کد خبر 618359
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سطح‌بندی دانشگاه‌ها برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود که حدود ۷۰ دانشگاه در حال حاضر اطلاعات لازم را به وزارتخانه برای سطح‌بندی ارسال کرده‌اند.

به گزارش مشرق، مجتبی شریعتی نیاسر در نشست با معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های منطقه 3 در اردبیل اظهار داشت: در طرح آمایش وزارت، توجه به منطقه‌بندی یکی از بندهای طرح بوده که دانشگاه‌های کشور منطقه‌بندی شده‌اند و الان 10 منطقه وجود دارد.

وی با بیان اینکه هنوز مناطق دانشگاه‌ها به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند، تصریح کرد: امیدواریم شورای مناطق به تدریج جای خود را پیدا کرده و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند و این شورا باید در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی جایگاه خود را داشته باشند بنابراین برای رسیدن شورای مناطق به این جایگاه برنامه‌ریزی می‌کنیم.

شریعتی با اشاره به اینکه نکته دیگر در بحث آمایش، هدفمندی آموزش عالی بوده که از چند بعد دارای اهمیت است، افزود: قبلا ملاک عمل برای توسعه، شاخص‌های سنجش پذیر بود اما امروز پارامتر مهمتری در نظر گرفته‌ایم که آن هم ایجاد رشته های متناسب با بازار کار در دانشگاه‌ها است که در این مورد هر چند آموزش عالی متولی ایجاد اشتغال نیست ولی مسئول آموزش است که باید این آموزش‌ها را به سمت کاربردی پیش برد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه به دنبال افزایش اختیارات شورای مناطق هستیم، گفت: در این راستا تلاش بر این است که یکی از شرایط تصویب رشته جدید برای دانشگاه‌ها، تایید آن رشته توسط شورای مناطق است.

وی بیان کرد: در برخی از کشورها نظام ارزیابی تخصصی و حرفه‌ای وجود دارد اما در کشور ما چنین نظامی وجود ندارد به همین خاطر به دنبال ایجاد چنین نظامی در تمامی رشته‌ها هستیم تا این نظام توانمندی فارغ‌التحصیلان را مورد ارزیابی قرار دهد.

شریعتی با بیان اینکه بحث سطح‌بندی دانشگاه‌ها در دستور کار قرار دارد، گفت: سطح‌بندی دانشگاه‌ها برای نخستین بار انجام می‌شود که حدود 70 دانشگاه اطلاعات لازم را به وزارتخانه ارسال کرده‌اند و انتظار می‌رود که دانشگاه‌های دیگر هم اطلاعات خود را برای سطح بندی ارسال کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در مورد سطح بندی دانشگاه‌ها نقدهایی وجود دارد، اظهار کرد: املای نانوشته غلط ندارد بنابراین این نقدها هم وجود دارد.

وی تصریح کرد: سطح بندی نباید توسط دستگاه‌های دولتی انجام شود بلکه این کار به مانند سایر کشورهای جهان باید توسط بخش خصوصی انجام شود اما وزارت علوم تنها برای به جریان انداختن این کار، به مسئله ورود پیدا کرده است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: ماموریت‌گرایی از دیگر نکته‌هایی است که باید به آن توجه شود بنابراین اگر دانشگاهی در یک حوزه ماموریت گرفته است، نباید از ماموریت خود عدول کند.

شریعتی افزود: در کشور 143 دانشگاه دولتی، بیش از 350 دانشگاه غیردولتی و در کل حدود 2 هزار و 850 دانشگاه وجود دارد که تعداد این دانشگاه‌ها حتی با کشورهای دیگر هم قابل مقایسه نبوده و بیشتر از آنها است.

وی اظهار کرد: در دانشگاه‌های منطقه 3 هرم اعضای هیئت علمی خوب نیست به طوری که حدود 40 درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های این منطقه مربی و قریب به همین مقدار استادیار هستند و این یعنی بالغ بر 80 درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه های منطقه استادیار به پایین بوده و تنها 4 درصد اعضای هیئت علمی دارای مرتبه علمی استادی هستند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس