اگرچه یاران هاشمی به صورت علنی در حال ضربه زدن به دولت یازدهم هستند؛ اما دراین‌بین عدم‌ حمایت هاشمی از روحانی در رسوایی حقوق‌های نجومی، حکایت از آن دارد که روحانی تک‌وتنها در میدان قرارگرفته است.

سرویس سیاست مشرق - یکی از پایه‌های مشروعیت سیاسی در نگاه مردم، توجه دولتمردان به خواست قانونی و شرعی مردم است؛ روحانی چه بخواهد و چه نخواهد، پایه‌های ریاست در دولت را به‌واسطه رفتارهای اشتباه به خصوص در حمایت صددرصدی از برجام و همچنین بی‌عملی برابر غارتگری مدیران دولت از منابع بیت‌المال، لرزان و شکننده کرده است.

افزایش فعالیت گسل فروپاشی دولت یازدهم به‌وضوح برای همگان قابل‌مشاهده است و این افزایش فعالیت دلایلی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

1- دولت از ابتدای شروع به کارش تبدیل به سهامی عام یاران اصلاحات و یاران هاشمی شده است و دراین‌بین همکاران رفسنجانی، بیشترین استفاده و ضربه را به دولت وارد کره‌اند. حضور جهانگیری و نوبخت در صدر کار بسیار مشهود است. اظهارات نسنجیده نوبخت به‌عنوان سخنگو همواره دولت را در تنگنا قرار داده است که نمونه آخر آن نیز «امانت‌دار بزرگ» خواندن، صفدر حسینی یکی از مدیران بدنام نجومی بود.

نامه چهار وزیر دولت یازدهم در اوایل پاییز سال 94 به حسن روحانی درباره رکود اقتصادی و هشدار درباره ایجاد بحران اجتماعی یکی از مشخصه‌های سهامی شدن دولت یازدهم و دست و پا بسته بودن وزرا است.[1] در این نامه آمده بود که «بر اساس پیش‌بینی‌های بودجه‌ای شرکت‌ها که در بازار سرمایه موجود است و واقعیت‌های موجود در عملیات صنایع مختلف بورسی در برهه کنونی اگر به صورت ضرب‌الاجل و بر اساس قواعد حاکم در شرایط بحران اتخاذ تصمیم نگردد، بیم آن می‌رود که این رکود تبدیل به بحران و آنگاه بی اعتمادی شود که برای زدودن آثار آن شاید مدت‌ها وقت لازم باشد.»

586نوبخت از کسانی بود که در برابر این نامه گارد گرفت و در اظهارنظری عجیب مرقومه این چهار وزیر را معطوف به بازار سرمایه دانست و گفت این نامه به کلیت اقتصاد ایران مربوط نیست و تنها به بازار سرمایه معطوف می‌باشد و عنوان کرد چهار وزیر امضا کننده نیز به دلیل این‌که به بازار بورس وصل هستند، پای این نامه را امضاء نموده‌اند.[2]

تبدیل رکود اقتصادی به بحران، عدم دسترسی وزرا به رئیس‌جمهور و نداشتن برنامه اقتصادی از گمانه‌زنی‌هایی بود که پس از انتشار این نامه در فضای رسانه‌ای مطرح شد.[3] احمد توکلی در واکنش به این موضوع گفت: «نامه وزرا به رئیس‌جمهور حاکی از آن است که وزرا دسترسی به رئیس‌جمهور ندارند.»[4]

اظهارات عجیب نوبخت به این موارد ختم نمی‌شود و وی از توطئه علیه دولت سخن گفته که به یک اتاق فرمان وصل است، درصورتی‌که رسانه‌ها پاسخ دادند که این اتاق مسئله‌ُساز در درون دولت و به عملکرد آقای نوبخت و همکارانش مربوط است؛ چراکه متهم کردن منتقدان، دردی از رکود اقتصادی، حقوق نجومی، بیکاری، بی‌ثمری برجام و ... درمان نمی‌کند.[5]

2- با توجه به رسوایی فیش‌های حقوقی و غارتگری از بیت‌المال توسط مدیران روحانی، نه‌تنها اتفاق خاصی برای برکناری و مجازات عاملین صورت نگرفته است، بلکه روحانی تبر ویرانی دولتش را به یاران هاشمی سپرده است تا ریشه ریاستش را با شیب ملایم قطع کنند.

8564جهانگیری عملاً با دستور روحانی مأمور رسیدگی به حقوق نجومی شد اما برآیند کار چیزی جز بدرقه نرم و همراه با تمجید برخی از مدیران نجومی نبود؛ سخنان نوبخت نیز مزید علت شد تا افکار عمومی از برخورد قاطع دولت تدبیر و امید با مدیران نجومی به‌کل ناامید شوند.

3- تبر قطع ریشه ریاست روحانی در حال حاضر در دستان نوبخت قرارگرفته است، نوبخت به‌عنوان یکی از یاران قدیمی هاشمی رفسنجانی محسوب می‌شود که در سال 84 مقابل محمد خوش‌چهره اقتصاددان مطرحی که اوایل با دولت محمود احمدی‌نژاد همکاری می‌کرد و سپس از وی جدا شد مناظره تلویزیونی برگزار کردند و نوبخت به دفاع از هاشمی رفسنجانی و تخریب رقیب وی پرداخت.

همین مناظره و نوع تخریب‌ها تأثیر زیادی بر روی آرای رقیب هاشمی گذاشت. به نظر می‌رسد همین شیوه با تخریب دولت قبل و عملکرد ضعیف دولت یازدهم در حال شکل‌گیری است. فعالان سیاسی حامی دولت نیز رویه آن را نادرست می‌دانند. ابراهیم اصغر زاده از حامیان افراطی دولت یازدهم دراین‌باره می‌گوید: «می‌خواهم بگویم آقای روحانی باید متوجه باشد که درباره دولت ایشان تصویری از یک دولت فشل، ضعیف و امامزاده‌ای که اصلاً معجزه نمی‌کند در ذهن مردم دارد شکل می‌گیرد. دولت ناکارآمد بدترین اتفاق برای شرایط سال ۹۶ است[6]

4- اگرچه یاران هاشمی به صورت علنی در حال ضربه زدن به دولت یازدهم هستند؛ اما دراین‌بین عدم‌حمایت هاشمی از روحانی در موضوع حقوق نجومی و سکوت معنادار معمار اشرافیت در این رسوایی، حکایت از آن دارد که روحانی تک‌وتنها در میدان قرارگرفته و حامیان سابق یا سکوت کرده‌اند و یا در قامت منتقد سیاسی - اقتصادی در حال تغییر چهره هستند.



[1] http://www.mehrnews.com/news/2930894

[2] http://www.boursenews.ir/fa/news/155506

[3] http://www.farsnews.com/13940714001032

[4] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940713000774

[5] http://kayhan.ir/fa/news/77875

[6] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/613708

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • امیر ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    خب معلومه حتما طرف دیگه چرب تره ولی خدایی از این مقام بالاتر میخواهید؟ من که موندم توش
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    چرت وپرت هم حدی داره.خشک مغزها
  • نکونام ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    نیازی به تلاش اون دو بزرگوار نیست کارها و رفتار خود روحانی باعث سقوط ارا و تک دوره ای شدنش میشود . ان شا... دیگه کم کم داره مد میشه نزدیکای رییس جمهور وقتی میبینن روزای آخرشه ساز مخالف میزنن که بگن ما در مشکلات پیش آمده سهیم نیستیم ..
  • ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    آدم وقتی اینگونه مواردها را میخواند شوکه می شود وبه یاد حرف چرچیل میافته که گفته وقتی یک مملکت در بدبختتیست که اکثریت نا آگاه واقلیت خا ین باشد
  • ناشناس ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    کسی که بی هیچ پشوانه و برنامه خاصی فقط به صرف حمایت یه فرد خاص بیاد بالا باید انتظار همچین روزایی هم داشته باشه . دولتشم هیچ دستاوردی نداشته که بتونه توی انتخابات باهاش پز بده . اگر هاشمی بهش پشت کنه کارش تمومه .
  • کودتای سیاسی صفدر ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    یه جایی نوشته بودند صفدر حسینی با روابط و شبکه ای که از اوائل انقلاب سعی در گسترش اون به شیوه خودش داشته سعی کرده در تمام ارکان و بخش های نظام نفوذ داشته باشه و اخیرا با واسطه ورود فاطمه حسینی با جریان امید به مجلس این پازل تکمیل شده عده ای از نماینده های خرسال و نوباوه که با عنوان مستقل وارد شدند تحت نظر صفدر حسینی و شبکه اش هستند از وزارت کار و کشاورزی و اقتصاد و صندوق توسعه و استانداران و سازمان مدیریت اقرادی هستند که از هر سه گرایش اصلاح طلب و اصولگرای معتدل و مستقل تحت نفوذ و شبکه ی صفدر حسینی هستند کسی که تا به این اندازه گسترش شبکه اقتصادی و سیاسی با مرکزیت خودش داشته مطمئنا اهدافی داشته و داره و حتی میتونه برای دولت مشکل هم ایجاد کنه اگر زودتر دستش باز نشه و رو دست نخوره! مشرق لطفا نظرات رو منتشر کن با این کار اولا به بازدید کننده ها ارزش قائل میشوید و البته بسیاری از این نظرات نکاتی داره که شاید در اخبار امکان انتشارش نباشه!
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    دو بزرگوار :))) اینا حتی استقلال فکری هم ندارند مثل درختی که از داخل پوسیده و با اولین باد پاییزی از ریشه کنده خواهد شد
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    شما که مغزت نم داره کی ؟ خخخ
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    مردم وقتی در انتخابات به کسی رای می دهند که بیشتر از همه، صحبت های قلمبه سلمبه می زنه، معلومه وضع از این بهتر نمیشه. ملاک در انتخابات، باید تقوا و خداترسی و تلاش و پشتکار و اتکا به درون باشد نه شعارهای انتخاباتی و اعتماد به دشمن.
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    باید به لیست دشمنان دولت روحانی سایت مشرق و هم اضافه مین کردی.
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    دوست عزیز مشرقی که معلوم نیست کدوم جهتی رفتار میکنی جز مشرقی و نظرات رو منتشر نمیکنی ارادت قبلی داریم بهت به حق این روز عزیز انشالله امام رضا شفات بده آدم صفدر حسینی تو مشرق نیستی یک وقت؟ دست بردار توبه کن نظرات رو منتشر کن
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    باید به لیست دشمنان دولت روحانی سایت مشرق و هم اضافه می کردی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس