دبیر علمی هفتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی در جمع داوران و اعضای هیات علمی این جایزه با این‌که «پای داورانی که انتخاب کرده‌ایم، می‌ایستیم» گفت: داوری در کشور ما نه نان دارد و نه نام. حتی اسم و رسمی هم برای کسی فراهم نمی‌کند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، نشست ارائه گزارش بخش اجرایی هفتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی به هیات علمی و داوران این رویداد ادبی، عصر دوشنبه 25 مرداد در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر علمی جایزه ادبی پروین در این جمع با قدردانی از داوران بخش‌های 6 گانه جایزه ادبی پروین اظهار داشت: امیدوارم جایزه‌ای که این همه زحمت و همت برای آن صرف می‌شود، سال‌های سال بپاید و دوام داشته باشد.
دبیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین نکاتی که درباره شعر پروین و دیوان آن شاعر بزرگ می‌شود گفت، این است که سروده‌های پروین، سرشار از آموزه‌های زندگی، دینی و حتی حکمی است.

مهدوی‌راد با اشاره به تأثیرپذیری شعر بانوان کشورهای فارسی‌زبان از شاعران زن ایرانی گفت: اخیراً از دوستی خواستم که برایم از افغانستان کتاب بیاورد. در میان آثاری که او از این کشور آورد، مجموعه شعرهایی از شاعران زن افغانستان نظرم را جلب کرد که از نظر ادبی بسیار قوی و حتی حیرت‌انگیز بود.

در ادامه این نشست، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با قدردانی از هیات علمی و گروه‌های داوری جایزه ادبی پروین گفت: داوری‌های این دوره به شکلی کاملا علمی و دقیق انجام شد و اگر اثری انتخاب شده، اجماع کافی درباره آن وجود داشته است.

مهدی قزلی ادامه داد: فعالیت‌های حوزه اجرایی و بخش‌های علمی و محتوایی جایزه پروین، مطابق با اساسنامه آن و بدون هرگونه انحراف انجام شده و داوری‌ها در همه مراحل قابل دفاع است.

قطب‌الدین صادقی، هنرمند حوزه تئاتر و عضو هیات علمی هفتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی نیز با ابراز خرسندی از کشف نویسندگان و پدیدآورندگان جوان در این جایزه گفت: خوشحالم که جایزه پروین، زنان هوشمند ما را در حوزه ادبیات نمایشی به خوبی کشف و تشویق می‌کند. به اعتقاد من، این جایزه از کارهای بسیار کارساز فرهنگی در جمهوری اسلامی است.
وی در ادامه گفت: وقتی یکی از نفرات برگزیده و جوان این رقابت را در اختتامیه جایزه دیدم، خوشحال شدم که این رویداد فرهنگی، یک نویسنده خوب و آینده‌دار را پیدا و معرفی کرده است. به نحوی که من به خواندن سایر آثار او علاقه‌مند شدم.

در این جلسه، گفت‌وگوهایی درباره نحوه معرفی داوران جایزه در دوره‌های آتی انجام شد و اعضای هیات علمی و داوران جایزه ادبی پروین، نام و اعتبار داور را موجب وزانت و اهمیت این رقابت ادبی دانستند.

فیروز زنوزی جلالی، عضو هیات علمی جایزه پروین در این باره گفت: چون داور، مسئولیت داوری‌اش را تمام و کمال می‌پذیرد، پیشنهاد می‌کنم در جلساتی، دلیل رد و پذیرش آثار در مرحله نهایی و فرایند انتخاب یک یا دو اثر بیان شود.

این نویسنده خاطرنشان کرد: البته هیچ جشنواره و جایزه‌ای نمی‌تواند همه آراء را با خود همراه کند و هیچ حرکتی، بدون انتقاد و اعتراض نخواهد بود، اما سلامت داوری جایزه پروین به گونه‌ای است که هر داوری می‌تواند از انتخاب خود با نهایت قدرت دفاع کند.

در همین راستا، منوچهر اکبرلو، داور بخش ادبیات نمایشی جایزه پروین اظهار داشت: داوران آمادگی دارند در جلسه‌ای که با حضور صاحبنظران منصف تشکیل می‌شود، به نقد و بررسی نامزدهای هر بخش و دلایل انتخاب اثر برگزیده بپردازند.

در این جلسه همچنین ابوالفضل حری، داور بخش پژوهش و نقد جایزه پروین گفت: تقاضای من این است که کتاب‌های برگزیده جایزه پروین را حمایت کنید و با انتخاب آن‌ها به عنوان برنده جایزه، کار را تمام‌شده ندانید.

یادآور می‌شود، آتوسا صالحی، مرجان فولادوند و محمدحسن حسینی، داوران بخش ادبیات کودک، عباس پژمان، دکتر نجمه شبیری و احسان عباسلو،‌ داوران بخش ترجمه، اسماعیل امینی، ابوالفضل حری و عیسی اَمَن‌خانی، داوران بخش پژوهش و نقد ادبی، سودابه فضایلی، شهرام کرمی و منوچهر اکبرلو، داوران بخش ادبیات نمایشی، راضیه تجار، منیژه آرمین و قاسمعلی فراست،‌ داوران بخش داستان بزرگسال و حمیدرضا شکارسری، سیدعلی اکبر میرجعفری و فریبا یوسفی، داوران بخش شعر بزرگسال بودند.

همچنین قطب‌الدین صادقی، فیروز زنوزی جلالی، مریم جلالی، سودابه امینی و زهرا حیاتی، اعضای هیات علمی هفتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی را تشکیل می‌دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس