجه روسیه در زمینه آتش بس سه ساعته در حلب واکنش نشان داد و اقدامات صورت گرفته برای کمک به مردم این شهر را ناکافی دانست.

 به گزارش مشرق، «فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه آلمان که به روسیه سفر کرده، روز دوشنبه مدت زمان آتش‌بس روزانه در شهر حلب ناکافی دانست. وی با بیان اینکه شرایط حلب بسیار بد است، گفت این وضعیت نمی‌تواند بیشتر از این ادامه داشته باشد.

روسیه از هفته گذشته اعلام کرد با هدف کمک به مردم شهر حلب و ایجاد امکان انتقال کمک‌های بشردوستانه به مناطق تحت کنترل معارضین، روزانه 3 ساعت حملات هوایی به این شهر را متوقف می‌کند. مسکو از دو هفته قبل، همزمان با تکمیل محاصره شهر حلب، گذرگاه‌هایی را هم برای خروج امن غیرنظامیان از این شهر ایجاد کرده است.

به نوشته خبرگزاری آلمان، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در واکنش به انتقاد برلین، از اقدامات کشورش در سوریه حمایت کرد و گفت گذرگاه‌های امن، امکان خروج غیرنظامیان از حلب را فراهم کرده و آتش‌بس روزانه نیز به این روند کمک می‌کند.

دولت آلمان هم به سخنان لاوروف درباره شرایط  سوریه واکنش نشان داد. «اشتفان زایبرت» سخنگوی دولت آلمان در این مورد گفت: «آتش‌بس 3 ساعته رنج‌های مردم شهر حلب را کاهش نمی‌دهد. این نوع‌موضع‌گیری نوعی تمسخر است و همه می‌دانند که چنین مدت زمانی برای تامین نیازهای مردم شهر کافی نیست.»

زایبرت همچنین گفت که تصمیم‌گیری در این مورد باید اولویت مسکو و دمشق باشد، در غیر این صورت افراد بیشتری کشته خواهند شد.

لاوروف روز گذشته پس از دیدار با اشتاین‌مایر گفت که مسکو به این نتیجه رسیده که معارضان سوری باید هر چه سریعتر از گروه‌های تروریستی داعش و جیش‌الفتح الشام دوری بجویند.

وی تأکید کرد: «ما معتقدیم که هنوز لازم است تا اجازه ندهیم نهادهای تروریستی بین‌المللی در اینجا به پیروزی برسند و همچنین باید تضمین کنیم که گفت‌وگوهای صلح سوریه به زودی از سر گرفته خواهد شد.»

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که این اقدام می‌تواند اجرای آتش‌بس را بهبود ببخشد و مشکلات انسانی در بسیاری بخش‌های سوریه از جمله حلب حل کند.

از زمان تکمیل محاصره شهر حلب، با وجود باز بودن راه‌های خروج غیرنظامیان از شهر و اعلام عفو عمومی برای نیروهای مسلحی که خود را تسلیم کنند، کشورهای غربی وضعیت انسانی در این شهر را برجسته کرده‌اند.

«رابرت فیسک» تحلیلگر ارشد روزنامه «ایندپندنت» دو هفته قبل نوشت زمانی که حلب در محاصره گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه قرار داشت، هیچ‌یک از رسانه‌های غربی صحبتی از وضعیت انسانی نمی‌کردند، اما حالا که اوضاع تغییر کرده و ارتش سوریه دست بالا را به دست آورده، «اقیانوس اشک و آه به راه افتاده است.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس