به نظر می‌رسد لایحه برنامه ششم توسعه در کنار ایرادات محتوایی اساسی، در خصوص آمار و ارقام هم دچار کم‌دقتی باشد. در ویرایش جدید این لایحه رقم نقدینگی در یک اشتباه فاحش ۱۰۱هزار میلیارد تومان درج شده است.

به گزارش مشرق، اشکالات متعدد لایحه برنامه ششم توسعه در پایان سال گذشته سبب شد ــ برای اولین بار طی 70 سال عمر برنامه‌ریزی توسعه ــ یک لایحه برنامه پنجساله بکلّی رد شود.

دو هفته پیش شاهد بودیم که «اصلاحیه» دیگری از این برنامه توسط رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی به مجلس فرستاده شد. کارشناسان معتقدند اشکالات مبنایی و جدی گذشته کماکان به قوت خود باقی است. بنابر نظر کارشناسان اساس این اشکالات این است که قوه مجریه به این لایحه و الزامات تدوین آن ــ از جمله اسناد بالادستی و مؤلفه‌های بومی ایرانی و اسلامی ــ کم اعتقاد است.

در تأیید این اشکال، می‌توان ایراداتی را در «اصلاحیه» جدید لایحه برنامه سراغ گرفت که باز هم تاکنون سابقه نداشته است. حتی به نظر می‌رسد در «اصلاحیه» این سند بالادستی اعداد و ارقام  ــ که باید مبنای کار 5 ساله کل کشور قرار گیرد ــ حتی یک بار با دقت مرور نشده که اشکالی بر آن وارد نباشد. این مثال نشان می‌دهد ارقام دیگر جدول هم با دقت کافی تنظیم نشده و شاید قابل اعتماد نباشد.

برای مثال میزان نقدینگی کل کشور در سالهای 94 و 99 به میزان 1 به 10 دچار اشکال است. در حالی حجم نقدینگی در کشور در پایان سال 94 از مرز 1000 هزار میلیارد تومان فراتر رفته که در جدول لایحه برنامه ششم توسعه این رقم در یک اشتباه فاحش و بی سابقه 101 هزار میلیارد تومان درج شده و بر اساس همین اشتباه، رقم نقدینگی در سال 99 هم 232 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

تصاویر زیر را ببینید:

اشتباه دولت در محاسبه نقدینگی در اصلاحیه برنامه‌ششم

تصویر صفحه اول «اصلاحیه» برنامه ششم که نقدینگی سال 94 را 1017 هزار میلیارد ریال اعلام می‌کند و انتظار دارد این رقم در سال 99 به 2327 هزار میلیارد ریال برسد

اشتباه دولت در محاسبه نقدینگی در اصلاحیه برنامه‌ششم

جدول نقدینگی براساس آمار بانک مرکزی که نقدینگی موجود در اسفند 94 را 10173 هزار میلیارد ریال می‌داند؛ یعنی 10 برابر جدول اصلاحیه برنامه توسعه!

اینگونه اشکالات نشان می‌دهد دولت در تدوین این «اصلاحیه» نیز دقت کافی به‌کار گرفته نشده و دغدغه کارشناسان مبنی بر «عدم اعتقاد دولت به ارائه یک برنامه دقیق» امری جدی است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس