جانشین مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان در تشریح برنامه‌های سالروز بزگداشت بازگشت آزادگان گفت: امسال همزمان در ۳۰ استان کشور همایش گرامیداشت آزادگان در روز ۲۶ مرداد ماه به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران و مشارکت مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان برگزار می‌شود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، صبح امروز یک شنبه 24 مردادماه، نشست خبری گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

فریبرز خوب‌نژاد، قائم مقام موسسه فرهنگی پیام آزادگان ضمن تبریک میلاد امام رضا(ع)، گفت: امسال مثل سال‌های گذشته برای گرامیداشت 26 مرداد سالروز ورود آزادگان ویژه‌برنامه‌هایی پیش بینی شده است که از روز 26 تا 30 مرداد ماه به تناوب در سراسر کشور به اجرا درمی‌آید.

وی با اشاره به اهمیت سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی گفت: از آنجایی که قدر و منزلت 26 مرداد ماه خیلی بزرگ است. در تاریخ سیاسی ایران و 8 سال دفاع مقدس یک روز استثنایی بوده ولی سالهاست که از جانب برخی نهادهایی که باید آن را گرامی دارند، کاهلی می‌شود. این گلایه به خاطر عدم توجه به شخص آزادگان نیست. ولی چرا نباید به این مناسبت مهم پرداخته شود. جنگ از زمان آغاز تا پایان نقطه‌های عطفی دارد. ما سوم خردادماه سالروز آزادی خرمشهر را به عنوان نماد پیروزی، شادی ملت و نماد پایداری ایران در جنگ گرامی می‌داریم به نظر من اهمیت روز 26 مرداد کمتر از سوم خرداد نیست.

جانشین مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان افزود: از یک جهت می‌توان گفت روز 26 مردادماه تکمیل دایره پیروزی ملت ایران بوده است و پازل پیروزی تکمیل می‌شود. ما 40 هزار رزمنده در دست دشمن داشته‌ایم که امروز مردم با دیدن داعش متوجه جنایت‌های دشمن می‌شوند. عراق حدود 70 هزار نفر اسیر در دست ما داشت که اغلب سالم بودند ولی قریب به اتفاق آزادگان ما مجروح بودند که نشان از ایستادگی رزمندگان ایرانی تا پای جان در جنگ بود. برای مسئولان ما جان فرزندان ایرانی مهم بود. در نامه‌ای که صدام در 26 مردادماه به رئیس جمهور ایران می‌نویسد به وضوح از شکست دشمن یاد می‌شود و به صراحت می‌گوید که به هرآنچه خواستید، رسیدید که این یک نقطه عطفی است.

خوب نژاد تصریح کرد: اگر ما برای ارتقای سطح منافع ملی یک مولفه‌هایی داشته باشیم، باید فرهنگ آزادگان و خاطرات آنها را که یکی از بهترین مولفه‌ها است، ترویج دهیم. آزاده‌ها بدون سلاح در دل دشمن دفاع کردند. در شرایطی که اسیر دشمن بودند و فقط جان داشتند، مقاومت کرده و حماسه آفریدند. نهادهای فرهنگی و نهادهایی که وظیفه ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت دارند و مولفه ساز ارتقا منافع ملی هستند به خصوص صدا و سیما باید به این روز توجه ویژه‌ داشته باشند.

وی با بیان اینکه 26 مردادماه یک یوم الله در تاریخ انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: از 26 مردادماه سال 68 یک ماه پروسه آزادی آزادگان به طول انجامید و روز 26 مرداد و هفته‌های اولیه فضای کشور غیرقابل توصیف بود بعد از جنگ، مردم نگرانی‌هایی داشتند و جنگ زده‌ها مشکل داشته و شهرهای جنگ زده ویران بودند و یک فضای مشوش در ذهن مردم حاکم بود که ورود آزادگان فضای جامعه را شاد و سازنده کرد و مردم از فضای غم زده بیرون آمدند.

جانشین مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان اظهار داشت: دوستان آزاده چند سالی است که برنامه‌هایی را به مناسبت سالروز ورود آزادگان برگزار کرده‌اند امسال نیز برنامه‌هایی برگزار می‌شود که از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، بنیاد شهید و امور ایثارگران، شهرداری تهران و سایر نهادهایی که در این برنامه‌های چند ساله و امسال کمک کردند تشکر می‌کنیم.

خوب‌نژاد با اشاره به برنامه‌های پیش بینی شده سالروز ورود آزادگان یادآور شد: امسال همزمان در 30 استان کشور همایش گرامیداشت آزادگان عزیز در روز 26 مرداد ماه به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران و مشارکت موسسه فرهنگی پیام آزادگان برگزار می‌شود. همچنین یک سری برنامه‌های ویژه پیش بینی شده که به شکل ملی‌تر برگزار خواهد شد. در تهران سه برنامه برگزار خواهد شد که برنامه اصلی در سالن فرهنگی سید الشهدا با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و تعداد حدود هزار نفر از آزادگان منتخب خواهد بود.

وی افزود: در باغ موزه دفاع مقدس به مدت دوشب متوالی در روزهای 27 و 28 مردادماه با حضور دو گروه از آزادگان با مشارکت سازمان باغ موزه دفاع مقدس در حدود هزار نفر برنامه خانوادگی شاد و هنرمندانه برگزار می‌شود.

جانشین مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان به برنامه‌هایی که در قزوین برگزار خواهد شد اشاره کرد و گفت: امسال در قزوین شاهد یک برنامه زیبایی خواهیم بود و آن افتتاح خانه موزه سید آزادگان در 26 مردادماه خواهد بود که این خانه، خانه جدی حاج آقا ابوترابی است. همچنین از روز 23 مردادماه به مدت سه روز در بوستان‌های قزوین با حضور هنرمندان و شاعران برنامه‌هایی شامل مسابقه نقاشی، خاطره گویی آزادگان، برگزاری نمایشگاه عکس از سید آزادگان و سایر آزاده‌ها، کتابخوانی و دل نوشته برگزار خواهد شد که این برنامه ها در 14 محله برگزار می‌شود. این برنامه‌ها با همت شهرداری قزوین برگزار می‌شود ولی اصل کار برعهده موسسه فرهنگی پیام آزادگان خواهد بود.

خوب‌نژاد با اشاره به رونمایی هشت جلد کتاب تصریح کرد: موسسه پیام آزادگان در سال گذشته و اول امسال، کتاب های زیادی به چاپ رسانده است. امسال و در روز 25 مردادماه در خانه کتاب سرای اهل قلم، 8 کتاب رونمایی خواهد شد که عبارتند از آبی تر از آسمان، به سمت پرواز، علی فرعون، حرمت باران، من علیرضا متولد اوپاتان و واگویه‌های سید است. این رونمایی ازساعت 15 الی 17 در خانه کتاب واقع در خیابان فلسطین با حضور نویسندگان این 8 کتاب که آزاده هستند و سخنرانی برخی از آزادگان و نویسندگان خواهد بود.

وی با اشاره به فعالیت‌های مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان گفت: تعداد حدود حداقل 10 مستند تلویزیونی تولید شده و از آزادگان در صدا و سیما برای خاطره گویی دعوت شده است که اگر این موسسه نبود، این برنامه‌ها در این حد برگزار نمی‌شد و دوست دارم هم پایه سایر نهادها که وظیفه ترویج دارند عمل کنیم.

جانشین مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان تصریح کرد: متأسفانه برخی از مسئولان نظام حتی در سطوح قوا وقتی صحبت می‌کنند می‌گویند شهدا، ایثارگران و جانبازان و نام آزادگان را به زبان نمی‌آورند که آن را بی توجهی نمی‌دانیم، ولی عموماً کلمه آزادگان از ادبیات مسئولان جدا شده است. حتما باید به نحو احسن از فداکاری‌ها و حماسه‌آفرینی‌های آزادگان تجلیل شود.

خوب‌نژاد با بیان اینکه چالش جدی آزادگان بحث درمان و بهداشت آنها است گفت: میانگین سنی اسرای شخصی که حدود سه هزار نفر بودند بالا بود ولی رزمندگانی که اسیر شدند میانگین سنی آنها 20 تا22 سال بود که در حال حاضر به سن 49 الی 50 سال رسیده‌اند و درد و آلام اسارت خود را نشان می‌دهد. در آزادگان شاهد مرگ و میرهایی هستیم که نه شکل و نه وقت آن طبیعی است. گرچه آزاده‌ها مشکلات مالی دارند ولی چالش عمده مشکل درمانی و بهداشتی آنها است.

وی ادامه داد: اگر به آمار فوتی آزادگان توجه کنیم سن آنها بسیار پایین است. و در سن مرگ نیستند. ما از دستگاه‌های ذی ربط خواهش می‌کنیم یک پایش سلامت مجدد و جدی را برای آزاده ها در مراکز مجهز درمانی انجام دهند. در تحقیقی که توسط پزشکان آزاده انجام شده، متوجه شدیم که اکثر آزادگان مشکل گوارشی دارند و بیشتر فوتی‌های آزادگان به خاطر مشکلات گوارشی و قلبی بوده است.

جانشین مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان اظهار داشت: قانون حمایت از آزادگان درسال 68 و قبل از ورود آزادگان تصویب شد که بحث اشتغال، مسکن، آموزش و درمان در آن گنجانده شده بود. ادعا می‌کنم در بحث اشتغال آزادگان نسبت به سایر ایثارگران زودتر به کار گرفته شدند که البته بعضی از آن‌ها مشاغل پایین داشتند. ولی در بخش واگذاری مسکن خوب عمل شده است. ولی مشکلاتی که پیش آمد صاحب عدم تعادل هستیم. به عنوان مثال آزادگانی که سرباز ارتش بودند براساس قانونی که داشتند کمیسیون تشکیل شد و در صد جانبازی داده شد و براساس آن حقوقی به نام مستمری ارتش دریافت می‌کنند که از آنها تشکر می‌کنیم ولی تا الان برای بسیجیان هنوز کاری انجام نشده است که یک عدم تعادل در قوانین وجود دارد.

خوب‌نژاد تصریح کرد: پنج شنبه گذشته کلید فراگیرشدن خدمات را در کل کشور زدیم و 30 استان را دعوت کردیم که هدف اصلی آن شناسایی و معرفی آزادگان گرفتار است. بخشی از منابع موسسه که باید فرهنگی باشد صرف خدمات اجتماعی می‌شود و ادعا می‌کنیم در این بخش دست بسیاری از آزادگان را که از همه جا ناامید شده بودند را گرفته‌ایم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس